Консолидацията е по-лесно постижима при някои услуги в сравнение с други. Например може да се окаже по-лесно да се централизират някои дейностите като международни разплащания, картови операции например в сравнение с кредитни услуги и управление на ИТ платформи за депозити, поради различията в местните регулаторни изисквания.
Диференциран подход към приоритетни сегменти
Банките в региона трябва да се позиционират, за да се възползват от отбрани продукти и клиентски сегменти, които могат да послужат като двигатели на ръста през следващото десетилетие. Този подход може да включва развитие на специализирани продукти за определени сегменти от клиенти или конкретни проекти като финансиране на инфраструктурни проекти например.
Такъв е например възникващият сегмент от заможни потребители – млади, добре образовани клиенти и такива с подчертан афинитет към потреблението на определени стоки и услуги. Този сегмент може да представлява до една трета от приходите от банкиране на дребно в някои пазари през следващите пет години.
Източна Европа, със своите едва 7% от общото население на развиващите се пазари, вече представлява 41% от всичките домакинства, спадащи към средната класа на тези пазари в света, се казва в анализа.
Въпросните „възкниващи заможни потребители“ имат сходно поведение в целия регион. Те са запознати с новите технологии, предпочитат да ползват онлайн банкиране и мобилни приложения; те не са толкова склонни да посещават клоновете; обръщат особено внимание на ценообразуването и конкретните услуги, които ползват.
За да се възползват от този потенциал банките трябва да се научат да разбират по-добре нуждите на клиентите от отделните подсегменти и да въведат диференцирани предложения и услуги, за разлика от общия модел за всички клиенти в момента.
Заможните клиенти очакват различно обслужване, но практиката показва, че те често остават разочаровани, защото вместо това те получават услугите, насочени към масовия пазар.
Фокус върху иновациите
През изминалото десетилетие повечето банки в Източна Европа базираха моделите в своите собствени пазари до голяма степен на традиционните практики в клоновете в Западна Европа. През тези години видяхме много повече иновации на други развиващи се пазари, където по-ниските нива на печалба правеха традиционните практики неефективни.
Днес банките в Източна Европа трябва да заимстват от други развиващи се пазари и да се опитат да развият бизнес модели, които са в по-голяма степен съвместими с тяхното ниво на развитие.
Тези усилия може да включват фокус върху „по-пестеливи“ иновации, по-високо ниво на централизация и аутсорсинг на дадени дейности като поддръжка и др.
Наред с това банките в Източна Европа разполагат с големи технологични възможности, включително въвеждането на по-богати функционалности на банкоматите и разплащателните устройства, биометрична идентификация, мобилни разплащания и пр.
Независимо от мрачните настроения на глобалната банкова сцена, банките в Източна Европа, включително и Русия, имат шанс да постигнат просперитет през следващото десетилетие, ако се поучат от уроците от предишното и се подготвят за предизвикателствата, които ги очакват.
Онези, които съумеят да трансформират своите портфейли, да се насоча правилно към приоритетните сегменти, да изградят по-здрави модели за регионално управление и да постигнат успешни иновации, са с най-голям шанс да подобрят своя пазарен дял, ефективност и рентабилност, сочи докладът.