Какво казват експертите?
„Както през миналата година се регистрира увеличение на онлайн покупките спрямо 2019 г., сега пак ще има увеличение спрямо 2020 г. Основната причина е пандемията, но тя ни направи услуга в някаква степен – много хора от консерватизъм не бяха пробвали предимствата на онлайн търговията, но сега видяха, че има удобство и предимства. Предполагам, че ще има траен ръст и след пандемията“, заяви пред Investor.bg Богомил Николов от неправителствената организация „Активни потребители“. Според него тенденцията ще се запази и след края на здравната криза, защото дори най-големите скептици могат да усетят очевидните предимства на пазаруването от вкъщи.
nsi2
Източник: НСИ
На въпрос дали българските потребители са си научили уроците при онлайн пазаруването Николов изтъкна, че у нас има две много силни крайности. „Има хора, които знаят правата си до последния детайл, внимават, избират. И обратното – има много небрежни и нехайни хора, и едва когато стане проблем, тогава се замислят и започват да действат“, коментира експертът. Според него в момента е важно да се развият хората, които са „по средата“. „Тоест да следват старата българска поговорка „Три пъти мери, един път режи“. Това означава повече да сравняваме и проучваме, да следваме правилото, че моята сила е преди да дам парите си или подписа си. След това вече съм в слаба позиция“, препоръча Николов.
По думите му пандемията е спомогнала за това излизанията до магазина да намалеят. „Хората сега излизат един път и пазаруват повече. Заради пандемията не ходят всеки ден да се шляят по магазините, а ходят по необходимост“, обясни Николов. Като положителна тенденция той отбеляза и избегнатите логистични кризи, които в момента засягат пазарите по целия свят. Проблемите с веригите на доставки доведоха до празни рафтове в САЩ и Великобритания, коментира още той.
Експертът отчита позитивно развитие и по отношение на празничното пазаруване, което отдава на самите потребители. Сигналите са намалели, което отново е резултат от пандемията. „Има оплаквания и подобни практики (за нелоялна търговия, б.ред.), но те са по-малко като дял спрямо обема търговия“, изтъкна Николов. И за пореден път подчерта, че при пазаруването е важно да се гледат не процентите на намалението на дадена цена, а абсолютната стойност, както и да се прави предварително проучване за цените и офертите.
Персонализираните решения и мобилното пазаруване са новото 20(22)
Промените в потребителските навици доведоха логично и до промени при онлайн търговците. Така например днес потребителят търси не само физическо, но и онлайн присъствие на търговеца – тенденция, поставена от големите играчи на e-commerce пазара в международен план, отчитат от superhosting.bg.
Друга тенденция от изминаващата година според хостинг компанията е фокусът върху технологиите. Автоматизацията и изкуственият интелект са ключови за развитието на един бизнес, а за целта са необходими инвестиции в най-качествените технологии, отчитат от superhosting.bg.
Мобилното пазаруване също набира скорост. „Прогнозите и тенденциите показват, че до няколко години търговията ще стане предимно мобилна. Ако досега потребителите започваха своя потребителски път онлайн през телефон, за да търсят информация… то сега те надграждат с реално мобилно пазаруване", посочват още от superhosting.bg.
И не на последно място важна роля играе и персонализацията. В днешно време потребителят търси търговци, които „да мислят вместо него“. „Необходимо е да предлагате персонализирани предложения за своите клиенти, базирани на техни предходни покупки. Потребителите обичат да бъдат водени за ръка и да получават предложения за следващите покупки, които е необходимо да направят", съветват още от фирмата, сред чиито клиенти има много е-търговци.
nsi3
Източник: НСИ
И така - подобно на 2020 г. и отминалите 12 месеца също отчетоха ръстове в електронната търговия, дистанционното банкиране и все по-честото използване на удобствата, които интернет предлага. Така че поне в това отношение пандемията допринесе за положителни промени в потребителските навици. А към момента очакванията са, че тези тенденции ще продължат и след края на здравната криза, който все още не се вижда.
Тези ръстове обаче са просто плаха крачка напред. А новите онлайн навици предполагат и нови отговорности. Потребителят, независимо дали във физически, или в интернет магазин, продължава да е носител на права и е негова отговорност да ги знае, търси и защитава. Дали и в края на 2022 г. ще си кажем „Можеше и по-добре“, зависи от него самия.