Дори и някои от най-предпазливите мениджъри на хедж фондове изгоряха през 2008 г., защото задържаха позициите си твърде дълго и не предусетиха навреме надвисналия пазарен колапс, пише Ройтерс.
Сега, на фона на най-новите данни за забавянето на американската икономика, те на всяка цена искат да избегнат същите грешки.
Промяната, която се наблюдава в инвестиционните портфейли през второто тримесечие, не е просто да бъдат захвърлени например всички рискови активи – нещо, което направиха мнозинството по-малки инвеститори напоследък.
Вместо това хедж фондовете са се насочили към дефанзивни стратегии като придобиването на акции на компании, предлагащи високи дивиденти или опериращи в сектора на комуналните услуги, показва изследване на Thomson Reuters, базирано на данни от 30 от най-големите фундаментално-ориентирани хедж фондове.
„Мисленето на инвеститорите не е като преди няколко години и доста рискови активи вече не са в играта“, казва Стив Голдмън, главен пазарен стратег на компанията Weeden & Co, базирана в Гринуич, Кънектикът. „Положението на потребителите е отчайващо, устойчивостта на икономиката е разочароваща и всички са притеснени от това“, допълва той.
„Нашето портфолио е прекроено така, че да включва активи, за които вярваме, че имат най-добър баланс между риск и възвръщаемост. Експозицията ни е значително по-малка в сравнение с началото на годината“, пише в писмо до инвеститорите Джефри Алтмън, който управлява 5 млрд. долара в Owl Creek Asset Management, един от 30-те фонда, включени в изследването.
Понижаването на инвестициите в рискови активи през второто тримесечие засегна някои до скоро доста популярни сред водещите хедж фондове активи. Много фондове съкратиха позициите си във Visa, Google, AutoNation и дори Apple и предпочетоха по-малко лъскавите, но по-стабилни акции на компании като Exxon Mobil, Viacom, Pfizer и Microsoft, които плащат солидни дивиденти и се радват на добри приходи.
Акциите на Microsoft почти не са помръднали през последното десетилетие и на фона на увеличаващите се приходи подценяването на компанията е достигнало „ненормални“ нива, твърдят някои инвеститори.
Енергийният гигант Exxon Mobil също се радва на значителен интерес. „Със своите близо 3% доходност от дивиденти и фактът, че компанията също е подценена, акциите й трябва да се представят добре почти във всякакви пазарни условия“, казва Пери Пиаза, инвестиционен стратег на базираната в Сан Франциско Contango Capital.
„Дори да изпаднем отново в рецесия, компаниите, раздаващи високи дивиденти, ще надскочат пазара“, казва Пиаза. „Exxon продължава да повишава дивидентите си, както правеше и по време на кризата“.
Други компании, предпочитани от големите хедж фондове през второто тримесечие, са телекомите и компаниите за комунални услуги.
Някои фондове се обърнаха към оператори на мобилни мрежи като American Tower и Crown Castle International. Придирчивостта на потребителите на смартфони може да затрудни избора на печеливша компания производител, но независимо какви са самите телефони, мобилните мрежи са все по-натоварени, което прави приходите на мобилните оператори доста добри.
Енергийните компании, компаниите за добив на суровини и финансовите институции пострадаха най-много от отдръпването на пазара през второто тримесечие.
Както и с цели сектори, така и вътре в самите тях се наблюдава ориентиране към по-сигурни компании, посочват анализаторите. Хедж фондовете например са пренасочили позициите си от Bank of America, която е силно зависима от американските потребители и бизнес, към по-глобално ориентираната Citigroup, чиито акции са доста евтини напоследък.
Все пак 30-те хедж фонда, включени в проучването, имат силни позиции в технологични компании и компании, произвеждащи луксозни стоки, които обикновено понасят загуби по време на икономическа криза. Въпреки това много от сегашните фаворити, като веригата за луксозни стоки Kohl's и Microsoft, са изправени пред по-нисък риск благодарение на сравнително сигурните си приходи.
„Когато сте сравнително песимистични, както сме ние сега, обикновено използвате продажби на късо, за да неутрализирате чувствителността си към дадени сектори или пазара като цяло“, казва Марк Федения, съосновател на Nakoma Absolute Return Fund.
Nakoma например хеджира дългите си позиции в Kohl's с къса позиция в мебелната верига Ethan Allen. В сектора на суровините дългите позиции на фонда в злато и химикали, използвани в земеделието, са хеджирани с къси продажби в стомана и алуминий.
В технологичния сектор някои фондове продават на късо скъпо търгувани акции на компании като Salesforce.com. „Изчислителните облаци ( Cloud computing) са страхотна история, нещо като интернет преди 10 години“, казва Брет Янсен, инвестиционен директор на Simplified Asset Management, чийто фонд продава на късо Salesforce.com. „Стойността на акциите обаче е напълно лишена от какъвто и да е смисъл, базиран на перспектива за растеж и фундаменти“, допълва той.