Щатският търговски дефицит спрямо Китай е много по-малък, отколкото официалните статистически данни предполагат, се посочва в едногодишно изследване, което поставя под въпрос досегашната представа за глобалните търговски дисбаланси, съобщава Financial Times.
Съвместно изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Световната търговска организация (СТО) разкрива безпрецедентни несъответствия в етикетите като „Произведено в Китай“ или „Произведено в Германия“. Анализаторите базират заключенията си на произхода на компонентите и извършените услуги вместо на крайния продукт.
Изследването също така потвърждава факта, че САЩ са основен търговски партньор на Великобритания, тъй като много американски продукти всъщност са сглобени с британски компоненти. Ако Великобритания напусне ЕС обаче, тези търговски отношения може да пострадат, предупреждават анализаторите.
ОИСР и СТО изтъкват, че тяхното проучване по въпроса как стоките и услугите реално са произведени, илюстрира проблемите, произтичащи от търговските бариери.
„Трябва да гледаме на стоките и услугите като на "произведени в света". Това означава радикална промяна в начина, по който разбираме идеята за търговските потоци“, казва Анхел Гурия, председател на ОИСР.
Въпреки че традиционната търговска статистика класифицира продажбата на сглобено в Мюнхен БМВ в САЩ като изцяло „германски“ износ, много от компонентите на колата всъщност са били произведени извън Германия.
Според проучването търговският дефицит на САЩ към Китай през 2009 г. е бил не 176 млрд. долара, а 131 млрд. долара, или с 25% по-нисък – колкото е стойността на компонентите, изработени в други страни като Южна Корея и Япония и използвани в китайската електроника.
Изследването подкопава опитите на САЩ да заклеймят Китай като „валутен манипулатор“. Гурия коментира, че твърдението, че юанът е подценен „вече не е толкова важен и уместен въпрос“. Той допълва, че е „безсмислено“ глобалната политика да бъде фокусирана върху двустранните търговски отношения.
Данните също така разкриват, че една трета от стойността на „произведените в Германия“ автомобили може да бъде проследена до компоненти и услуги, предоставени от други страни.
Според ОИСР и СТО Германия всъщност печели повече от износа на услуги, отколкото от износа на произведени стоки.
Също в противовес на традиционните статистически данни САЩ, а не Германия, е основният търговски партньор на Франция.