Хотелският сектор в България бавно се връща към дългогодишната си тенденция на растеж на фона на възстановяването от последиците от COVID пандемията. Летните месеци са били успешни за българските хотелиери, ако се съди по реализираните приходи, а най-активният от тях – август, доказва положителния тренд.
Това става ясно от последното анкетно проучване на Националния статистически институт (НСИ) сред управителите на местата за настаняване по време на епидемичната обстановка в страната.
През август близо 54% от анкетираните мениджъри на хотели в България посочват, че няма промяна в приходите от дейността им в сравнение с предходния месец, а 30% отчитат увеличение. За сравнение, през юли малко над 37% от управителите отчетоха увеличение на приходите от дейността на месечна база.
Първите позитивни сигнали за хотелиерите в страната се появиха още през май със старта на летния туристически сезон и отпадането на доста от ограничителните мерки, които бяха блокирали пътуванията и почивките за цяла година. През май също една трета от българските хотелиери отчетоха увеличение на приходите от дейността си.
Националният статистически институт отчете завръщане на интереса към почивки и пътешествия въпреки пандемичната обстановка още през първия пролетен месец на тази година. В условията на продължаваща епидемична обстановка хотелиерите не загубиха оптимизма си и продължиха да прилагат познатите механизми за привличане на посетители.
През август 50% от анкетираните са предложили на своите клиенти алтернативен период за използване на направените резервации, 56% са имали намерение да намалят цената на пакет услуги, а 42% - на нощувката.
Позитивни са и очакванията за работата на бранша в в краткосрочен план. 42% от ръководителите смятат да продължат да работят, 32% - да продължат с настоящата си дейност, макар и с намален обем. Около една пета от хотелиерите предвиждат временно да преустановят дейността си, а едва 3% прогнозират да я прекратят.
Още през пролетта хотелиерите бяха оптимистично настроени за бъдещата дейност на бизнеса си заради предстоящия летен туристически сезон, разхлабването на част от ограничителните мерки и предстоящото „отваряне“ на пътуванията в Европа и света.
Летен сезон 2021 – оптимистичен рестарт
Позитивните данни за хотелиерите у нас към днешна дата са подкрепени и от анализа, изготвен от Министерството на туризма, въз основа на наличните данни за 2020 и 2021 г. Според него летният сезон в България е значително по-добър от този през миналата година - българските туристи са с 50% повече, а ръстът при чуждестранните туристи е над два пъти. Вътрешният туризъм пък е напълно възстановен.
Анализът показва, че Летен сезон 2021 г. е преминал значително по-благоприятно спрямо първоначалните очаквания, като броят на туристите в места за настаняване е близо 3,7 милиона души по неокончателни данни от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) за периода май-август 2021 г. От тях над 2,3 млн. са българи, а чуждестранните туристи са близо 1,4 милиона.
Постигнатите резултати са несъпоставимо по-високи спрямо летен сезон 2020 г. - за периода от май до 22 август 2021 г. общият брой туристи нараства с около 1,6 млн., или с над 70%, спрямо същия период на 2020 г. Ръстът на българските туристи е с над 780 хил., или над 50%. Чуждестранните туристи се увеличават поне с 820 хил., или над два пъти.
Прогнозите са за добър летен сезон през 2022 г. като цяло предвид, че се очаква постепенно стабилизиране на ситуацията с коронавируса успоредно с напредване на процеса на ваксинация.
Бизнес климатът в туризма се подобрява
В средата на годината, в разгара на летния сезон, Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) организира второто си национално представително допитване за тази година с цел да установи какъв е бизнес климатът в хотелския бранш и настроенията сред хотелиерите.
Главният извод от допитването беше, че бизнес климатът в туризма, и по-специално в хотелския бизнес, е станал по-благоприятен в сравнение със средата на миналата година. Това твърдение се подкрепя от над 60% от анкетираните. Около една трета смятат, че няма промяна спрямо 2020 г., а 10% са на мнение, че той се е влошил.
Оптимизмът за перспективите пред бизнеса също нараства. Ако през през първото тримесечие на тази година едва 28% от участниците в допитването са били с позитивна нагласа, то в средата на годината оптимистите са вече почти половината от тях.
Промяната в настроенията сред хотелиерите ясно личи от техните очаквания за времето за възстановяване на бизнеса и връщането му към нивата от 2019 г., която се възприема като върхова за туризма у нас. През март по-малко от 5% от попълнилите анкетата са очаквали възстановяване след по-малко от година, докато в средата на 2021 г. този процент нараства повече от два пъти – 11,5%. Крайните песимисти – тези, които очакват възстановаване след повече от 5 години, са намалели от 10% на 5%.
Интересен извод от анкетата е, че една десета от участниците посочват, че в момента техният бизнес се представя по-добре, отколкото през 2019 г.