Натискът на вътрешното търсене върху вноса и еднократни специфични за отделните сектори фактори, ограничаващи износа, ще доведат до по-нататъшно влошаване на дефицита по текущата сметка. Това се казва в тримесечния анализ на УниКредит Груп за България.
В същото време натискът на недостатъчния напредък в борбата с корупцията и организираната престъпност заплашва да повлияе негативно върху настроенията на международните инвеститори и да ограничи потенциалните ползи от членството в Европейския съюз, в случай че ЕС реши да прибегне към използването на финансови санкции. За да компенсира забавянето в преструктурирането на реалния сектор и увеличаващите се рискове, свързани с дефицита по текущата сметка, правителството ще търси постигането на по-голям от първоначално предвидения излишък в бюджета. Това изглежда лесно постижимо в контекста на рекордно високото преизпълнение на фискалните приходи.
Като цяло икономистите на УниКредит Груп очакват още една година на силен растеж на БВП, ускоряване на инвестициите, подобряване на заетостта, намаляване задлъжнялостта на публичния сектор и ръст в резервите на БНБ.
През първото тримесечие на 2007 г. нарастването на БВП изненада анализаторите, отчитайки ръст от 6,2%, което е над консенсусната прогноза за 5,5% реален растеж. От гледна точка на крайното търсене растежът на БВП продължава да се характеризира със значително разминаване между положителния принос на вътрешното търсене и отрицателното влияние на нетния експорт. Потребителските разходи и особено инвестициите получиха подкрепа от високото нарастване на кредите, отпуснати от местни банки.
Икономистите са оптимисти за перспективата за ръста на БВП до края на годината. Значителен брой индикатори, включително такива извън националните сметки, сочат, че инвестициите ще достигнат своя връх през първата година от членството в ЕС. Износът се очаква да нарасте незначително през второто тримесечие, тъй като един от водещите производители на цветни метали ще затвори операции за планов ремонт. Темпът на нарастване на износа ще се възстанови постепенно през втората половина на годината в резултат на ръста в инвестициите, водещи до подобряване на капацитета на икономиката да произвежда и изнася повече продукти и услуги.
Рекордно високото преизпълнение на фискалните приходи увеличава комфорта на правителството по отношение на публичните финанси. Бързият растеж на икономиката в комбинация с много консервативното планиране на фискалните приходи, за да се смекчат рисковете за публичните финанси, свързани с промяната на начина на събиране на ДДС, са на път да произведат рекордно висок излишък в бюджета за 2007 г.
Приходите в консолидираната фискална програма за периода януари – май приблизително съответстват на тези планирани за цялото първо полугодие. Така в края на май бюджетът отчита излишък от 2,4% от очаквания БВП. Ако не настъпи съществено разхлабване по отношение политиката на разходите, има потенциал излишъкът да достигне около 4,8% от БВП в края на годината, се прогнозира в доклада на финансовата институция.
В опит да преустанови спада в публичната подкрепа за правителството и окуражена от ръста на фискалните приходи, управляващата коалиция актуализира приоритетите в икономическата и социалната си политика. Министър-председателят Сергей Станишев подчерта отново ангажимента на правителството да не допуска компромиси по отношение на финансовата стабилност и да следва политика в подкрепа на бързият икономически растеж, като единствен начин, способстващ за устойчиво нарастване на стандарта на живот. Беше обявено увеличаване на пенсиите, което годишно ще изисква допълнителни 770 млн. лв. (1,4% от БВП) и ще се извърши в три стъпки през следващите две години. Заплатите в публичния сектор ще нарастат с 10%, като други 10% ръст са възможни при редуциране на излишния персонал. Пакетът от мерки предвижда намаляване на данъците за лицата с ниски доходи, както и 3% по-ниски вноски в пенсионно-осигурителната система, която в момента отчита една от най-високите стойности на облагане на труда сред страните от бившия социалистически лагер.
Икономистите на УниКредит Груп смятат, че мерките, планирани от правителството, не представляват риск за макроикономическата стабилност. За съжаление българското правителство е на път да пропусне шанса да създаде повече стимули за икономиката да произвежда повече и да подобри конкурентноспособността си, като пристъпи към по-агресивно намаляване на облагането на труда. Вместо това участието на правителството в преразпределението на ресурсите в икономиката чрез бюджета ще нарасте още повече (над 40% от БВП), увеличавайки разликата спрямо страните от ЦИЕ, отчитащи най-бързо нарастване на реалните доходи, които като правило имат по-малък и по-ефективен публичен сектор. Вероятно значителният комфорт на правителството от фискална гледна точка ще подкопае още повече вече слабата политическа воля за преструктуриране на секторите на здравеопазването и образованието, които ако останат нереформирани ще продължат да бъдат източници на недоволство от страна на обществото, както и на дългосрочни рискове за фискалната стабилност.
Административно регулираните цени ще продължат да бъдат основен източник на инфлационен натиск. Очаква се още поне 10% увеличение на цените на газа, тъй като количествата, внасяни от Газпром, струват между 15-20% повече от началото на годината. Цените за местните потребители все още остават без промяна, тъй като те се субсидират за сметка на приходите от транзит на газ за съседни страни, но това не може да продължи вечно. Цените на водата и топлинната енергия вече бяха увеличени с около 10% и 5% съответно в началото на 2007 г. Въпреки това по-нататъшно увеличение на цените трудно може да се избегне, тъй като са необходими значителни инвестиции, за да се редуцират загубите при преноса и да се увеличи качеството на услугите.
Подобно е положението и по отношение на цените на електрическата енергия, които продължават да бъдат едни от най-ниските в региона. Лошото качество на мрежата за пренос на електроенергия предизвиква значителни загуби и изисква инвестиционните планове в сектора да бъдат ускорени и да бъдат финансово обезпечени, чрез актуализиране на цените. Само през последните две години неохотата на ДКЕВР да увеличи цените на консумираната в страната електроенергия доведе до забавяне на 2/3 от инвестиционните планове на дружествата, занимаващи се с дистрибуция на електричество. В същото време спадът в износа на електричество, поради затваряне на последните два малки реактора в Козлодуй, принуждава НЕК да спре да субсидира цените за местни потребители използвайки приходите от износ, тъй като тази практика превръща компанията в губеща. Основни макроикономически данни и прогнози:
2005 2006 2007прогноза 2008прогноза 2009прогноза Номинален БВП (млрд. евро) 21.9 25.1 27.9 30.9 33.9 БВП на глава от населението (евро) 2835 3268 3656 4067 4484 Ръст на БВП в % (yoy) 6.2 6.1 6.2 6.2 6.0 Инфлация (yoy, eop) – в % 6.5 6.5 5 4.2 3.1 Безработица, eop - % 10.7 9.1 7.7 7.1 6.7 Дефицит по текущата сметка (в % от БВП) -12 -15.8 -17.6 -14 -9.2 ПЧИ към БВП (в %) 14.2 16.4 14 10.5 9