Заемайки се с анализа на правителствените правомощия за блокиране на чуждестранни придобивания, Габриел каза през юни: "Не може да се жертват германски компании и германски работни места в името на отворения пазар."
Германският инструмент за ограничаване и блокиране на чуждестранните придобивания е Законът за чуждестранната търговия и плащанията или Aussenwirtschaftsgesetz.
Все пак голямата привързаност на Германия към световната свободна търговия, от която тя печели, означава, че не могат да се очакват големи промени. Германски представители говорят за регулиране на правилата за чуждестранните придобивания, а не за "затягане".
В момента законът дава на Берлин право да се намеси с "ограничения или задължения", в случай че някое придобиване застрашава обществения ред или сигурността на Федерална република Германия.
Според закона такива ограничения и задължения могат да се налагат, когато специално става дума за военно оборудване и при компании, които произвеждат информационно-технологични продукти със защитени функции за обработване на класифицирани държавни данни.
Ако правителството интерпретира тези критерии прекалено широко, вероятно ще се натъкне на съпротива от съдилищата. Като цяло Берлин не е особено активен що се отнася до придобиванията в Германия.
От всички 338 правителствени одита на чуждестранни инвестиции след 2008 година само един е по инициатива на министерството. Останалите са по искане на чуждестранните купувачи, които са искали потвърждение, че е отговорено на всички изисквания.
Един скорошен пример за намеса на правителството е от 2014 година, когато Берлин наложи ограничения на придобиването на компанията за технологии за криптиране Secusmart от BlackBerry. То одобри сделката, едва след като BlackBerry даде гаранции, че конфиденциална информация няма да бъде предавана на чуждестранни шпионски агенции.
Берлин трябваше да отмени още едно китайско придобиване, макар че китайският фонд Fujian Grand Chip Investment Fund се отказа от намеренията си за германския производител на полупроводниково оборудване Aixtron миналия месец, след като САЩ блокираха сделката от съображения за сигурност.
Правителствени източници, пожелали анонимност, посочиха, че министерството на икономиката може да представи предложения за промяна на правилата за подбор на чуждестранните придобивания преди парламентарните избори през септември, но не е ясно дали ще влязат в сила дотогава.
Хуотари от MERICS посочи, че Берлин може да затегне правилата малко: "Това, което могат да направят, е да променят параметрите когато преглеждат нещата и също така може да прибавят стоките с двойна употреба в списъка с изключително важните технологии," отбеляза той.
Постигането на по-висока степен на проверка на европейско равнище също ще бъде трудно, тъй като Франция и Германия са основните страни, притеснени от изтичането на технологично ноу-хау към Китай.
Други страни - жадни за инвестиции - имат по-малко притеснения. На въпроса колко притеснен е Китай от засиленото внимание, което китайските придобивания в Германия получават сега от Берлин, говорителят на китайското външно министерство Гън Шуан каза, че бизнес сделките между Китай и Германия са взаимноизгодни.
Съпротивата на бизнеса
За много германски компании Китай остава изключително важен. Германските автомобилопроизводители продължават да жънат успех на най-големия автомобилен пазар в света. Данни, които Volkswagen публикува в края на миналата година, показват, че китайското търсене ще движи растежа на продажбите на основната марка на компанията през идните месеци. Докато обаче китайските компании изкупуват фирми със стратегически технологии в чужбина, чуждестранните автомобилопроизводители имат разрешение само да произвеждат коли в Китай чрез съвместни компании с местни партньори, като обикновено са ограничени до двама партньори. Освен това планът на Пекин "Китай 2025" призовава за постепенно увеличаване на местните компоненти в сектори като развитите информационни технологии и роботиката.
Това означава, че германският износ към Китай, който от години е източник на икономическа сила, е изложен на риск в сектори, където китайците стават доминиращи. През последните години китайските компании изместиха германските си конкуренти от позицията на водещ доставчик на слънчеви панели.
Германските представители гледат на Китай не толкова като на партньор, колкото като на страна, която се опитва да наложи интересите си като придобива ноу-хау в областта на технологиите и силно развит инженеринг.
"Никога не съм го чувствал толкова силно преди: Китай не иска приятели, нито партньори, това което е от значение за Китай са интересите му", посочи германски делегат при посещението на Габриел през ноември в Китай.
Германските ръководители на компании обаче не са особено ентусиазирани от идеята правителството ми да пречи на китайските придобивания в Германия.
Мнозина имат нужда от инвестиции и намират китайските партньори за надеждни. Работата на служителите на Putzmeister, германски производител на помпи и цимент, е осигурена, а компанията отчита повишение на продажбите с близо една трета, откакто е придобита от китайския си конкурент Sany през 2012 година.
"Опитът с инвеститорите от Китай все е бил добър," посочва Тило Бротман, директор на Съюза на германското машиностроене (VDMA).
Меркел поиска от съветниците си да бъде информирана за китайските придобивания, въпреки че Габриел ръководи работата по анализа си. Тя едва ли ще спре инвестиционния поток. Правителствен източник коментира: "Не трябва да изхвърляме бебето заедно с мръсната вода от коритото".
преди 7 години спокойно, никакъв протекционизъм няма да нложи ... не са толкова глупaви американците. максимум на отмени някой малък закон имитирайки спазване на предизборните обещания. защото случи ли се, те ще са най-големите губещи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар