Вече повече от година финансовите пазари се държат, сякаш дълговата криза в Европа е свършила. Само преди три седмици Марио Драги дори се похвали, че е успял да отреже „първата глава на хидрата”, визирайки именно дълговата криза, пише в свой анализ Явор Алексиев от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Той цитира и данни, според които през последната година лихвите по дълга на страните членки на еврозоната намаляват. Това намалява и натиска върху редица правителства да затегнат финансовата дисциплина и да проведат необходимите за запазването на конкурентоспособността на икономиките си реформи.
Последните прогнози за развитието на европейската икономика подсказват, че времето, което ЕЦБ осигури на правителствата на страните членки да сложат в ред бюджетите си, изтича.
Европейската икономика е на прага на трета рецесия в рамките на 6 години. Дългът на правителствата в ЕС отново тръгна нагоре, достигайки 92,7% от БВП в еврозоната и 87% в ЕС-28 към края на юни 2014 г., при съответно 91,7% и 85,1% към същия период на 2013 година.
Дефицитите намаляват, но не достатъчно бързо предвид размера на натрупаните в годините на кризата задължения, а някои държави като Франция и Италия се отмятат от поети ангажименти за по-бърза консолидация.
„Отново се върнахме към старата дилема: докато целта на Германия е да минимизира дълга като потенциален катализатор на кризи, целта на Франция е да го използва с цел потушаването на кризи“, посочва още Алексиев.
Анализаторът посочва, че това са стъпки, които в голяма степен обезсмислят мерките, предприети от ЕЦБ през последните няколко години. ЕЦБ отдавна плава извън водите на собствения си мандат – факт, който бива прекрасно осъзнаван от Марио Драги, допълва той.
Президентът на банката знае и друго – арсеналът от „нестандартни инструменти” на централната банка е на изчерпване, като всеки следващ отвежда институцията все по-далеч от нейния първоначален замисъл и правомощия, и среща нарастващата съпротива на Bundesbank.
Това е и основната причина, поради която Драги от месеци говори за синхрон между структурната, фискалната и монетарната политики, изпълнение на отдавна планирани реформи и намаляване на пречките пред инвестициите, породени от регулациите и бюрокрацията.
„С други думи, способността на централната банка да поддържа доверието в единната валута (което в наши дни очевидно се възприема от пазара като готовност за печатане на пари) е ограничена във времето и трябва да срещне подкрепата на европейските политици, за да бъде постигнат реален напредък“, коментира Явор Алексиев.
Според него обаче, ако с основен лихвен процент от 0,05% ЕЦБ не може да стимулира кредитирането, предоставянето на допълнителна ликвидност едва ли ще помогне. Допълнителен ресурс за банките не може да окаже кой знае какъв ефект върху търсенето на кредит, тъй като не е обвързано с очаквания за подобрение на икономическата конюнктура от страна на бизнеса.
В навечерието на рецесия бизнесът не тегли кредити, а бърза да погаси наличните такива. Ако подобен подход би проработил, вече щеше да е дал резултат, тъй като под една или друга форма ЕЦБ предоставя лесни пари на банките от години, без особен резултат.
Другият проблем е, че дори ЕЦБ да напечата „една планина пари“ и да изкупи целия континент, това няма да реши нито един от структурните проблеми на валутния съюз. Заплатите във Франция и Италия пак ще останат прекалено високи на фона на производителността на труда, социалната система ще продължи да изсмуква ресурси за подкрепа на популистки програми, а бюрокрацията и регулациите ще продължават да задушават разкриването на работни места.
Формулата, към която ЕЦБ залита, е проста и е в общи линии заимствана от Федералния резерв: наливаме пари, надуваме цените на активите, пляскаме с ръце и се радваме на покачващи се борсови индекси. „И стискаме палци политиците да се вземат в ръце и да проведат структурни реформи – т.е. да признаят през избирателите си, че европейската „социална пазарна икономика” е изправена пред фалит, ако не бъдат предприети радикални мерки за възвръщане на фискалната стабилност“, допълва Алексиев.
„Последното не означава просто намаляване на дефицитите, а и преминаването към бюджетни излишъци, с които постепенно да бъде намален номиналния размер на дълга“, обяснява икономистът от ИПИ. Според него другият вариант – изпреварващ нарастването на дълга растеж на БВП, на този етап не изглежда като „нещо, което е по силите на европейската икономика в нейната цялост“.
Кризата, която заплашва отново да потопи европейската икономика, заплашва и политическото статукво. Отлаганите реформи и ненавременното рязане на разходи показват цената си, а политическият елит в много европейски държави е изправен пред дилемата дали да продължи с популистките си практики или да стъпи здраво на земята с надеждата, че не е успял да приспи дотолкова гласоподавателите си, че да припознаят национализма и протекционизма като алтернативи на членството в съюза.
Първите седмици на новата ЕК до голяма степен ще са подобни на първите седмици на новото правителство у нас. И в двата случая едва ли ще се разминем с популистки заявления, чиято цел ще е да успокоят духовете сред гражданите. Въпросът, обаче, вече е не какво казват политиците в ЕС и у нас, а какво всъщност ще предприемат като стъпки към реформи зад сцената.
Ако родната и европейската политическа класа имат поне минимален инстинкт за самосъхранение, трябва вече да са осъзнали, че капацитетът им да потулват проблеми е на изчерпване.
преди 10 години има и трети - чрез инфлация батко, чрез инфлация - обикновенно най-предпочитания... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години В Европа няма дългова криза и никога не е имало. В отделни държави има дългова криза!Средно 90% дълг спрямо БВП не е ниска стойност, но е по ниска от тази в САЩ и значително по ниска от 230% задължение спрямо БВП на Япония.Дълга по принцип може да се заличи по два начина. Чрез фискални рестрикции както предлага ИПИ или чрез растеж. отговор Сигнализирай за неуместен коментар