Според Юлиан Попов обаче електрификацията на автомобилите се подценява. „Твърде вероятно е до 5-10 години да видим рязко преминаване към електромобили и плъг-ин хибриди. От този момент нататък единствено старите коли, които имат живот около 15 години, ще се движат с бензин или дизел. Градският транспорт също ще се електрифицира и газифицира заради растящата чувствителност към замърсяването на въздуха. Това може да стане с темпове, подобни или дори по-бързи от тези на автомобилния транспорт. Голяма част от товарния транспорт ще се газифицира, а част ще се електрифицира. Всичко това ще доведе до сериозен спад в консумацията на петролни продукти за пътния транспорт“, очаква бившият екологичен министър.
Изваждането на петрола от авиацията и корабоплаването ще е много по-труден процес, признава Попов, но за сметка на това в следващите едно-две десетилетия той ще престане да се използва за генерация на електричество и за отопление. „С други думи, през следващите 2-3 десетилетия търсенето на петрол сериозно ще намалее. Въпросът обаче е колко ще се свие добивът. Твърде вероятно е петролните компании да не успеят да предвидят резките промени, да свият или да увеличат инвестициите си и това да доведе до резки качвания на цените или рязък спад“, допълва още Попов.
Експертите са единодушни само за едно: бъдещето на петрола е несигурно
„Прогнозирането с по-дългосрочен хоризонт е доста несигурна и чувствителна тема, институции като Международния валутен фонд и Световната банка избират да се придържат към статуквото“, казва Георги Георгиев.
Всъщност несигурността властва на петролния пазар още от срива в цените. Всяка седмица се публикуват различни данни – петролни резерви, нефтени платформи в САЩ, търсене от Китай и т.н. - които са способни да обърнат нагласите за бъдещето на пазара. Все по-често банки и институции ревизират прогнозите си за цените, търсенето и предлагането, и все по-често това изненадва пазарите и връща оптимизма или песимизма сред инвеститорите.
Без съмнение обаче петролният срив подчерта болезнената необходимост от диверсификация на икономиките, тежко зависими от петрола. Тя се проявява засега с различна сила: Саудитска Арабия например отчете бюджетен дефицит от кошмарните 20% от БВП и рязко сви редица субсидии, а Венецуела е на ръба на гражданска война. Именно това трябва да е сигнал за останалите, че трябва да предприемат стъпки да защитят икономиките си и да не разчитат на покачваща се цена на петрола, смята Георги Георгиев. „Най-големият суверенен фонд в света – този на Норвегия, с активи над 1 трлн. долара - възнамерява да намали експозицията си към нефтени и газови компании“, припомня той.
Преслав Райков обръща внимание, че цените на петролните фючърси в 5-годишен план намаляват - тоест цените в бъдеще са по-ниски от тези в момента. Това обезсмисля съхранението на петрол за бъдеща продажба – нещо, което до скоро беше основен фактор за трупането на колосални резерви. „Интересна е ситуацията и на финансовите пазари, като виждаме огромен брой на хеджиращи сделки на много от шистовите производители, на нива от около 58-60 долара за барел, кaто това осигурява стабилни ценови нива за шистовия сектор през следващата година“, пояснява Райков.
За да илюстрира несигурното бъдеще пред петролната индустрия, в края на миналата година The Economist припомни за първата в историята конференция за градско планиране. Проведена в Ню Йорк в самия край на XIX век, тя била свикана заради наболял проблем - какво да се прави с най-опасния отпаден продукт на транспортния сектор. Тоест с купищата конски фъшкии. След няколко дни пререкания експертите така и не намерили решение, и се разотишли. По-малко от десетилетие по-късно проблемът бил напълно заличен от възхода на автомобила - и на петролната индустрия. Днес, когато плахо прогнозираме нейното бъдеще, можем само да спекулираме какви ще са основните грижи на енергийните експерти след 100 години.
Статията е публикувана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 12 / 2017
преди 7 години "Но сега настъпва време на промени."Точно такива статии Бъфет най-обича. Докато се усетиш и изкупил на безценица де каквото свари. Пък ти си вярвай, че времето е настъпило.The four most expensive words in the English language are This time its different."Sir John Templeton отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Хаха... За пръв път ми се случва да изчета в този сайт 9 коментара преди мен и с всички да съм съгласен! Даже #4 и #6 са написали това, което мислех и аз да коментирам, след като прочетох статията (по диагонал)... :) Мда... пълен тюрлюгювеч... :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Само дето експертът не е познал, че ще останат старите коли на бензин и дизел, чийто живот е 15 години. У нас той е с пъти по-голяма продължителност - та ние ги купуваме на по 15 години. Старите коли са на по-голяма почит от старите хора. Така предпоставя животът. Електрическите возила ще дойдат у нас, когато те самите на свой ред се окажат на изчезване, защото още ще караме на ДВГ. У нас времето тече по-забавено, защото наблюдателят е беден и не може да експериментира със скоростта на случващото се. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Съвсем ясно помня времената, когато се прогнозираше, че до две-три десетилетия ще почнем да колонизираме галактиката ... натрапва се някаква асоциация и с тази рекламна кампания, за края на "ерата на петрола". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Когато и да дойде залеза на петрола, той няма да има нищо общо с причинно-следствените умозаключения написани тук. То всъщност и нищо не е написано един турлюгювеч от алабализми! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Тая статия ми звучи като: До сега не познавахме за края на петрола, но сега сме сигурни, че края му идва. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Експертите са единодушни само за едно: бъдещето на петрола е несигурно И без да съм експерт ще кажа, че бъдещето (въобще) е несигурно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години В щатите няма да започнат да карат по-икономични коли, няма защо да го правят, защото там горивата са много евтини.Иначе, колкото до батериите, дори и да се измислят добри такива пак ще трябва ток за зареждането им, което може да е следващия проблем. Защото реално проблема с горивата ще се замени с проблема с тока, ако наистина някой ден електромобилите станат масови. Но това не ми изглежда да стане скоро, въпреки многото приказки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Преди доста време се научих, че това какво ми се иска и какво ще стане, са две различни неща. Петролът ще си живурка още доста, поне докато не измислят някакви по-добри/достъпни батерии. Другият вариант е в САЩ да почнат да карат нормални коли, които не харчат 15/100. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Много оптимистичен коментар. Електромобилите все още са на етап пропаганда, а реално са пренебрежимо малко. Едно е да се говори, друго е да стане реалност.А възобновяемите енергийни източници тук почти не играят, никой не прави ток от нефт в момента, освен за резервни захранвания, които така или иначе май ще си останат на нефт.Реално нищо не се е променило откъм потребление на петрол, а хората пътуват все повече и използват повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар