Апетитът за реформи изглежда се завръща, коментира ръководителят на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Сергей Гуриев. Той коментира последния доклад за развитието на региона, в който банката работи.
Преди четири години банката твърдеше, че нужните структурни промени в региона се забавят или дори се отхвърлят, пише в прессъобщение на институцията.
Днес ЕБВР изглежда много по-уверена за развитието на 38-те икономики, в които инвестира. България е една от тях. В доклада за страната ни се отбелязва продължаващият силен ръст на икономиката. През 2016 г. растежът достига 3,9 на сто, а през първата половина на тази година – до 3,7%, посочват още от институцията.
Едно от предизвикателствата пред България през следващата година ще бъде пълната либерализация на енергийния пазар. В доклада се отбелязва, че страната трябва да постигне напредък по препоръките от Европа, отправени чрез Механизма за сътрудничество и проверка, както и да бъде намалена административната тежест за бизнеса.
Макар и Европейската комисия (ЕК) да вижда известно изсветляване на правилата при избор на Висшия съдебен съвет, страната има още работа по съдебната реформа, пише още в документа. От ЕБВР отбелязват и плановете за създаване на специализиран съд, в който да бъдат водени делата за корупцията по високите етажи на властта и прането на пари.
По отношение на енергетиката, която е другият фокус на банката в оценката ѝ за страната ни, през тази година има само ограничен напредък по освобождаването на енергийния пазар, въпреки че това е приоритет за управляващата коалиция. От институцията очакват публикуването на пътна карта, която да опише процеса на пълната либерализация на електроенергийния и на газовия пазар в страната.
Като цяло ЕБВР отчита добър напредък в страните, в които работи. Регионът – Централна и Източна Европа, както и страните от бившия СССР, е по-добре управляван, по-конкурентен, по-зелен и устойчив. Страните са и по-интегрирани, коментират още от банката и посочват, че причината са направените през годините реформи.
В своят коментар по документа Сергей Гуриев отбелязва и страните с най-забележим напредък в последните години. Узбекистан например е първенец в категорията по подобряване на конкурентоспособността. Гърция е посочена като страната с голям напредък по отношение на приватизацията след концесията на пристанището в Пирея, регионалните летища и жп оператора TrainOse.
По отношение на зелената трансформация на икономиката успехи записва Египет, където банката инвестира в изграждането на най-големия соларен парк в Африка, както и Сърбия.
Много държави постигат напредък по отношение на финансовата стабилизация, сред които Кипър и Гърция. Страни като Македония, Албания и Черна гора са постигнали добри успехи в изграждането на пътна инфраструктура, което е част от усилията за по-добра интеграция на държавите.
преди 7 години ЕБВР: Апетитът за инвестиции се завръщаТОЙ АПЕТИТА ВИ НИКОГА НЕ СЕ Е ГУБИЛ!ПОМНИМ КАК РАЗФАСОВАХТЕ ДЪРЖАВНАТА ОББ ЗА НЯКАКВИ СИ ТАМ 2 МИЛ. $и как после продадохте заедно с останалите участници в "ПРИВАТИЗАЦИЯТА" на държавната банка на ГНБ за сумата от 100 мил$"ЛОШАТА" БЪЛГАРСКА ДЪРЖАВА БЕ ЗАМЕНЕНА В ОББ С НАЦИОНАЛНАТА БАНКА НА ГЪРЦИЯ. КАКВО ДРУГО Е ТОВА , ОСВЕН ЕДИН ДИВ КОЛОНИАЛЕН МОДЕЛ ЗА РАЗГРАБВАНЕ НА ДЪРЖАВНИ БАНКИ УПРАВЛЯВАНИ ТОГАВА ОТ БКК!!ХИЩНИЦИ СТЕ И ТАКИВА ЩЕ СИ ОСТАНЕТЕ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Правителството даде съгласието си за подписване на договор с НК Железопътна инфраструктура за рехабилитация на жп линията Пловдив Бургас.Проектът е за 800 млн. лева, а отпуснатите европейски средства са приблизително 500 млн. лева !!!РЕХАБИЛИТИРА СЕ ж.п. отсечката Пловдив и Бургас като пътуването с влак ще се съкрати с 40 минути!!!ЗА ТЕЗИ 40 МИНУТИ БДЖ ЩЕ БЪДЕ ЗАГРОБЕНА С ЕДИН НОВ ЗАЕМ ОТ 800 МИЛ. ЛВ., който ще е поредния пирон в ковчега на железниците. НЯМА ДА КОМЕНТИРАМ ТОВА, ЧЕ КАТО ПО ПРАВИЛО ЧУЖДИТЕ ФИРМИПЕЧЕЛЯТ ПРОЕТИТЕ И СЕ ГУШАТ С ТЕЗИ СТОТИЦИ МИЛИОНИ, а нашите подизпълнители вземат трохите. Това не е инвестиция , а ГРАБЕЖ с тежки за страната последствия водещи до ЗАГРОБВАНЕТО на БДЖ с преливане ОТ ПУСТО В ПРАЗНО! НОВА ЖЕЛЕЗНИЦА ДА БЯХА СТРОИЛИ НЯМАШЕ ДА СТРУВА 800 МИЛИОНА!АМИ ЧЕСТИТО НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ ЗАПАДНИ БАНКИ, ОБСЛУЖВАЩИ ПРОЕКТА!Честито и на нашите ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИ, които са на софрата по расфасоването на БДЖ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар