2005 г. | 2004 г. | ||
Продуктова структура | Стойност хил. лв. | Стойност хил. лв. | Промяна % |
Опаковки от картон | 2 409 | 1 276 | 88,79 |
Опаковки от хромова хартия | 833 | 560 | 48,75 |
Екструдирани хартии без печат | 283 | 290 | -2,42 |
Екструдирани опаковки с печат | 1 140 | 1 124 | -1,42 |
Каширано фолио с хартия | 3 047 | 3 250 | -6,25 |
Пликове и кесии | 61 | 82 | -25,61 |
Парафинирани хартии | 70 | 65 | 7,69 |
Каширан картон | 44 | 52 | -15,39 |
Книжни гилзи | 176 | 205 | -14,15 |
Опаковки върху полипропил | 245 | 182 | 34,61 |
Опаковки от сдвоен материал | 642 | 708 | 9,33 |
Друга продукция | 319 | 356 | -10,39 |
Ишлеме | 1 503 | 2 199 | -31,65 |
Всичко: | 10 772 | 10 349 | 4,09 |
Основни потребители със значителен обем от продажбите на дружеството са: поделения на “Булгартабак” АД – 31,2%, “Арома” АД София – 11,15%, “Онтайм дистрибюшен енд лоджистик” София – 6,05%, “Слънчо” АД Свищов – 2,90%, “Нико” ООД Равно поле – 1,13%, “Победа” АД Бургас – 0,53%. Относителният дял на износа в общия обем на продажбите е по- малко от 1%.
Използваните производствени мощности през последните три години са на сравнително ниско ниво, като се движат от 35-45% от общия капацитет.
Последните години дружеството поддържа относителна стабилност на пазара. Общите приходи от дейността за периода са 12,007 млн. лв., само 57 хил. лв. по-малко от 2004 г., като малко над 88 на сто от тях се падат на приходите от продажба на продукция.
Печалбата от производствена дейност за 2005 г. е само 12 хил. лв., в сравнение със 168 хил. лв. за 2004 г. Рентабилността на продажбите е едва 0,4% за годината.
Унипак обяви нетна печалба в размер на 410 хил. лв. за 2005 г., в сравнение с 48 хил. лв. година по-рано, която е резултат от отчитането на повишение във финансовите приходи, и по-точно - положителни разлики от операции с финансови активи в размер на 547 хил. лв.
(в хил. лв.) | 2005 | 2004 |
Активи | 10 702 | 9 834 |
Собствен капитал | 7 471 | 7 090 |
Приходи | 12 009 | 12 072 |
Общи разходи | 11 521 | 11 981 |
Нетна печалба | 410 | 43 |
Възвръщаемост на активите | 3,83 | 0,44 |
Финансови показатели
Цената на акциите на дружеството нарасна двойно през изминалата 2005 година, като позицията не бе особено ликвидна. Средно през годината са се търгували по 50 акции на ден, като общият оборот е 192 хил. лв. (без сделки на блоков сегмент).
Печалбата на акция за 2005 г. е 3,61 лв., като съотношението цена/печалба се понижава до 8,26, което се дължи на значителния ръст в печалбата на дружеството.
Слабо повишение отчита счетоводната стойност на акция до 65,77 лева към към 31 декември миналата година, от 62,41 лв. в края на 2004 г.
Счетоводнаната стойност надвишава над два пъти цената, като дружеството се търгува при съотношение цена/счетоводна стойност от 0,45 към края на годината, при съотношение от 0.23 през предходната. Съотношението цена/приходи на акция също е сравнително ниско – 0,28.
Финансови показатели | 31.12.2005 г. | 31.12.2004 г. |
Цена | 29,8 лв. | 14,5 лв. |
Пазарна капитализация | 3 385 250 лв. | 1 647 186 лв. |
Печалба на акция | 3,61 лв. | 0,42 лв. |
Цена/Печалба | 8,26 | 34,32 |
Коефициент на задлъжнялост | 0,43 | 0,39 |
Приходи на акция | 105,71 лв. | 106,27 лв. |
Цена/приходи | 0,28 | 0,14 |
Счетоводна стойност на акция | 65,77 лв. | 62,41 лв. |
Цена/Счетоводна стойност | 0,45 | 0,23 |
Перспективи
За последните три години в Унипак са направени инвестиции в размер на близо 1 млн. лв. за закупуване на ДМА с производствено предназначение, реконструкция и модернизация на сгради, машини и съоръжения и закупуване на транспортни средсва. Това се е извършило със средства на дружеството и привлечени средства. За обезпечаване на производствената програма и подобряване качеството на произвежданата продукция през 2006 г. са предвидени инвестиции в размер на 400 хил. лв.
С оглед направените инвестиции Унипак има следните възможности за развитие на дейността си и по-пълно използване на производствените си възможности:
-
Повишаване на продажбите в България;
-
Търсене на нови пазари в чужбина, както споменахме - делът на износа е под 1%;
-
Подобряване на рентабилността на производството чрез повишаване на ефективността и търсене на по-висок марж на печалбата в резултат от по-високо качество.
Основен риск за компанията е, че голяма част от продажбите са свързани с няколко основни клиента, което определя зависимостта му към тях. Също така предприятието е изправено пред конкуренцията на значими чуждестранни производители, разполагащи с големи финансови и технологични възможности.
Унипак предвижда през настоящата година производството на опаковки да бъде увеличено с около 150 тона, а стойността на реализираната готова продукция - с 1,1 млн. лв.
Свързани компании: