IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво не видяха родните компании в Кипър?

Успешното посещение на президента Румен Радев в Никозия премина с един голям отсъстващ – българския бизнес

08:27 | 06.12.17 г. 3
<p>
	<em>Кипърският президент Никос Анастасиадис и българският му колега Румен Радев пред президентския дворец в Никозия. Снимка: AP/BTA</em></p>

Кипърският президент Никос Анастасиадис и българският му колега Румен Радев пред президентския дворец в Никозия. Снимка: AP/BTA

За първото полугодие на 2017 г. /януари-юни/ стокообменът между България и Кипър достига 54 млн. евро, отбелязвайки ръст от 4,7%. Износът ни към Кипър е за 36,2 млн. евро, което е спад от 7,8%, а вносът на стойност 18 млн. евро нараства с 44% в сравнение със същия период на 2016 г., сочат данните на Министерството на икономиката.

Пазарът на Кипър е малък и това е основната причина за ограничения потенциален интерес, главна пречка за навлизането на български фирми на него, коментираха за Investor.bg наши икономически експерти. Кипърският пазар е и доста консервативен, което заедно с малкия му мащаб го прави много рисков и труден за българските компании, допълниха те. Според тях в тези условия родните ни предприемачи се нуждаят от повече ресурси, по-скъп маркетинг за налагането на новите продукти, по-големи усилия за презентирането и позиционирането им, които не се оправдават в сравнение с по-атрактивни пазари.

Основният потенциал за български износ в Кипър остава в хранително-вкусовата промишленост, както готови хранителни продукти, така и суровини за производството им. Фармацевтичните и козметични изделия са друго перспективно износно перо. Към досегашните инвестиционни интереси на кипърски компании към закупуване на недвижими имоти в България вече се добавят леката и хранително-вкусовата индустрия. Освен това страната ни може да привлече кипърския бизнес, който има нужда да разшири производствената си база за по-активното си присъствие на европейския пазар.

Кипър винаги рекламира потенциалните си икономически възможности извън своя малък пазар, подчертавайки геостратегическото си положение – на мост между три континента /Европа, Азия и Африка/, на връзка между пазарите на ЕС и Близкия Изток. Според икономически експерти много трудно е за българския бизнес да използва острова като „трамплин” за излизане на близкоизточните пазари, тъй като основното търсене е в областта на финансовите услуги и строителството, където нашите компании не са конкурентни.

От началото на тази година в Никозия действа Служба по търговско-икономическите въпроси към Министерството на икономиката, която е още една практическа възможност за подпомагане на фирмите от двете страни в търсене на партньори и пазарни позиции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:53 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 6 rate down comment 7
bgMan
преди 6 години
Парашутиста Радев трябва да си знае мястото, за да не се налага толкова често да му се илюстрира, че е едно нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
Brani
преди 6 години
Докато бизнесът ни се оглежда "откъде дуа ветеро", изпуска възможности, а после се оплаква
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 3
IQ96
преди 6 години
Ами бизнеса се оглежда къде е ББ, а не РР, щото най-големите бизнесмени са с олигарх. оттенък и знаят от къде дуа ветеро!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още