IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕС се нуждае от силен морски клъстър за икономически растеж

България ще ползва опита на Кипър в корабоплаването и квалификацията на кадри за "синята" индустрия

07:03 | 14.11.17 г. 1
<p>
	<em>Пристанището на Лимасол е най-големият транспортен търговски център на Кипър. Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Пристанището на Лимасол е най-големият транспортен търговски център на Кипър. Снимка: Архив Ройтерс

Потенциал за „далечно плаване”: газ и търговски флот

Обещаващо развитие за кипърската корабна индустрия дава откриването на въглеводороди в изключителната икономическа зона на Кипър и като цяло в Източното Средиземноморие, прогнозираха участниците в проведените международни форуми в Кипър.

Извършването на офшорни проучвания и разработването на газовите находища, добивът на газ и нефт и тяхното транспортиране до брега изискват експлоатация на специализирани кораби и оборудване, а също и предоставяне на специализирани поддържащи морски услуги. Така се откриват не само енергийни перспективи пред страната, но и се разширят хоризонтите на корабната индустрия чрез създаването на нови синергии, подчерта ползите за икономиката на Кипър неговият президент Никос Анастасиадис по време на „Maritime Cyprus 2017”.

Кипър заяви и още по-голяма амбиция. Като единствената стабилна държава в региона на Източното Средиземноморие той може да се превърне в регионален оперативен център за енергийните фирми, които работят в съседните области - на египетското супер-находище „Зор” и израелското „Левиатан”, и да поеме необходимите им морски транспортни маршрути.

Според експертите добре утвърдената корабоплавателна индустрия в Кипър е идеално разположена, за да се възползва от откриването на големи полета за природен газ в кипърските, египетските и израелските води. Възможно е на острова да се формира втори клъстер с фирми като Eni и Total, които вече създават бази на него за изпълнение на предстоящите си сондажи програми.

Нова възможност предлага и Brexit. Корабни застрахователи от Великобритания вече са посочили Кипър и Люксембург като привлекателни юрисдикции за аванпост или база в случай на твърд Brexit, тъй като се страхуват, че той ще възпрепятства достъпа им до финансовия пазар на ЕС. Поради несигурността в гръцката икономика някои гръцки корабособственици и дружества за управление на кораби са прехвърлили част от своите операции в Кипър и са се присъединили като членове на кипърската корабоплавателна камара.

Най-големият тласък за развитие на кипърската корабна индустрия може да дойде при решаване на Кипърския проблем, отчитат икономисти и политици. Това ще допринесе за бързо и драстично увеличение на размера на търговския флот на острова, тъй като турското ембарго върху корабите с кипърски флаг ще бъде вдигнато. Незаконните забрани, наложени от Анкара от 1987 г., не разрешават на кипърски или под кипърски флаг плавателни съдове да влизат в турските пристанища директно от Република Кипър.

Тези ограничения оказват неблагоприятно влияние както върху Кипър и развитието на неговото корабоплаване, както и върху интересите на Европейския съюз, тъй като възпрепятстват прилагането на основните права и свободната конкуренция в морската търговия с Европейския съюз, заяви президентът Никос Анастасиадис. Преговорите за обединяване на острова обаче се провалиха през юли тази година и засега това е най-неоптимистичният сценарий за развитие на кипърската корабна индустрия.

Последна актуализация: 08:23 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 16 rate down comment 2
pepe1234
преди 7 години
Смешници, дадоха на зализания Кирчо да ликвидира БМФ пък сега ще ми обясняват за професии и клъстери... пълно порно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още