IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се случи с китайските потребители?

Страната трябва да стимулира средната класа, ако иска да запази ръста на потреблението, сочи анализ на Bloomberg

13:37 | 15.02.15 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Миналия месец в Давос китайският премиер Ли Къцян заяви пред зала, пълна с разлютени мениджъри и политици, да не се притесняват за забавянето на икономиката на страната. По думите му Китай има съвсем просто средство за поддържането на бързия растеж - бумът на урбанизацията, който създава милиони нови потребители, пише Bloomberg.

“Китай има големи възможности за градско, крайградско и регионално развитие и търсенето на вътрешния пазар има огромен потенциал”, коментира той. “Вътрешното търсене ще продължава да се подобрява и ще донесе още по-голямо развитие на света”, очаква китайският премиер.

В този аргумент обаче се крие един проблем. Големите усилия на Китай за стимулиране на икономиката от 2009 г., насам наистина водят до замогването на хората, които се местят в градовете, но не непременно на тези, които са най-важни за световната икономика - представителите на средната класа.

В скорошен доклад, наречен “Will the Middle-Class Consumer Please Stand Up?” Ернан Куи от Gavekal Dragonomics посочва, че “истинският двигател на потребителските разходи в Китай, както и на други места, е средната класа, а нейните доходи се забавят”. Той предупреждава, че “ако ръстът на доходите на домакинствата следва бизнес цикъла на спад през 2015 г., както се случва до сега, потреблението в Китай ще е разочароващо”.

Откакто дойдоха на власт, Ли Къцян и президентът Си Дзинпин заложиха много на ребалансирането на икономиката от износа и инвестициите към услугите и потребление. Но от 2009 г. насам, когато Пекин започна масирана кампания за стимулиране в отговор на световната финансова криза, потреблението на глава от населението започна да спада. Една от причините за това е фактът, че доходите на долните 40% от домакинствата нарастват именно през този период - около 70%, което е значително по-бързо от средните 40%, където доходите са в застой и са около 3320 долара.

Разбира се, Китай трябва да приветства факта, че доходите на бедните работници мигранти нарастват и така те излизат от бедността. Пропастта между крайно бедни и богати намалява в продължение на шест поредни години. Това е забележително постижение. Но Китай отчаяно се нуждае от средната класа - тази, която купува телевизори с плоски екрани, iPhone и лате от Starbucks, за да повиши потреблението. Вместо това 19,9-процентният спад във вноса за януари спрямо същия период миналата година може да представлява предзнаменование за бъдещето.

Последна актуализация: 23:37 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 9 години
значи преди време бях чел една статия пак тук, че на запад ножицата между бедните и богатите се разтваряла и това било голям проблем (изчезването на средната класа), тук се обяснява обратното :) ... и пак проблем :) .... да си анализатор в днешно време
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още