Най-голямата данъчна реформа в Индия от обявяването на независимостта й от Великобритания преди 70 години предизвиква несигурност сред компаниите на фона на опасения, че лошото прилагане на промените ще навреди на икономиката през идните години.
Данъкът върху стоките и услугите (ДСУ - GST) влиза в сила в нула часа на 1 юли със специално събитие в националния парламент, на което ще присъстват високопоставени индийски лидери, включително премиерът Нарендра Моди. Реформата се очаква да превърне индийската икономика в единен пазар, както и да насърчи растежа, пише Сидхарта Кумар за ДПА.
ДСУ ще разруши една неудобна система от над десетина непреки данъци и ще премахне търговските бариери между индийските щати, за да обедини икономиката на стойност 2 трлн. долара и 1,3 млрд. потребители в единна икономическа зона.
Има обаче сериозни опасения във връзка с прилагането на данъка и дали наистина ще опрости сложната индийска данъчна система.
На претрупания пазар за резервни автомобилни части при Кашмирската порта в Делхи Викрам Суд, който има семеен бизнес, се притеснява, че данъкът може да нанесе загуби на компанията му.
Най-голямата пречка за компаниите ще бъдат купищата изисквания - фирмите ще трябва да внасят 37 отчета онлайн годишно, посочва той пред ДПА. "Да плащаме на счетоводителите ли или да храним семействата си?," пита Суд.
Най-потърпевши от новите правила, от купищата нови стандарти и многослойната данъчна структура са малките фирми и търговците на дребно, които формират жизнената артерия на индийската икономика. Новите разпоредби предвиждат повечето стоки да се отнасят към четири данъчни ставки - 5%, 12%, 18 % и 28%.
"По-голяма част от по-възрастните хора тук работят на хартия, как ще станат компютърно грамотни за една нощ?", пита още Суд.
Компаниите не са напълно подготвени за промяната. Това може да означава нарушения в търговията в краткосрочна перспектива.
ДСУ обаче се очаква да помогне за безпрепятственото движение на стоките през границите на щатите, да бъдат намалени разходите за трансакции, да бъде ограничено ширещото се укриване на данъци, както и да се увеличат приходите на правителството.
Според Санджай Гарг от индийското подразделение на KPMG ставките са били окончателно оформени само преди около няколко седмици и прилагането на данъка е предизвикателство. Събиращите данъците и фирмите ще трябва да бъдат обучени във връзка с данъка, който ще промени бизнес процесите по веригата, казва той.
Има притеснения и за функционалността на мрежата на ДСУ - портала за данъкоплатците. Очаква се системата да обработва 3 млрд. фактури месечно въпреки проблемите с интернета и електричеството в страната.
ДСУ е технически базиран и не оставя много място за двусмислици за данъкоплатците или за корупция на служителите, което води до по-ефективен данъчен режим. Никой обаче не е сигурен как ще се представи системата, казва Борнали Бхандари от Националния съвет за приложни икономически изследвания.
От 8-те млн. собственици на компании, регистрирани да плащат корпоративни данъци, 6,5 млн. вече са преминали към ДСУ.
Тъй като собствениците на компании ще използват персонални данъчни номера за системата, правителството ще може по-добре да проследява трансакциите, отколкото със сегашната система, което пък ще улесни проследяването на укриващите данъци.
Властите се надяват системата да помогне за контрола върху избягването на плащането на данъци, като същевременно това даде тласък на растежа в официалната икономика. Според сегашната система само 3% от хората в Индия плащат данък върху доходите.
Една от основните потенциални трудности за прилагането на ДСУ включва изискванията към документите за облекчението при данък добавена стойност. Доставчиците трябва да представят набор от документи, за да бъде направено данъчно облекчение на клиент, казва Апараджит Пандей от центъра за анализи Observer Research Foundation.
Ако не бъде свършена истинска разяснителна работа и обучение по ДСУ, вероятно в краткосрочен план ще има значителни проблеми с паричните потоци през месеците след въвеждането на налога, особено за малките компании, допълва Пандей.
Неяснотата около новата антиспекулативна клауза, която изисква компаниите да отразяват данъчно облекчение за крайния клиент чрез съразмерно намаляване на цените, също е притеснително за експертите.
Клаузата в ДСУ не осигурява механизъм за следене на антиспекулативната дейност и несигурността може да бъде пагубна за компаниите и клиентите, според Пандей.
Въпреки кратките срокове правителството даде да се разбере, че не възнамерява да отлага данъчната реформа. Идеята за нея се роди още от преди 15 години. Определяна е като революционна данъчна мярка, тъй като никоя друга държава с подобен размер и структура не е прилагала данъчна реформа с такъв мащаб. Очакванията са, че тази реформа ще добави 2 процентни пункта към брутния вътрешен продукт на страната, според финансовия министър Арун Джейтли.
Като тръгнеш по пътя на реформата, не трябва и окото ти да мигне, казва той. Ако мигнеш, излизаш от пътя, допълва Джейтли.
Правителството ще позволи на компаниите да внесат закъснелите документи за първите два месеца, отбелязва Джейтли, така че фирмите ще могат да се приспособят към новата онлайн система. В краткосрочен план ще има проблеми, признава той. Всички реформи първоначално са възприемани като разрушителни, но в дългосрочен план дават резултати, допълва той.
Реформата се прави, след като Моди обяви будеща противоречия парична деноминация, с която бе сложен край на използването на банкнотата с най-голям номинал. След въвеждането на мярката растежът се понижи до 6,1% през последното тримесечие и Индия изгуби статута си на най-бързо растяща икономика в света, като беше изместена от Китай.
Цената на трудното функциониране на ДСУ може да бъде огромна за страната, казва Кумар Раджагопалан, главен изпълнителен директор на асоциацията на търговците на дребно в Индия, която представлява 500 хил. съвременни магазина. "Стискаме палци. Надяваме се правителството да се справи," допълва той.
(БТА)