Климат и околна среда
Талин успя да спечели голяма победа за климата, като приключи продължителните преговори за реформиране на въглеродния пазар през ноември само дни преди срещата на високо равнище по изменението на климата.
Естония успя да накара държавите от ЕС и да а постигнат съгласие по обща позиция по двата основни документа за климата – националните цели за емисиите в секторите, които не са обхванати от системата за търговия с емисии, както и за отчитане използването на земята, промените в земеползването и горското стопанство в целите на ЕС в областта на климата.
Една седмица преди Коледа естонското председателство успя да постигне политическо споразумение за нови счетоводни правила за горите и земите. По отношение на пакета за високотехнологичните отпадъци беше договорено споразумение, което поставя нови цели за рециклирането през 2025 г.
Естонското председателство не успя да приключи преговорите по националните цели за емисиите, за които надеждите бяха да завършат в средата на декември. Сега топката се прехвърля в полето на България, която е под силен натиск заради замърсяването на въздуха и голямата зависимост от въглищата.
Изненадата дойде от това, че нямаше какво толкова да се прави по темата околна среда в края на естонското председателство и то отмени последното за годината заседание на министрите на околната среда на държавите членки.
Оценката на изданието за постиженията на естонското председателство по тази тема е 8 от 10.
Дигитализация
Естонците, които се смятат за дигитални шампиони, успяха да пренасочат разговора към технологиите със силна доза политика, като накараха дори държавните глави на ЕС да се присъединят към дигитална среща на високо равнище през септември. Те издигнаха на ново ниво дискусиите за потребителските правила за онлайн купувачите, постигнаха консенсус по телекомуникационната реформа на ЕС и споразумение за принуждиха онлайн търговците на дребно да продават на клиенти от ЕС независимо къде живеят.
Франция и Германия обаче рязко отклониха плановете на Естония за насърчаване на цифровата икономика, когато предложиха нова схема за данъчно облагане на дигиталните гиганти.
Председателството не успя и да постигне консенсус между страните по някои по-спорни въпроси, като реформата на авторските права в Европа, и пропусна крайния срок за тристранните разговори за реформата в аудиовизуалните медии, както и за напредъка по предложените правила за поверителност за телекомуникациите и чат услугите.
Изненадващото по тази тема беше, че лидерите на ЕС всъщност сякаш приемат естонския ентусиазъм за цифровата икономика сериозно и подновиха фокуса върху технологиите с по-голям ентусиазъм, отколкото мнозина очакваха. Дори и естонското председателство да не успя да постигне това, което искаше по редица въпроси, то предизвика сериозни дискусии между правителствата на ЕС.
Оценката на изданието за постиженията по тази тема е 7 от 10.
Заетост и социална политика
Естонското председателство успя да постигне съгласие между правителствата относно някои от най-спорните моменти в политическия дневен ред, сред които актуализацията на директивата за командированите работници – един от основните интереси на президента на Франция Еманюел Макрон.
Естония си осигури и подкрепата на Съвета на ЕС за стълба на социалните права - документ, подписан в Швеция, който установява правата, на които имат право гражданите на ЕС.
Председателството извоюва и споразумение на Съвета за позиция по проектозакон, който задължава продуктите и услугите да бъдат достъпни за хората с увреждания, и постигна значителен напредък по отношение на новите мерки за координация на системите за социална сигурност.
Оценката на изданието за постиженията на европейското председателство по темата е 9 от 10.