IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Продажбите на борсовите компании бият инфлацията с едва 2%

Продажбите на компаниите от SOFIX са с ръст от едва 14,6% при 13,1% инфлация

08:03 | 03.01.08 г.
Продажбите на борсовите компании бият инфлацията с едва 2%

Ръстът на продажбите на борсовите компании надвишава ръста на инфлацията с едва 2,7 процентни пункта за 100-те най-ликвидни компании и едва 1,5 процентни пункта за компаниите от SOFIX (виж Таблица 1). Изледването е на база деветмесечните консолидирани резултати на 100-те най-ликвидни борсови компании, като от него са изключени финансовите компании и дружествата със специална инвестиционна цел.

Към септември 2007 г. инфлацията на годишна база е 13,1%. Средният ръст на годишна база на продажбите на 100-те най-ликвидни компании е едва 15,8%, а на компаниите от индекса SOFIX - едва 14,6%. Около 13% е и инфлацията на цените при производителите.

Ръстът с около 2% над инфлацията може да се обясни с капиталовата инжекция, която са получили много от компаниите чрез увеличения на капитала си, като от най-стария индекс SOFIX това са Монбат, Каолин и Химимпорт.

За третото тримесечие на 2007 г. реалният ръст на БВП в индустрията е 14%, а на услугите - 11%, тоест над 5 пъти над реалния 2% ръст, отчетен от борсовите компании. Изводът, който се налага, е, че борсовите компании по този показател са по-слаби от неборсовите български компании.

На теория предимствата на борсовите компании са по-големият обществен и медиен фокус върху тях, със съответния ефект върху продажбите, привличането на служители, както и улесненият достъп до финансиране включително и банково. Ако компаниите слушат акционерите си могат да получат и ценна информация и идеи.

Неборсовият сектор се подсилва от инвестициите на зелено (нови предприятия), като вероятно на тях се дължи големия ръст спрямо борсовия сектор.

Много от компаниите са увеличили продажбите си чрез придобиване на други компании и дялови участия или чрез създаване на дъщерни дружества с привлечените чрез увеличения средства - Каолин, Химимпорт, Софарма, Индустриален холдинг България, Монбат. Именно на това може да се дължи изпреварването на инфлацията с около 2%.

В същото време акциите на 100-те най-ликвидни компании са поскъпнали със 152% през 2007 г., а SOFIX се е повишил  със 105% за периода 30 септември 2006 г. - 30 септември 2007 г. Ръстът на SOFIX за 2007 г. е 44%. Цели 34 от 83 най-ликвидни компании са отчели по-нисък от инфлацията ръст на продажбите.

Изследването ни е на база на продажбите, защото на развиващ се пазар е важна бързината на заемане на пазарен дял, докато на развит пазар се гледа най-вече подобряването на рентабилността, откъдето идва печалбата.

Не може да не се отчете обаче фактът, че печалбата на нефинансовите и не АДСИЦ компании от SOFIX се увеличава с 92,41% на годишна база. Ако изключим от изследването и Химимпорт, който формира 39,5% от печалбата, ръстът на печалбата на годишна база е 46,93%.

За 2007 г. ръстът на цените на акциите изпреварва значително този на продажбите. Обяснението може да е в застигане на реалната стойност на компаниите поради подцененост в миналото или прекалено много парични средства, които се наливат в борсата и водят до изкуствено повишаване на цените.

Високата IPO активност през 2007 и очакваните около 60 IPO-та през 2008 г., както и многото увеличения на капитала на борсови компании са индикация, че инвеститорите дават добра оценка на компаниите, изгодна за продажби на акции от мажоритарните собственици и изгодна за привличане на собствен капитал. Собственият капитал според икономическата теория е най-скъпият за една компания и това, че компаниите привличат капитал, говори, че пазарът е готов да даде добра цена, в противен случай повечето компании биха разчитали на привлечен капитал както през последните 7 години, когато цените на акциите бяха ниски и IPO-та липсваха, с изключение на високотехнологичния сектор, който през 2004 г. даде първото IPO у нас - това на Инвестор.БГ АД. Това явление е в унисон със световната практика, защото влагащите в интернет искат дял, търсейки висока доходност като компенсация за риска на интернет проектите и не са склонни да финансират такива проекти с кредити, които са нискодоходни.

Класация по ръст на продажбите на годишна база:

 Легенда:

1 Място в годишната класация по ликвидност
2 Име
3 Показател
4 Нетни приходи от продажби за деветмесечието на 2007 г. (млн. лв.)
5 Нетни приходи от продажби за деветмесечието на 2006 г. (млн. лв.)
6 Изменение
КНПП Консолидирани нетни приходи от продажби
НПП Нетни приходи от продажби

1 2 3 4 5 6
76 Адванс Екуити Х. АД КНПП 2,1 0,15 1300%
100 Българска захар АД КНПП 0,33 0,05 560%
83 Унимаш АД НПП 1 0,25 300%
89 Инвестор.БГ АД НПП 0,9 0,39 131%
57 Холдинг Пътища АД КНПП 91,5 42,7 114%
61 Тодоров АД КНПП 1,8 0,9 100%
81 Мел инвест холдинг АД КНПП 0,4 0,2 100%
12 Софарма АД КНПП 252,3 131 93%
6 ОЦК АД НПП 184,8 102,1 81%
94 Трансстрой-АМ АД НПП 0,3 0,17 76%
40 Девин АД КНПП 42,6 24,3 75%
56 Софарма логистика АД КНПП 0,61 0,35 74%
63 Уеб Медия Груп НПП 0,38 0,22 73%
41 Елхим Искра АД НПП 23 13,5 70%
34 Северкооп Гъмза Х. АД КНПП 12,8 7,7 66%
24 Спарки Елтос АД НПП 49,2 32,8 50%
29 ТК-холд АД КНПП 28,6 19,3 48%
38 Фазерлес АД НПП 24,6 16,6 48%
3 Монбат АД КНПП 86,5 59,5 45%
20 Мостстрой АД КНПП 25,2 17,4 45%
7 Индустриален Х. Б. АД КНПП 114 80,3 42%
62 Метизи АД КНПП 9,6 6,8 41%
1 Химимпорт АД КНПП 233,6 166,7 40%
28 Параходство БРП АД КНПП 34,4 24,7 39%
90 Балканкар-Заря АД НПП 4,6 3,3 39%
50 Ломско пиво АД НПП 5,1 3,7 38%
60 Биовет АД КНПП 80 59,8 34%
21 Оргахим АД КНПП 95,3 70,9 34%
14 Стара планина Холд АД КНПП 67,8 51,7 31%
53 Кремиковци АД НПП 815,3 626,9 30%
69 Лесопласт АД НПП 41,9 32,4 29%
97 Слънчев бряг АД НПП 19,4 15,2 28%
31 Чугунолеене АД НПП 26,2 20,5 28%
72 Св Св. Константин и Елена Х. АД КНПП 25 19,7 27%
26 Алкомет АД КНПП 196,8 156,8 26%
91 Фазан АД НПП 4,5 3,6 25%
58 Алфа Ууд България АД НПП 6,6 5,3 25%
59 Златен лев Холдинг АД КНПП 7 5,6 25%
80 Енергоремонт Холдинг АД КНПП 24,4 19,5 25%
43 Емка АД НПП 50 40,2 24%
22 М+С хидравлик АД НПП 54,4 43,8 24%
9 Каолин АД КНПП 85,7 70 22%
82 Формопласт АД НПП 1,7 1,39 22%
84 Балкан АД КНПП 10 8,3 20%
70 Златни пясъци АД КНПП 33,4 28,3 18%
65 Балкантурист Елит АД КНПП 21,8 18,6 17%
86 КДН АД НПП 40,5 34,6 17%
55 ХЕС АД НПП 37,5 32,3 16%
54 Пловдив Юрий Гагарин БТ АД НПП 35,3 30,4 16%
92 Електроника АД НПП 1,8 1,6 13%
39 Полимери АД НПП 24,3 21,7 12%
79 Елма АД КНПП 11,2 10,2 10%
5 Доверие Обединен Х. АД КНПП 130,2 118,2 10%
49 Неохим АД КНПП 149,8 138,5 8%
25 КРЗ Одесос АД НПП 25,5 23,8 7%
88 Интерлоджик - лизинг АД НПП 0,32 0,3 7%
32 Българска роза-Севтополис АД НПП 9,5 8,95 6%
10 Индустриален Капитал Х. АД КНПП 7,34 6,9 6%
4 Синергон Холдинг АД КНПП 257,1 245,8 5%
66 Х. Света София АД КНПП 2,92 2,81 4%
77 Пампорово АД НПП 7,9 7,7 3%
45 БТК АД НПП 771 755,9 2%
33 Албена АД КНПП 92,9 90,7 2%
52 Декотекс АД НПП 17,4 17,1 2%
23 ПДНГ АД КНПП 22,2 21,9 1%
13 Топливо АД КНПП 209,3 207,1 1%
98 Ютекс Холдинг АД КНПП 6,5 6,5 0%
48 Катекс АД КНПП 12,7 13,1 -3%
44 Петрол АД КНПП 955,3 984,8 -3%
74 Свилоза АД КНПП 48,8 51 -4%
46 Арома АД КНПП 26,6 29 -8%
87 Развитие Инд. Холдинг АД КНПП 7,1 7,8 -9%
93 Трансстрой-Бургас АД НПП 5,5 6,2 -11%
51 Елпром-ЗЕМ АД НПП 5 5,7 -12%
64 Каучук АД НПП 17,5 21 -17%
42 Фаворит Холд АД КНПП 34,6 41,7 -17%
17 Българска Х. Компания АД КНПП 10,2 14,1 -28%
36 Захарни заводи АД КНПП 50,6 71,8 -30%
95 Медийни Системи АД НПП 5,7 8,3 -31%
15 Албена Инвест Х. АД КНПП 13,5 21,4 -37%
99 СБС АД КНПП 4,2 9,3 -55%
85 Асенова крепост АД НПП 11,4 28,6 -60%
27 Холдинг Варна A AД КНПП 1,07 3,1 -65%

Среднопретеглено
15,80%

Средноаритметично


47,71%

Средноаритметично без 5-те с най-голям ръст и 5-те с най-голям спад


24,70%


Други компании непопаднали в класацията

 

2 Еврохолд България АД КНПП 174,8 Не съществува
11 Химко АД
Няма отчет Няма отчет
68 Вамо АД Отписано Отписано Отписано

 
8 ТБ Първа Инвестиционна Банка
16 ТБ Централна кооперативна банка АД
18 ТБ Корпоративна търговска банка АД
19 ЗД Евро инс АД
30 Елана Фонд за Земеделска Земя АДСИЦ
35 Българо-Американска Кредитна Банка АД
37 Адванс Терафонд АДСИЦ-София
47 ЗПАД Булстрад
67 Софарма имоти АДСИЦ-София
71 Фонд за недвижими имоти България АДСИЦ
73 ФеърПлей Пропъртиc АДСИЦ
75 ЗПАД ДЗИ АД
78 Бенчмарк фонд имоти АДСИЦ
96 ТБ Стопанска и Инвестиционна Банка АД


Таблица 1. Изменение на продажбите на нефинансовите и не АДСИЦ компаниите от индексa SOFIX на годишна база

Име                                            Конс./неконс. Продажби 9-мес. 07 г. 9-мес. 06 г. Изменение
Албена АД КНПП 92,9 90,7 2,00%
Индустриален Х. Б. АД КНПП 114 80,3 42,00%
Каолин АД КНПП 85,7 70 22,00%
М+С хидравлик АД НПП 54,4 43,8 24,00%
Монбат АД КНПП 86,5 59,5 45,00%
Неохим АД КНПП 149,8 138,5 8,00%
Оргахим АД КНПП 95,3 70,9 34,00%
Петрол АД КНПП 955,3 984,8 -3,00%
Софарма АД КНПП 252,3 131 93,00%
Спарки Елтос АД НПП 49,2 32,8 50,00%
Топливо АД КНПП 209,3 207,1 1,00%
Химимпорт АД КНПП 233,6 166,7 40,00%
Общо
2378,3 2076,1 14,60%

Таблица 2. Изменение на печалбите на нефинансовите и не АДСИЦ компаниите от индексa SOFIX на годишна база
 

Име                                          Конс./неконс. Печалби 9-мес. 07 г. 9-мес. 06 г. Изменение
Албена АД К 27,4 23,4 17,09%
Индустриален Х. Б. АД К 9,7 Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:56 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още