На този фон основните развиващи се икономики, които преминаха успешно през бурите от 2008 и 2009 година, може да не се справят така добре с проблемите, които изникват на хоризонта. Ръстът в Бразилия например вече замира, което поражда притеснение сред съседите на страната в Латинска Америка.
В същото време дългосрочните проблеми като климатичните промени и другите екологични заплахи, както и увеличаващото се неравенство между държавите по света, не са изчезнали. Някои от тях дори са станали по-сериозни. Един пример: високата безработица натиска надолу заплатите и увеличава бедността.
Добрата новина е, че мерките за преодоляване на дългорсочните проблеми всъщност ще помогнат за отстраняването на краткосрочните. Увеличаването на инвестициите по посока напасване на икономиките към глобалното затопляне ще стимулира икономическата активност, ръста и създаването на работни места.
По-погресивното данъчно облагане, практическото преразпределяне на доходите от високите и средни етажи към дъното, ще доведе до свиване на неравенството и ще увеличи заетостта, а с това и съвкупното потребление.
По-високите данъци за най-богатите биха могли да генерират приходи за финансиране на обществени инвестиции и за осигуряване на социална сигурност на най-бедните и онези без работа.
Дори и без увеличение на бюджетния дефицит подобни увеличения на данъците и разходите биха могли да понижат безработицата и да увеличат производството. Опасенията са, че подобна политика и идеология нямат място нито от едната страна на Атлантика, нито от другата и особено в САЩ.
Вместо това решаването на проблема с дефицита се преследва с орязване на социалните разходи, което ще задълбочи неравенството. По подобен начин опитите да се стимулира икономиката на предлагането, макар да има достатъчно доказателства против този модел, особено в периодите на висока безработица, ще предотвратява увеличаването на данъците за богатите.
Дори и преди кризата се наблюдаваше ребалансиране на икономическата мощ – всъщност чрез корекция на 200-годишната аномалия, при която делът на Азия в световния брутен вътрешен продукт се е свил от 50% до под 10 на сто.
Прагматичният ангажимент към растежа отличава Азия и останалите развиващи се пазари от страните от Запада, където комбинацията от идеология и интереси изглеждат като ангажимент да не се гони ръст.
В резултат на това ребалансирането на глобалната икономика вероятно ще ускори темпа си, което почти неминуемо ще доведе до усилване на политическото напрежение.
На фона на всички проблеми, пред които е изправена световната икономика, ще бъдем щастливци ако това напрежение не започне да се изразява на практика в рамките на следващите 12 месеца, завършва Стиглиц.
преди 12 години При своите досегашни анализи американският икономист г-н Джоузеф Стиглиц допуска слабост като не отчита различните качества на Незлатни, спрямо тези при Златни пари.Той е с мълчаливо поведения спрямо сегашно непълноценно държавно финансово управление (ДФУ), изразяващо се: при употреба на Незлатни пари продължава приложение на наследен стар, от време със Златни пари НЕПРИГОДЕН за стопанство с Незлатни пари начин на ДФУ.Наличието на този държавен финансов недъг е особено важната причина за стопанска криза в САЩ.До 24 часа след премахване на финансовата грешка чрез усъвършенстване на американско ДФУ и същото стане ГОДНО за стопанство със сегашния незлатен долар - кризата в САЩ успешно ще се неутрализира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Политиката на една държава трябва да е гъвкава и да се наглася към промените. Първоначалното въвеждане на плоския данък беше с идеята да има справедливост и да се дадът повече пари на богатите, които да инвестират. Понеже сме в криза, олигарсите не предприемат инвестиции, а или пазят парите или ги изнасят към централите си в чужбина. Адекватната политика на страната би била да се промени данъчното облагане, както при ДДС, така и при ДОД - да има диференцирани ставки. Да могат парите, които се изнасят да останат вътре в страна и да се завъртят, което ще генерира потребление, заетост, производство, ръст на икономиката като цяло. Фирмите не искат толкова ниски данъци, колкото по-високо потребление. Дори данъците да са малко по-високи за тях, ръста от потреблението ще го компенсира. В икономиката има определено количество пари. Ролята на държавата е да го разпредели оптимално и да се върти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Казано направо - страните на демокрацията и гражданските права се превръщат в страни на кастите и корпоративните права. Гражданите се превръщат в трудов ресурс и електорат. Нова кръгче в спиралата на обществената промяна, чиито движещи сили са в програмирания манталитет и ценности. САЩ може да изберат пътя на ниските лихви и стимулите, защото доларът, като международна валута, е подпрян върху много по-широка база от еврото. Тази разлика предопределя подхода, тъй като при съотносимо финансово стимулиране, инфлацията в ЕС ще е с пъти по-голяма от тази в САЩ. Другата разлика е, че САЩ продължават да са водеща военна и политическа сила, и могат да "убеждават" държавите от ЕС да "съдействат" финансово и военно в операции от американски и британски интерес. В същото време ЕС, с изключение на ВБ, не може да търси почти безплатна помощ от САЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години отличен Стиглиц както обикновено - сега въпросът е дали банкерите или иконмиките на цели държави ??? ако има съкращавене на държамни разходи значи банкерите печелят за сметка на икономиката на съотвент държава която ще изпадне в тежка криза за необразованите - не забравяйте че в БВП влизат и държавните разходи - даже 20 % от от БВП - та на Амреика идва от правителствени харчове отговор Сигнализирай за неуместен коментар