IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Борсов дебют за най-големия производител на DVD-та в България

Медийни Системи, която излиза на БФБ в сряда, е произвела 14 млн. диска през 2005, а продукцията към 31 август 2006 е 12,2 млн. броя

13:37 | 05.12.06 г.
Автор - снимка
Създател
Борсов дебют за най-големия производител на DVD-та в България
Както вече стана ясно, датата на първата котировка на акциите на Медийни Системи АД бе определена за сряда, 6 декември 2006 г., като размерът на регистрираната емисията е 2 млн. лв., а присвоеният борсов код е MEDIAS.

Мажоритарен собственик в компанията е Тедо-Трейд Екшън Дивелопмент Организейшън, Швейцария с 97,5% от капитала, като настоящите акционери се очаква да предложат за вторична продажба миноритарен пакет акции, между 5 и 10 на сто от настоящия капитал.

Медийни системи АД се появява на българския пазар през 2002 г. с предмет на дейност завършен цикъл на производство (мастеринг-репликация-печат) на оптични носители от типа DVD и DVD-R. Дружеството произвежда три основни категории продукти DVD и CD матрични дискове; записваеми дискове; стампери за DVD и CD дискове.

Медийни системи АД е най-големият производител на DVD и DVD-R дискове в България, като предприятието произвежда средно 1,151 млн. бройки на месец през 2005 г. За трите пълни години от съществуването на фирмата производственият капацитет е увеличен повече от три пъти, а обемите на произведената продукция нарастват многократно. Докато през 2003 г. са произведени половин милион диска, то през 2005 г. производството достига 14 милиона диска, при 95% запълнен капацитет през последните месеци на годината.

За периода 2003 г. – 2004 г. на българския пазар Медийни системи АД държи 97% пазарен дял със съответно 147 666 и 1 248 600 броя произведени дискове, в т.ч. DVD репликация и DVD R. През 2005 г. пазарният дял на „Медийни ситеми” АД е 80% с 8 379 910 произведени дискове.

До 31 август 2006 г. са произведени 12 220 600 DVD, в т.ч. DVD репликация и DVD R, което е около 90% от общия пазарен дял.

Производството и продажбата на DVD дискове е основният източник на приходи на дружеството с дял от 65% през 2003 г. и 78% през 2004 г. и 2005 г. Ръстът в реализирания брой дискове е по-голям в сравнение с приходите от продажби, което е индикатор за намаляване на средната продажна цена на бройка в резултат на бързото развитие на технологиите и сравнително високата конкурентноспособност на отрасъла.

Това се отнася особено за българския пазар, където през 2003 г. средният приход от един DVD диск е почти двойно по-голям от този от чуждестранни клиенти, но през 2005 г. на практика почти се изравняват. За сметка на това по-големият оборот компенсира по-ниските средни цени на продукцията.

От средата на 2004 г. дружеството започва производство на записваеми DVD R дискове, а от декември 2005 г. реализира приходи от продажбата на стоки, свързани със CD и DVD дисковете. За настоящата 2006 г. техният общ дял e 13,8% в приходите от продажби.

Дружеството реализира своите продукти както на пазара в България, така и в страни от региона – Гърция, Турция, Сърбия и Румъния. За тези страни е и износът на готовата продукция – филми и други мултимедийни продукти. През 2005 г. износът е едва над 30% от общия обем поради нарастване на поръчките от клиенти в страната – от българските издателски къщи, от списания и вестници, и от фирми.

Основните клиенти на дружеството могат да бъдат разделени на три основни групи – печатни медии, които прилагат дискове, като притурка към изданията си; видеодистрибутори, които разпространяват видеопродукции в магазинната мрежа и видеотеките, и рекламни къщи, които изготвят презентации на клиентите си.

Като обща тенденция, подпомогнала увеличаване на продажбите на компанията в България, може да се открои рязкото нарастване на търсенето на дискове от страна на печатните медии през 2005 г. във връзка с прилагането на филми като притурка към основните тела на вестници и списания като част от рекламната им стратегия за привличане на клиенти. Това променя съотношението между български и чуждестранни клиенти в полза на местния пазар, както се вижда от таблицата долу.
 
Износ в лв. Дял от общите продажби
2003 510 930 58%
2004 2 204 739 61%
2005 2 498 388 32%
01.01-31.08.2006 1 355 418 18%

Медийни системи реализира нетна печалба за 2005 г. в размер на 270 хил. лв. при продажби от 7,9 млн. лв., които се увеличават над два пъти спрямо предходната година. За първите осем месеца на година приходите достигат 7,7 млн. лв., а печалбата е 202 хил. лв.

Прогнозната финансова информация за 2006 година за приходите от продажби на база реализираните към 31 август 2006 г. и договорените поръчки до края на годината е в общ размер на 10,625 млн. лв. (увеличение с 35% спрямо 2005 г.), а очакваната печалба за годината достига 281 хил. лв.
 
В хил. лв. 2003 г. 2004 г. 2005 г. 1.08.2006 г.
Приходи от основна дейност 881 3 588 7 893 7 707
Нетна печалба/загуба от дейността -105 796 270 202
Активи 7 334 9 443 10 998 8 907
Нетни активи -490 -105 2 115 2 317

Дружеството не извършва развойна дейност, а използва технологията на световни фирми в областта на производството на оптични дискове, за което заплаща роялти на лицензодателите. Дружеството има сключен лицензионен договор за патентовани DVD видеодискове и DVD ROM дискове с Конинклийкв Филипс Електроникс Н.В. за срок от 10 години.

Медийни Системи АД инвестира текущо предимно в производствени машини и оборудване, като инвестициите от създаването на дружеството досега надхвърлят 11,5 млн. лв. Оборудването на компанията е доставено от немската фирма „Сингулус”, от ОМР и Аутотек, а основен кредитор на Медийни системи АД е банка UBS-Цюрих. В момента в предприятието работят 62-ма души, повечето от които са бивши специалисти на ДЗУ АД.

Основен ценообразуващ фактор при формиране цената на оптичните носители е цената на поликарбоната. Основният материал, от който се произвежда поликарбонатът, е един от дериватите на петрола, т.е движението на цената на петрола пряко влияе върху движението на материалните разходи при производството на оптични дискове.

Друг фактор, който би могъл да застраши до някаква степен ръстовете в дейността на дружеството, е масовият внос на DVD-R дискове от Азия (основно Китай и Тайван) с относително ниско качество и на цени под себестойността на българските.

В същото време Медийни Системи не разполага с достатъчен производствен капацитет, който да позволи разширяване на дейността и засилване конкурентноспособността на дружеството в регионален план, като в момента се работи на пълен капацитет, близък до рисково за производството ниво.

Едно евентуално отшумяване на бума на предлагане на CD/DVD към печатните медии пък би се отразило негативно върху бъдещите резултати на компанията, ако тя не успее да диверсифицира браншово основните си клиенти.

Новите разработки по усъвършенстване на технологията за производство на оптични носители са в посока на повишаване на плътността на записа. В момента приключват разработките на дисковете от типа HD (хай дефинишън) и Blue ray (блу рей), където капацитетът на произведените по тази технология дискове се увеличава няколкократно.

Тази технология обаче ще получи реално разпространение на пазарите, на които оперира Медийни системи АД, не по-рано от 5-6 години. Но дори и тогава не се очакват резки промени в приходите поради очаквания плавен преход от старата към новата технология.

Все пак с настъпването на новите технологии „HD” и „Blue ray” цените най-вероятно ще скочат няколкократно. В електронния бранш всяко ново изделие се появява на пазара на цена няколкократно надвишаваща разходите за производство, след което цената започва да пада постепенно, като в период от три до пет години стига своята равновесна стойност.

В глобален мащаб се наблюдава тенденция на увеличение на произведените DVD дискове. Предвижда се до края на 2006 г. общото количество произведени дискове да нарасне с 12% в сравнение с 2005 г. и да достигне 7,6 милиарда диска по данни на Understanding & Solutions Limited. Съответната прогноза за Европа увеличение с 11% и достигане на 2.6 милиарда диска през 2006 г. Прогнозните темповете за нарастване през 2007 г. и 2008 г. са съответно 9% и 6 на сто.

Свързани компании:

Медийни Системи АД(5MS)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:57 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още