Тласнати от липсата на работа и строгия контрол върху поведението им и инакомислието, през последните години милиони узбекистанци емигрират. Стотици от тях са се присъединили към "Ислямска държава" в Близкия изток, докато други са възприели религиозния екстремизъм в приемната си страна, пишат в свой анализ Андрю Озбърн и Олжас Ауезов от Ройтерс
Сайфуло Саипов, узбекистанският имигрант, обвинен за убийството на осем души при нападение с пикап в Ню Йорк във вторник, изглежда е поел по втория път, радикализирайки се, след като е срещнал трудности в живота на запад, заключават авторите на анализа.
Според американската полиция преди да пристъпи към атентата 29-годишният мъж се е запознал с качени в интернет инструкции на "Ислямска държава".
Нападението на Саипов беше поне четвъртата за тази година атака с жертви в чужда страна с участието на узбекистански гражданин или етнически узбек, а в резултат на неговите действия изпъква като акцент сериозното влияние през последните години на 32-милионната централнозиатска държава върху глобалния джихад.
"За да се подготвят тези неща, се изисква време, а това, на което днес ставаме свидетели, е резултат от дейност, извършвана през последните години (от Ислямска държава и сходни групировки)", казва казахстанският анализатор Александър Князев.
Хората, които следят отблизо процесите в Узбекистан, казват въз основа на известното досега за Саипов, че изглежда той е от "забравено поколение" узбекистански мъже, които са напуснали бившата съветска република, за да търсят по-добър живот, лишени от подходящо религиозно образование и неподготвени да се справят с живота на запад.
Това, както и обичайната трудност за интегриране в чужда страна и култура, може да го е направило податлив към есктремистки влияния, когато времената са станали тежки.
"Той стана религиозен изведнъж", казва по телефона за Ройтерс Мирахмат Муминов, шофьор на камион и деец на узбекистанската общност, който живее в Стоу, щата Охайо, и е познавал Саипов. Той заявява, че Саипов преди е живеел в Ташкент, узбекистанската столица.
"Започна да учи религия в САЩ", казва Муминов, като добавя, че Саипов "не можел да се насити" на религиозните свободи в САЩ, след като в Узбекистан живял в условията на строги ограничения.
Днес съсед на родителите му, които живеят в едноетажна къща в покрайнините на Ташкент, каза, че Хабило, бащата на Саипов, не ходи често на джамия и продава пособия за рисуване на местен пазар. Мъжът е пожелал да остане анонимен поради деликатното естество на въпроса.
В населения предимно с мюсюлмани Узбекистан ислямът е широко практикуван, но начинът, по който става това, е строго контролиран от властите, които се опасяват точно от радикализъм.
Управлявана с желязна хватка в продължение на повече от две десетилетия от някогашния първи секретар на КПСС в Узбекска ССР Ислам Каримов, който почина миналата година, узбекистанската страна отдавна отстоява становището, че строгата й политика в областта на религията е обоснована от съображения за националната сигурност.
преди 7 години Сега разбираме ролята на първите секретари. Когато САЩ разтуряха СССР, ЦРУ е знаело прекрасно какво следва след отделянето на централноазиатската мюсюлманска дъга - един път удар срещу Русия чрез новосформираните радикализирани държави и втори път - развиване на развойна среда за отглеждане на радикализъм за всеобща употреба. За съжаление на САЩ руснаците все пак запазиха своето влияние в бившите централноазиатски републики, като сложиха за ръководители децата на бившите първи секретари, умряли междувременно вече от старост - заложиха на приемственост, която бива съдена под път и над път от хюман райт, хелзинки уоч, мадър факър и др. Статията много добре хваща именно този момент и засяга един геополитически елемент от борбата за надмощие в този район. Руснаците изтърваха Интермариума на Пилсудски да отиде в ръцете на американците и сега НАТО дели бразда с мирноорящите руски трактори, но с Централна Азия и Северна Корея опитът е почерпен и грешките са отстранени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Уникална статия!! Значи да разбираме, че след като в една ислямска страна правителството строго контролора разпространението на радикализъм, то това е лошо, защото, видите ли, на хората не се дава поле за изява?! Изключително странна логика..Значи, дайте да разрешим проповядването на джихад щот тва е демократично...А кво стана с религията на мира?Колко имигранти от християнска неособено демократична страна, напуснали родината си да търсят по-добър живот се "радикализират" и започват да стрелят напосоки по площадите на Техеран и Рияд, крещейки "Христос возкресе"... ..Така си знаех и аз - отговор Сигнализирай за неуместен коментар