Историята на United Parcel Service е стара и добре позната, символ за сбъдване на Американската мечта. Компанията е основана през 1907 година от 19-годишния Джеймс Кейси, който взема 100 долара назаем от приятел, за да основе бизнес за предаване на съобщения и пратки.
Това днес е UPS - най-голямата компания в света за доставки на малки пратки. Компанията всекидневно има 1,8 милиона клиенти, които ползват услугите й и изпращат стоки до 6,21 милиона получатели в повече от двеста страни в света. Основният бизнес на UPS е доставка на пакети и документи в световен мащаб за опредено време.
Компанията оперира в три сегмента – доставки в САЩ, международни доставки и верижни доставки и морски превози. През 2010 г UPS доставя близо 15,6 милиона пратки всеки ден, в това число бизнес и индивидуални по целия свят. Сумарно това е 3,9 милиарда пратки за цялата 2010 г.
Дотук добре, но какво може да бъде интригуващо за компания от калибъра на UPS, когато тя отдавна е в полезрението на трейдърите и на най-големите институционални инвеститори в света като Vanguard, State Street Advisors, BlackRock Institutional Trust, T. Rowe, Wellington Management, Janus Capital Management, Fidelity Management и други, които отдавна имат складирани купчини от акциите й.
Скептиците, търсещи акции, които тепърва да заблестят и бързо да ги изтрелят в необятния космос, биха казали, че UPS отдавна е загубила блясъка си и бъдещето й е едва ли не е предначертано и лесно прогнозируемо.
На помощ тук идва една стара българска поговорка: „Където е текло, пак ще тече”. За да се облекат думите във факти, на помощ идват финансовите резултати за последното четвърто тримесечие и за цялата 2010 година.
UPS обяви отчет, с който значително надхвърли прогнозите на анализаторите. Нетната печалба за четвъртото тримесечие отбелязва ръст от 44% на годишна база до 1,119 млрд. долара, или 1,08 долара на акция, от 0,75 долара за същия период на 2009 година. Приходите на компанията са скочили с 40% до 13,421 млрд. долара за тримесечието от 12,38 млрд. за аналогичното такова на 2009 г. Оперативната печалба на UPS за същия период е 1,8 млрд. долара, а през 2009 г. е била 1,26 млрд. долара.
За цялата 2010 г. приходите на UPS са скочили с 9,4% до 49,5 млрд. долара. Годишната оперативна печалба се е повишила с 47% до 5,8 млрд. долара, като международните и верижните доставки са отбелязали рекорд от 1,9 млрд. и 577 млн. долара респективно. Осреднената печалба на акция на UPS е, 356 долара за 2010 г., което е ръст от 54% спрямо 2009 г. Видно е, че резултатите на UPS показват сериозен ръст на компанията и подобрение на бизнеса, с който се занимава. Това затвърждава позициите й спрямо конкурентите и й дава по-добра отправна точка за следващата година.
Свободният капитал в балансите на UPS към края на годината е 3,1 млрд. долара без плащанията към пенсионните планове, които се увеличават до 2 млрд. долара за тримесечието. Освен това компанията направи 1,4 млрд. долара капиталови разходи през годината, плати дивиденти в размер на 1,8 млрд. и проведе обратно изкупуване на 12,4 милиона акции на обща стойност близо 800 млн. долара.
UPS също така увеличи с 10.6% дивидентите, които ще изплаща на 2 март, от 47 до 52 цента на акция. От 2000 г. досега компанията е утроила размера на разпределяния дивидент, като тогава е бил 17 цента.
Таблица с основните финансови показатели на UPS:
Години |
Приходи /млрд. долара/ |
Оперативна печалба/ млрд. долара/ |
Нетна печалба /млрд. долара/ |
2011 Е |
59,45 |
7,04 |
4,18 |
2010 |
49,54 |
5,87 |
3,49 |
2009 |
45,29 |
3,80 |
2,15 |
2008 |
51,48 |
5,38 |
3,00 |
Всичко това е вероятно вече да е калкулирано до известна степен в цената на акциите на UPS, затова да хвърлим малко светлина и към очакванията на компанията за следващата година. Прогнозите на UPS за 2011 г. са за печалба на акция в диапазона от 4,12 до 4,35 долара, което е ръст от 16 до 22% спрямо резултатите от 2010 г, споменати по-горе. Ако това стане факт, а от компанията са убедени, че ще достигнат тези цифри, печалбата ще отбележи рекорд и ще надхвърли стойностите от 2007 г.
Ясно е, че за циклична компания като UPS, развитието на световната икономика играе ключово значение за представянето и пряко се отразява на цената на акциите й. 61% от приходите на компанията идват от операциите й в САЩ и за в бъдеще икономическото развитие на страната ще оказва пряко влияние върху резултатите на UPS.
Но не бива да се подценяват големи развиващи се страни като Китай, Бразилия и Индия, където UPS развива дейност от доста време и в последния отчет на компанията ясно се вижда, че маржът на оперативната печалба е по-висок именно там. За САЩ рентабилността е 12,9%, а за международната дейност е 17,6% за тримесечието. Прогнозата на МВФ е, че Германия и САЩ ще бъдат водещите страни на глобалния икономически растеж през 2011 г . Фондът завиши предишната си прогноза с 0,7% относно ръста на БВП на САЩ до 3%.
За по-голяма яснота ще сравним UPS с най-големия й конкурент в САЩ – FedEx по основни финансови показатели.
Показател |
UPS |
FedEx |
M Cap (Пазарна капитализация) |
73,75 млрд. долара |
28,86 млрд. долара |
Fwd P/E (Цена/Печалба за сл.12 месеца) |
15,16 |
14,43 |
PEG (Цена/Печалба към Ръст) |
1,69 |
1,67 |
Dividend Yield (Дивидентна доходност) |
2,79% |
0,52% |
P/B (Цена/Счетоводна стойност) |
8,73 |
1,98 |
P/Cash Flow (Цена/Парични потоци)* |
18,46 |
9 |
Operating Profit Margin (Рентабилност на оперативната печалба) |
11,86% |
5,94% |
Net Profit Margin TTM (Нетна рентабилност) |
7,04% |
3,55% |
Revenue TTM (Приходи) |
49,5 млрд. долара |
37,2 млрд. долара |
Net Income TTM (Нетна печалба) |
3,46 млрд. долара |
1.32 млрд. долара |
ROE ТТМ (Възвръщаемост на акциите)** |
62,7% |
11,28% |
Current Assets (Краткотрайни активи)** |
10,76 млрд. долара |
7,40 млрд. долара |
Long-Term Debt (Дългосрочен дълг)** |
8,66 млрд. долара |
1,67 млрд. долара |
Debt/Equity Ratio (Съотношение дълг/собствен капитал** |
2,4 |
0.14 |
Данните са от FinViz, *Charles Schwabs & Co и **I-Metrix
UPS e почти три пъти по-голяма от FedEx по пазарна оценка, но това не винаги означава че акциите й са добра инвестиция. Акциите на UPS са се повишили с 25% за 2010 г., докато тези на FedEx са отчели само 12%. За сравнение, широкият индекс S&P 500, в който са включени и двете акции, отчита ръст от 16% за изминалата година. Показателят бъдеща P/E и двете компании са почти изравнени със стойност близка до 15. PEG или цена/печалба към ръст и на двете компании е 1,6, което е сравнително атрактивно ниво.
Дивидентната доходност на FedEx е само 0,52% срещу 2,79% за UPS. Поглеждайки към показателя цена към счетоводна стойност, FedEx има сериозно преимущество, като нейният показател е 1,98, сравнен с 8,77 за UPS. FedEx също така печели и по множителя P/Cash Flow (Цена/Парични потоци), който е 9, а за UPS e 18,46. Дългът на UPS също е с незавиден размер и доста над този на FedEx.
Нормата на печалба, обаче, която UPS достигна, е над два пъти по-добра от тази на FedEx, а възвръщаемостта на акционерния капитал е 63% и е значително по-добра от 11.3%, които успява да донесе FedEx.
От всичко казано по-горе е видно, че UBS ще продължи да отстоява успешно лидерската си позиция в сектора и посткризисния период освен предизвикателства ще донесе и много успехи и радости за инвеститорите, заложили на акциите на UPS.