То седи на опаковките за чай, на луксозни хотели, в кафенето Starbucks и на кутията за кабелна телевизия - името Тата е вездесъщо в Индия. Ратан Тата гарантира, че това име вече се знае и в чужбина. През 1991 г. той поема от чичо си като главен изпълнителен директор Tata Group - тогава най-голямата частна компания в страната, и я интернационализира. Ратан Тата навършва 80 години днес.
Той е пенсиониран като председател на конгломерата. Като корпоративен патриарх и ръководител на фондацията Tata обаче той все още задава посоката и от време на време се намесва в управлението. Например, в рамките на планираното сливане на европейския стоманодобивен бизнес на Tata с този на неговия германски конкурент Thyssen Krupp. Разговорът му с ръководителя на компанията от Есен Хайнрих Хизингер се счита за пробив в иначе затлачените преговори, пише в свой анализ Handelsblatt.
В края на 2012 г., на 75-годишния си рожден ден, Тата подаде оставка след две десетилетия начело на Tata Sons, компанията майка на 149-годишната корпоративна империя. През октомври 2016 г. обаче той пое отново поста след изненадващото уволнение на неговия наследник Сайръс Мистри.
Сайръс Мистри бе избран за приемник на Ратан Тата през 2012 г. и стана вторият председател на компанията извън семейство Тата. Очакваше се той да бъде правилният човек начело. Според FT уволнението на Мистри е било предизвикано от „напрежение по етични и стратегически въпроси”. Според вестника оплакванията от работниците в британския клон на Tata Steel за „несигурното бъдеще на компанията е застрашило внимателно изграждания ѝ имидж”. След няколкомесечна мениджърска битка начело на компанията от февруари 2017 г. застана нов човек – Натараян Чандрасекаран.
"Сайръс Мистри искаше да продаде активите на Tata Steel Europe, което би могло да доведе до загуба на работни места в голям мащаб", казва Субхаш Нараян, директор на екипа на индийския всекидневник Financial Chronicle в столицата.
Един от първите актове на Чандрасекаран е да съживи разговорите с Thyssen Krupp. Това беше волята и на Ратан Тата. „Вътрешни източници казват, че той е дал зелена светилна на новия председател, но му е дал да разбере каква е философията на компанията", казва Нараян.
Tata Group се състои от над 100 компании с общо почти 700 000 служители. Фирмите произвеждат потребителски стоки, предоставят IT услуги, доставят електричество, обработват химикали. 29 от тях се търгуват на борсите и заедно имат пазарна капитализация от около 130 млрд. долара (почти 110 млрд. евро). В областта на стоманодобива, автомобилите и производството на чай Tata заема челни позиции в глобален план.
Има и неуспехи, разбира се – например строежа на най-евтината кола в света - Tata Nano. Миниколата бе една сърдечна мечта на Ратан Тата, но се продаваше слабо. Под негово ръководство конгломератът се раздели с милиарди за чуждестранни фирми, сред които и британските марки Jaguar и Land Rover, като и британско-холандския стоманодобивен концерн Corus Group.
Последната покупка, през 2007 г. по време на стоманодобивния бум, за еквивалента на около 8,5 милиарда евро, се оказа сериозна загуба. „Това не беше толкова добра идея", казва А.С. Фироз, главен икономист на изследователска група в рамките на на индийското министерство на стоманата.
Tata трябваше да продаде много поделения и да се преструктурира. „Фактът, че те вече бяха представени в Европа, обаче предостави добри условия за преговорите с Thyssen Krupp". Бившата група Corus сега се нарича "Tata Steel Europe" и сега ще създаде съвместно предприятие с стоманодобивния отдел на Thyssen Krupp.
В Индия Tata е известна не само като първата световно представена корпорация на страната, но и с нейните етични ценности. Мисията на конгломерата е „да подобрим качеството на живот в общностите, които обслужваме по целия свят". А две трети от Tata Sons принадлежат на фондации.
Ратан Тата притежава по-малко от един процент от акциите. За разлика от други индийски предприемачи, той не се появява в класацията на най-богатите хора на Forbes. Неговите обществени изяви са трезви и сдържани, а той живее сравнително скромно в апартамент в Мумбай (бившия Бомбай).


Българинът е песимист по природа, не вярва нито в имотното си състояние, нито в благополучието си
Желязков коментира кървавата атака в Сидни
Предупреждение от MI6: Русия е експанзионистична и ревизионистка заплаха
Трифонов: Това, че Асен Василев е излязъл с тънкото си гласче да пее химна - не го прави лидер на протеста
Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Чили избра най-десния президент след Пиночет, завивайки в орбитата на САЩ
Цената на петрола се покачва поради по-добро търсене от Китай
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Изтеглянето на милиони мотори показва големия проблем на съвременните ДВГ
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Графика от 19-ти век с предупреждение: 2026 г. ни чака финансова криза
Използването на социалните мрежи намалява концентрацията при децата
Шефът на MI6 предупреждава Путин: Няма да изоставим Украйна
Тръмп похвали мъжа, обезоръжил единия нападател в Сидни
Франция пусна най-дългия градски лифт в Европа