„Това са били по-скоро очаквания за затопляне на икономическите връзки след неразумната търговска война на Тръмп. Прогнозите за по-добро представяне на европейските акции идват от очакванията за стимули в еврозоната, както и от доста по-адекватната им оценка. Водещите компании на борсите в Европа са предимно от традиционни отрасли, стабилни дружества с дивиденти, които може да се окажат убежище за инвеститорите в период на икономически сътресения. А и при спад на долара ще се обезценяват печалбите на щатските корпорации от чужбина, така че очакванията за по-силно представяне на акциите в Европа и Азия изглеждат основателни", смята консултантът на "Елана".
Според Моров трябва първо да видим какво на практика ще предприеме новият президент на САЩ. В случай, че той действително започне да изпълнява предизборните обещания за възстановяване на Трансатлантическите споразумения, то може да се очаква, че европейските акции биха били в изгодна позиция. Първо, защото европейските пазари изостанаха от ръста на американските и второ, едно евентуално повишаване на данъците отвъд Океана може да направи предимството на Европа още по-видимо.
Разбира се, в повечето случай си има причини една акция да е евтина и Европа не е изключение. Икономиките на големите европейски страни са с далеч по-бавен растеж от икономиката на САЩ, но предвид нивата, на които се намират капиталовите пазари в момента едва ли Байдън ще е този, който ще постави щатските акции в неизгодна позиция. По-скоро е напълно нормално да има период на охлаждане“, обясни финансистът.
По думите му тази година, особено във втората ú половина, пазарите реагираха твърде рязко на положителни новини и твърде слабо на отрицателни такива. Именно заради това е по-вероятно да има значителна реакция при постигане на сделка и не толкова голяма при Brexit без сделка. Събитията в реалната икономика обаче са диаметрално противоположни и това е още едно доказателство за драстичното откъсване на финансовите пазари от нея.
„Само в последния месец два производителя на автомобили обърнаха внимание на важността на споразумение между Великобритания и ЕС. Оперативният директор на групата Nissan обяви през ноември, че без сделка бизнесът ú в Обединеното Кралство ще е безсмислен. Същевременно един от най-големите заводи на японския производител в Европа е в Съндърланд и ако няма сделка, въпросът няма да е със или без Съндърланд, защото целият британски бизнес на Nissan става безсмислен. Изпълнителният директор на Bentley пък обърна внимание, че евентуалните мита, които ще възникнат при Brexit без сделка, не са най-страшното нещо. По-опасно ще бъде затрудненото придвижване на стоки между Острова и Европа. И макар че всяка компания от подобен ранг може да намери някакво решение да се справи с проблема, всяко решение струва допълнително ресурс на компаниите, което отново ги поставя в по-неизгодна позиция“, изброи негативните страни Моров.
В същото време Brexit и със сделка не е добра новина за пазарите, но донякъде инвеститорите вече се свикнали с нея. Може би затова няма съществена реакция върху индексите през последните месеци, смята от своя страна Цветослав Цачев. Според него не се забелязва и кой знае какво движение между еврото и паунда. Пазарите ще реагират след Brexit, когато се видят ефектите от самия процес. И тъй като те едва ли ще бъдат добри, по-скоро ще представляват допълнителни нюанси към темите от следващата година – възстановяването на глобалната икономика, стимулите и скока на потребителските разходи, когато пандемията премине. Те може да прикрият лошите новини от Brexit за кратко.