По всичко изглежда, че каквото и да се случва в икономиката, управляващите имат един-единствен бюджет с точно определени мерки – повече разходи за заплати и социални плащания, пише в коментар икономистът Калоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ).
"Такъв е бюджетът през 2019 г., когато реалният ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) е 3,7%, такъв е през 2020 г. както при очакван ръст от 3,3% (прогнозата при приемането на бюджета в края на 2019 г.), така и при очакван спад (по оценки на Министерството на финансите) от 3%, такъв е и проектът за 2021 г. при очакван ръст от финансовото министерство от 2,5%", посочва той.
Проектът за бюджет на страната за 2021 година ще бъде разгледан на второ четене в пленарната зала на извънредно заседание, насрочено за 24 ноември.
Единствената сериозна бюджетна подкрепа за бизнеса е мярката 60/40, отбелязва още Стайков. Според него обаче тя започва да действа твърде късно през 2020 г., а през 2021 г. – повече от година след началото на пандемията, вече няма да е необходима.
В бюджета липсват мерките, които да отговорят на променящата се социална и икономическа среда, категоричен е икономистът.
Според плана на правителството борбата с последствията от пандемията и мерките, които ще помогнат на икономиката да догонва по-бързо развитите страни от ЕС, са насочени основно към населението - но фокусът, изглежда, не е върху по-ефективни институции, по-добра бизнес среда или повече работни места, а върху увеличаване на доходите.
Предложенията не се различават особено в сравнение с 2020 г. "Този път имат още по-силен привкус на популизъм", пише в анализа.
Това личи от идеята за увеличаване на минималната пенсия без обществен дебат и в началото на годината (преди изборите) вместо от средата, каквато е стандартната практика. Към това се прибавя и запазване на „еднократните“ добавки от 50 лв. към пенсиите на всички пенсионери, които се изплащат вече четвърти месец и ще продължат поне до март 2021 г.
Другата основна социална мярка е увеличение на месечните помощи за отглеждане на дете до една година и целевите помощи за ученици, като все още не е ясно какъв ще е финалният им вариант.
При всички положения има необходимост от увеличаване на доходите на пенсионерите, реформиране на социалните помощи, особено т.нар. детски и увеличаване на някои възнаграждения в публичния сектор, но това са структурни реформи, които не могат да се решат ефективно в рамките на бюджетния дебат в края на годината.
Напротив, до есента ресорните министерства трябваше да предложат за обществено обсъждане своите виждания за реформи, те да се обсъдят и накрая държавният бюджет да представи финансовото изражение на тези реформи и механизмите за финансирането им.
"Вместо това всичко в момента се прави "на тъгъдък", не е ясно какви ще са ефектите от предложените промени, даже не е ясно как ще изглеждат, тъй като и в момента продължават да се сипят предложения за детските през следващата година", отбелязва още Калоян Стайков.
Според него проектът за бюджета за следващата година е разписан все едно 2020 г. е била незначително изключение от общата тенденция на развитие на икономиката и публичните финанси и още през следващата година всичко се връща постарому. Очаква се приходите в бюджета да нараснат с 4,4 млрд. лв., като през 2019 г. се увеличават с почти толкова.
Разбира се, през 2021 г. се очакват повече приходи от фондове на ЕС, както и концесионната такса за Летище София. За сметка на това приходите от ДДС, акцизи, социални и здравни осигуровки и корпоративен данък се очаква да нарастват по-бавно.
Разходите също се увеличават с около 4,4 млрд. лв., но в структурата им продължава да има сериозни проблеми. Основното увеличение е при разходите за възнаграждения и пенсии – по около 1,2 млрд. лв. Същевременно разходите за здравеопазване, където е концентриран и ефектът от настоящата криза, се увеличават с 620 млн. лв. – за здравноосигурителни плащания, и около 60 млн. лв. за други разходи – спешна помощ, създаване на нови отделения, инвестиции и др.
С други думи за правителството е по-важно да увеличи доходите на администрацията и пенсионерите, отколкото най-накрая да си свърши качествено работата и в спешен порядък да реорганизира системата, така че същото това население, при необходимост, да има възможност да се лекува без проблем. Това се отнася както за болни с усложнения от коронавирус, така и за останалите пациенти с остри и/или хронични заболявания.
Друг сериозен проблем в разходната част са предвидените средства за инвестиции, които са с 383 млн. лв. по-високи в сравнение с очакваното изпълнение за 2020 г. Това е странно най-малко по две причини.
Първата е, че през 2021 г. и 2022 г. приключва периодът за разплащане по оперативните програми от настоящия програмен период, т.е. могат да се очакват по-високи разходи по тях, а голяма част от капиталовите разходи се финансират именно със средства от ЕС. Подобна ситуация наблюдаваме и през 2014-2015 г.
Втората е, че в приходната част на бюджета се предвиждат над 1,2 млрд. лв. повече приходи от ЕС, а разходите се очаква да се увеличат с по-малко от 400 млн. лв. Дори и да приемем, че част от тези плащания са финални, т.е. за вече приключили проекти, или авансови, т.е. за все още незапочнали проекти, разликата е твърде голяма.
Това означава, че могат да се очакват непланирани капиталови разходи през годината, а оттам – ръст в общите разходи.
Общото усещане от бюджета за следващата година е, че той е лишен от въображение – на фона на невиждана за ЕС криза, както по отношение на скоростта, така и на дълбочината, правителството продължава да предлага стари решения.
Всички реформи са замразени, с обяснението, че те не се правят по време на криза, липсват мерки за:
- подобряване на бизнес средата и насърчаване на икономическата активност; ускоряване на процеса на конвергенция;
- възползване от продължаващия процес на outsourcing и започнали процес на near-shoring;
- постигане на стратегически цели в сферите екология, енергетика, ИКТ и др.;
- реорганизиране на здравната система, така че да може да се справи с шока, пред който е изправена;
- бързо и ефективно възползване от финансовите инструменти на ЕС.
преди 3 години ООо думата *** - мафията от морето май е забранена дума** в Investor.bgЯ виж ти...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Спокойно, Марксизма и най-добрата и сигурна система без тиранични управници и възможност за корупция..........доказано е вече ХАХАХАХА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Чудесен отговор, подкрепям на 100%. Пепе е машина хаххаа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Парите от Бюджета на Р. България служат за допълнително забогатяване на "хората" зад Герб, БСП и ДПС = *** и СИК босовете. Хората само се пречкат.. . . . . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сериозните кризи искат ПАЗАРНИ РЕФОРМИ, а не отстъпки...Ето ти една пазарна реформа - спиране всякакво подпомагане на бизнес, който в последните 5 години не е декларирал минимум 20% ПЕЧАЛБА...За да получиш, първо трябва да дадеш. Който не е дал достататъчно данъци в миналото трябва да фалира, защото няма никакъв смисъл от неговия бизнес модел, щом не може да генерира печалба... Така пумийните спекулативни "пирамиди", които се хранят от евтин кредит ще паднат и така поне ликвидните капани ще намалеят. Има предостатъчно пустееща земя у нас може да се дадат по няколко декара на всеки безработен да ги гледа и обработва, но не продава, за да се издържа... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години В заглавието: 'Отговорът на всяка криза по-високи заплати и социални плащания'В статията: критика че се прави точно това?Добре е да се вземе интервю от някой сериозен финансист, примерно от Орешака, не да се пишат измислени статии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Сериозните кризи искат сериозни отстъпки.Стига си се стряскал насън от всеки марксизъм. Той все пак се е доказал вече достатъчно години и се изучава, дори и на запад. По време на криза трябва точно социлизъм иначе има опасност да се добере до властта следващия измамник в овча кожа и с дълбока вяра в националсоциализма и изтреблението на половината население. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ИПИ е това е института по неомарксизъм - комунизъм - социализъм - тези нямат нищо общо с пазарна икономика от какъвто и да било род... Те предлагат същите методи, които другаря ленин, техния любим икономист, е предложил навремето - как той щял да доведе социализма чрез печатане на пари... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А дали има някой в ГЕРБ, който може да чете и Не е загубил връзка с реалността в България?Ако има такъв нека да прочете горния материал 10-тина пъти.Подобна политика в свястните държави прави така, че да има по-голяма социална стабилност в тежки моменти. Ама празни тиквии могат ли въобще да разберат смисъла от нещо, което не генерира корупция в полза на управляващата партия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар