IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще успее ли българският туризъм да спечели от скъпата турска лира?

Родният туризъм има възможност да се възползва от променените валутни курсове, дали ще го направи, е въпрос и на желание за подобряване предлагания продукт

10:56 | 05.05.10 г.
Ще успее ли българският туризъм да спечели от скъпата турска лира?

Българските летни курорти ще се радват на подарено предимство пред турските си конкуренти през този сезон, тъй като турската лира в момента е с 10% по-скъпа (1,01 турски лири за лев) спрямо лятото на 2009 г. (1,1 турски лири за лев).

Бумът на турския туризъм в последните години до известна степен се дължи на поевтиняващата турска лира, като в периода 2006-2009 г. българския лев (респективно еврото) поскъпват с 37,5% (от 0,8 лири за лев до 1,1 лири за лев) спрямо нея и правят българските и гръцките курорти неконкурентоспособни. Поскъпването на лева и еврото е по 10% на година и съответно много българи предпочетоха да летуват в Турция, учудени от добрите ценови предложения.

Разбира се, роля за избора на турските курорти имат и много други техни положителни страни, сред които качеството на продукта и обслужването, развитата инфраструктура и като цяло водената държавна политика за насърчаване на високия стандарт в сектора.

И все пак поевтиняването на лирата даваше невероятно конкурентно предимство на южните ни съседи, защото 40% подарена конкурентоспособност на база поевтиняла валута не могат да се компенсират за едва четири години от който и да е конкурент.

През 2010 г. този „подарък“ ще получат родните курорти, както и гръцките, ако турската валута не поевтинее изведнъж.

След 2002 г. еврото поскъпна двойно спрямо щатските пари от 0,8 долара за евро до 1,6 през 2008 г., като постепенно единната валута поскъпна и спрямо турската валута и насочи европейските туристи към южните ни съседи. Руските, украинските и британските туристи също предпочитаха офертите в Турция.

Същите бяха тенденциите и при недвижимите имоти, като Турция се появи на картата на купувачите.

2010 г. ще бъде първата година, когато предимството ще е на страната на европейските курорти и ако лирата поскъпне допълнително в следващите месеци, българките летни курорти ще имат всички шансове да бъдат пълни. Ако положат и необходимите допълнителни условия за целта, защото в противен случай по-скъпата лира не би спряла родния турист да предпочете по-доброто качество, макар и за по-кратка почивка.

Спрямо лятото на 2009 г. руската рубла е поскъпнала с 25% спрямо лева, затова е логично да се очаква наплив от руски туристи това лято. Спрямо турската валута, руската няма поскъпване и турските курорти няма да са така интересни за руснаците.

Спрямо румънската лея левът е поскъпнал минимално спрямо лятото на 2009 г. (с едва 3%), което е по-малко от поевтиняването на румънската срещу турската валута (около 5%) и за румънците ще бъде по-евтино да почиват у нас спрямо в Турция, при равни други условия.

По данни на Албена АД някои от хотелите й вече са резервирани на 80%, а Алма тур отчита 40% ръст на резервациите за лято 2010 г.

Ако турската лира продължи да поскъпва и в следващите години, може да видим не само преоткриване на родното Черноморие от българите, но и наплив от турски туристи, особено през юли, когато жегата в турските и гръцките курорти е непосилна.

Дали ще стане така обаче зависи в голяма степен от манталитета на предприемачи, хотелиери и въобще – всички представители на туристическия сектор у нас.

Свързани компании:

Слънчев ден АД(SDEN)

Албена АД(ALB)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:04 | 02.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още