Миналия месец в Давос китайският премиер Ли Къцян заяви пред зала, пълна с разлютени мениджъри и политици, да не се притесняват за забавянето на икономиката на страната. По думите му Китай има съвсем просто средство за поддържането на бързия растеж - бумът на урбанизацията, който създава милиони нови потребители, пише Bloomberg.
“Китай има големи възможности за градско, крайградско и регионално развитие и търсенето на вътрешния пазар има огромен потенциал”, коментира той. “Вътрешното търсене ще продължава да се подобрява и ще донесе още по-голямо развитие на света”, очаква китайският премиер.
В този аргумент обаче се крие един проблем. Големите усилия на Китай за стимулиране на икономиката от 2009 г., насам наистина водят до замогването на хората, които се местят в градовете, но не непременно на тези, които са най-важни за световната икономика - представителите на средната класа.
В скорошен доклад, наречен “Will the Middle-Class Consumer Please Stand Up?” Ернан Куи от Gavekal Dragonomics посочва, че “истинският двигател на потребителските разходи в Китай, както и на други места, е средната класа, а нейните доходи се забавят”. Той предупреждава, че “ако ръстът на доходите на домакинствата следва бизнес цикъла на спад през 2015 г., както се случва до сега, потреблението в Китай ще е разочароващо”.
Откакто дойдоха на власт, Ли Къцян и президентът Си Дзинпин заложиха много на ребалансирането на икономиката от износа и инвестициите към услугите и потребление. Но от 2009 г. насам, когато Пекин започна масирана кампания за стимулиране в отговор на световната финансова криза, потреблението на глава от населението започна да спада. Една от причините за това е фактът, че доходите на долните 40% от домакинствата нарастват именно през този период - около 70%, което е значително по-бързо от средните 40%, където доходите са в застой и са около 3320 долара.
Разбира се, Китай трябва да приветства факта, че доходите на бедните работници мигранти нарастват и така те излизат от бедността. Пропастта между крайно бедни и богати намалява в продължение на шест поредни години. Това е забележително постижение. Но Китай отчаяно се нуждае от средната класа - тази, която купува телевизори с плоски екрани, iPhone и лате от Starbucks, за да повиши потреблението. Вместо това 19,9-процентният спад във вноса за януари спрямо същия период миналата година може да представлява предзнаменование за бъдещето.
преди 10 години значи преди време бях чел една статия пак тук, че на запад ножицата между бедните и богатите се разтваряла и това било голям проблем (изчезването на средната класа), тук се обяснява обратното :) ... и пак проблем :) .... да си анализатор в днешно време отговор Сигнализирай за неуместен коментар