Потреблението в САЩ завърши миналата година със спад, а скорошните ръстове в броя новозаразени с коронавирус носят риска от допълнително свиване на разходите на домакинствата, пише Джъстин Лахарт от The Wall Street Journal.
В петък министерството на търговията на САЩ съобщи, че продажбите на дребно са намалели с 1,9% през декември на месечна база. Това е значително влошаване спрямо прогнозите на Dow Jones за спад от 0,1%.
Отчетен е спад в почти всички сфери на търговията на дребно - електронните магазини са отчели понижение от 8,7 на сто на месечна база през декември. Продажбите за обзавеждане на дома и за мебели са се свили с 5,5%, докато магазините за спортни стоки, музика и книги са отчели спад от 4,3% на продажбите.
Ресторантите и баровете, които записаха 41,3% годишен ръст през 2021 г., отчетоха спад от 0,8% на месечна база. Бензиностанциите са втори с годишен ръст за 2021 г. от 41%, но с месечен спад от 0,7 на сто.
Има редица възможни фактори за спада и изглежда, че в даден момент всички са били налице.
Като за начало, голяма част от пазаруването за празниците бе изместена по-рано, а потребителите закупиха необходимото предварително, притеснени за недостига, предизвикан от проблемите с доставките. Нивото на продажбите през четвъртото тримесечие на 2021 г. се е увеличило с 2% спрямо третото тримесечие.
След публикуването на данните в петък икономистите свиха прогнозите си, но все пак очакват икономиката силно да се разшири. Изгладените спрямо инфлацията изчисления на най-голямата американска банка JPMorgan Chase показват, че разходите на домакинствата са нараснали с 3,1% на годишна база през последното тримесечие, а икономиката се е разширила с около 7% годишен темп.
Проблемите с веригите на доставки също изиграха роля. Световният недостиг на чипове продължи да пречи на доставките на автомобили и уреди, а някои търговци на дребно може също така да са дали по-малък приоритет на това да имат стоки, които не са свързани с празниците.
И не на последно място е омикрон. Бързото покачване в броя на новозаразените може да не е повлияло негативно на продажбите до втората половина на декември, но изглежда все пак е оказало някакво влияние. Спадът от 0,8 на сто на месечна база в продажбите на ресторанти и барове доказва горното твърдение.
Понеже продажбите са се свили през декември спрямо октомври и ноември, то нивото на разходите на домакинствата в края на последното тримесечие вероятно е било по-ниско от средното за четвъртото тримесечие. За да може да се върнат на нивата от последното тримесечие, продажбите ще трябва да се увеличат немалко.
Това ще бъде трудно, докато омикрон все още е на сцената. Проблемите, които този вариант на коронавируса предизвиква, са значителни и изглежда ще продължат да влияят негативно на разходите за няколко седмици. Изглежда почти сигурно, че икономиката ще се разшири с по-бавен темп през първото тримесечие на 2022 г. спрямо последното на 2021 г.
Отвъд омикрон, ситуацията би трябвало да се подобри, тъй като потребителите ще искат да наваксат отложените покупки и силният пазар на труда би трябвало да им даде средствата, с които да го постигнат. Пролетта би трябвало да е по-добър период, но не така искаха всички да започне годината.