От началото на 2009 г. премийният приход от застраховка Автокаско намалява с 3,5% на годишна база до 204 млн. лв. Само за април спадът на годишна база е още по-внушителен, минус 6,91%.
Причините са комплексни, но водещата е намалелият внос на нови и употребявани автомобили и остаряването на съществуващия автомобилен парк (съответно намаляващата му оценка и намаляващите премии). В основата на процесите е кризата, която понижи покупките на нови автомобили, а и намалява желанието на собствениците на автомобили да ги застраховат. Последното се отнася за по-стари автомобили.
Негативно се отразява и по-затрудненото изплащане от някои от застрахователите на щети при удар на паркинг и въвеждането на двустранни протоколи при ПТП, чрез което КАТ вече не е задължен да посещава мястото на инцидент и опасенията.
Според Цветанка Крумова от ЗПАД Армеец в Западна Европа Автокаско е губеща услуга, а Гражданска отговорност печеливша, което досега е обратно на ситуацията у нас.
Досега, защото данните показват, че при Гражданска отговорност ситуацията от началото на годината е коренно различна от тази при Автокаско за същия период. От началото на 2009 г. ръстът при премийният приход от задължителната застраховка е с 19% до 149 млн. лв. За 2008 г. на годишна база и двете застраховки бяха с ръст от 23-24%.
Само в последния месец два застрахователя вдигнаха цените по Гражданска отговорност с 20-23%, като това са ДЗИ и Евроинс. Малко преди тях и Булстрад, Български имоти и още няколко компании повишиха цените си чувствително.
Именно защото Гражданска отговорност е задължителна застраховка процесът по вдигане на цените се улеснява. Доскоро цените й бяха ниски и защото компаниите натрупваха клиентска база, на която да предлагат печелившата Автокаско. За целта застрахователите предлагаха до 15% отстъпка от Автокаско, ако имате Гражданска отговорност към същата компания.
Дали обаче занапред цените само ще растат? Едва ли.
Основна причина за реализираните загуби от Гражданска отговорност в последните години е ценовата конкуренция между компаниите в стремежа им да завоюват пазарен дял.
По застраховка „Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС” нетният технически резултат е отрицателен в размер на минус 27,2 млн. лв. за първото полугодие на 2008 г.
Претенциите по Гражданска отговорност имат 5-годишна давност и e рано да се каже какви са реалните загуби, които ще отчетат застрахователите срещу вече сключени полици.
Реално поради структурата на застраховката и загубите от нея може да се стигне до ситуация, в която обезщетенията по вече сключените полици се плащат с премийния приход по новите полици. Тоест съответният застраховател се нуждае да сключва нови полици. Но ако вдигне цените на застраховката, ще намалее интересът към неговия продукт и няма да постъпват достатъчно средства. Така той се принуждава вместо да вдига цените, да ги свали, като това е ситуация наричана „обърната спирала“ в средите на застрахователите.
Данни за Автокаско
За 2009 г. в хил. лв. | За 2008 г. в хил. лв. | Изменение | |
април | 54 829 128 | 58 899 929 | -6,91% |
март | 51 791 361 | 54 146 022 | -4,35% |
февруари | 46 414 489 | 50 254 720 | -7,64% |
януари | 50 922 416 | 47 956 806 | 6,18% |
Общо | 203 957 395 | 211 257 477 | -3,46% |
Гражданска | 148 919 943 | 125 239 397 | 18,91% |
АвтоКаско | Гражданска | |
Януари-декември 2008 г. | 690 285 663 | 383 843 604 |
Януари-декември 2007 г. | 560 055 100 | 309 633 834 |
Изменение | 23,25% | 23,97% |
Свързани компании: