4. Защо тези термини са в новините в момента?
Защото ниският растеж и ниската инфлация засягат много по-широк кръг от държави – още преди кризата с коронавируса, която срина цената на акциите в САЩ и другаде фондови борси до мечи пазар и сви доходността по държавните облигации под 1%. Когато Фед облекчи политиката по спешност на 3 март, това не успя да успокои пазарите, които след това реагираха още по-тревожно след съответната реакция на ЕЦБ. Става ясно, че централните банкери достигат пределите на своите политически правомощия, прехвърляйки остатъчния натиск върху правителствата. Падането на доходността на държавните облигации под нулата в Европа остави привкус, че еврозоната може да се приближи към своеобразна политическа черната дупка в японски стил.
5. Защо и в двата случая става въпрос за фискални стимули?
От 80-те години на миналия век успехът на Фед и други централни банки в намаляването на инфлацията чрез повишаване на лихвите доведе до широко разпространено убеждение, че паричната политика е най-добрият начин за управление на икономическите колебания.
Оказвайки влияние върху общите разходи за кредити в икономиката, централните банки манипулират стимулите за бизнеса, за да може той да подпомогне растежа чрез инвестиране и наемане на работна ръка, като същевременно оставят решения за разходите в ръцете на частния сектор.
Но след кризата през 2008 г. централните банки установиха, че дори намаляването на процентите до нула така не осигуряват достатъчно раздвижване за възстановяване на растежа. Ето защо те купиха облигации за трилиони долари и намалиха някои лихвени проценти под нулата. Концепции като „японизация“ и „трайна стагнация“ стават популярно с нарастващата реализация на намаляващата възвръщаемост на паричната политика. Все по-голям брой политици и икономисти посочват необходимостта правителствата да вземат в свои ръце някои решения, свързани с инвестициите и наемането, за да могат икономиките да постигнат и поддържат стабилен растеж.
6. Как действа фискалният стимул?
Този вид стимул включва правителствата, които управляват бюджетния дефицит или се насочват в тази посока - чрез увеличени разходи и инвестиции или намалено данъчно облагане, или и двете - за стимулиране на икономическата активност.
Ето защо в Европа, наследникът на Драги, Кристин Лагард, продължава да настоява пред правителствата относно капацитета им за разходи, който би засилил тяхната роля в подкрепа на паричната политика. В светлината на настоящата криза с пандемията от коронавирус, Лагард призова за „амбициозен и координиран отговор на фискалната политика“.
Япония обяви допълнителен стимул за справяне с коронавируса, но правителството е изправено пред призива за допълнителни такива. В САЩ председателят на Фед Джером Пауъл отбеляза, че намаляването на основните лихви не може да поправи веригите на доставка, хвърлени в хаос от пандемията. Президентът Доналд Тръмп обеща пакет от стимули, но предостави малко подробности по темата. Фискалният стимул в отговор на Голямата депресия идва под формата на масивни програми за разходни, но през последните десетилетия по-често такъв стимул се предприема чрез намаляване на данъците.