Интервенциите на ЕЦБ
Между май 2010 г. и март 2011 г. Европейската централна банка (ЕЦБ) закупи гръцки, ирландски и португалски ДЦК на стойност 76 млрд. евро – около 12% от комбинирания държавен дълг на трите страни.
На практика централните банки се превърнаха в дори още по-основни играчи на облигационните пазари, вероятно за неограничен период от време.
Междувременно страхът от поскъпване на валутите кара централните банки на много развиващи се страни да изкупуват големи количества щатски (и все по-често европейски) ДЦК. Това означава, че облигационните пазари са все по-гъсто населени от „не-пазарни играчи“, а въпросът доколко цената на облигациите в съответствие с рисковите им профили е реална остава висящ - типична черта на финансово репресионните системи.
Съвременни финансови репресии 2008 г. - 2012 г.
Развитите икономики са изправени пред общото предизвикателство да намерят купувачи за огромните си дългове. Мащабните интервенции на облигационните пазари от страна на централните банки играят несъмнена роля за ниските нива на реалните лихви. В допълнение новите правила за капиталова адекватност, известни като Базел III, предполагат преференциално третиране на правителствените дългове в балансите на банките.
Други методи за създаване или разширяване на търсенето на правителствени ДЦК може да са дори още по-директни. В дните на финансовата криза, например, британските банки бяха задължени да заделят значителен процент от инвестиционните си портфейли за британски ДЦК. Подобно нещо се случва и с гръцките, ирландските и португалските банки.
Случаи в които държавни облигации са „поставяни“ при по-ниски от пазарните лихви в пенсионни фондове и други зависими от държавата финансови институции са факт в няколко европейски страни.
Неотдавна Испания въведе форма на индиректен лимит върху лихвите по банковите депозити.
Конкретните мотиви зад тази стъпка не са напълно ясни, но докато банковите депозити мигрират от страните от периферията на еврозоната към Германия и Скандинавия, изискванията за извършване на подобни трансфери продължават да нарастват. Въпреки че част от тези изисквания наистина са мотивирани от желанието на правителствата да се справят с прането на пари и укриването на данъци, в някои случаи мерките представляват форма на административен капиталов контрол.
Подобни тенденции се наблюдават и в Източна Европа. Пенсионната реформа проведена през пролетта на 2011 г. в Полша е критикувана от Конфедерацията на полските работодатели, според които законът има за цел да замаскира част от държавния дълг, като позволи на правителството да сложи ръка на пенсионните фондове, прехвърляйки отговорността за действията си на своите приемници.
Унгария пък директно национализира пенсионните си фондове, като изключи цената на реформата от статистиката за публичния си дълг. В България се случва нещо подобно.
Изправени пред исторически пропорции на частните и публични дългове, политиците ще бъдат обсебени от желанието да ги понижат до устойчиви нива.
В тази светлина финансови репресии, прикрити зад различни маски, ще се превърнат в предпочитана стратегия и част от глобалната финансова реалност за дълго време.
преди 12 години Причината за сегашните държавни дългове е конкретна държавна финансова грешка.Необходимо е сегашната катастрофална държавна финансова непълноценност да се прекрати и стопанската криза в съответна страна ще е успешно ликвидирана.До 24 часа след като съответни специалисти неутрализират наследеното непълноценно управленско поведение като подобрят своето държавно финансова управление (ДФУ) и същото стане ГОДНО за стопанство с Незлатни пари настоящата стопанска криза в съответна страна ще е ликвидирана.Пример: Ако Гърция бе подобрила своето ДФУ и същото е ГОДНО за евро сега гръцката държава щеше да е със завишени възможности да плаща дълговете си в срок и нейни кредитори няма да понасят болезнени щети за над 100 милиарда евро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много яка статия! Точно това се случва в момента!Който вярва, че централните банки са независими, ще изяде дървото! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И така, с манипулиране на методите на изчисляване, а не с реално решаване на проблемите, некадърници се изкарват гении......както наблюдаваме напоследък и у нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "През 2011 г. средната тежест на публичния дълг в най-големите 22 развити икономики е достигнала 90% от БВП. За сравнение, дори след края на Втората световна война този показател е бил по-нисък...При това тези данни не ... включват частния дълг"---------------И още нещо не включват тези данни - че методиката за пресмятане на БВП преди 30-40-50 години и сега е различна и ако сметнем сегашните БВП-та с методиката от онова време, ще се окаже, че БВП-тата са с около 30% по-ниски отколкото се рапортува. Т.е. дълговото бреме не е 90% (средно), а доста повече ако се използва еднаква методика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Рогоф (все още) не е Нобелов лауреат по икономика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "От особена важност е да бъде отбелязано, че последните две опции инфлацията и финансовите репресии, са единствено приложими за дългове в местна валута (еврозоната е специален хибриден случай)." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Според McKinsey Global Institute, намаляването на дълговете минава през 2 етапа: намаляване на частните дългове и след това намаляване на държавните такива. В кой от етапите се намират в момента САЩ, Великобритания и Испания може да прочетете в тази статия - http://ekipbg.com/2012/02/23/debt-and-deleveraging/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар