Покрай публикувания проект на бюджет за следващата година и Средносрочна бюджетна рамка между капките се промуши предложената втора актуализация на държавния бюджет за 2020 г., пише икономистът Калоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ). Корекциите са както при приходите, така и при разходите, но при последните липсва повече информация за необходимостта им.
Общият ефект е увеличение на дефицита по държавния бюджет от 3,4 млрд. лв. (актуализация от 6 април) на около 5,2 млрд. лв., или с 1,7 млрд. лв.
В приходната част неизпълнението се дължи на неданъчните приходи, които се очаква да са с близо 900 млн. лв. по-ниски в сравнение с актуализацията от април. Обективните причини за това са последствията от пандемията върху транспортния сектор и понижени очаквания за събиране на тол и винетни такси.
Постъпленията от тол такси за цялата година се очаква да са едва под 1/4 от планираните 450 млн. лв., докато при винетните такси се очаква преизпълнение с 89 млн. лв.
Сходна е ситуацията и с концесията на Летище София – предвид ограниченията във въздушния транспорт не се очаква предвидените постъпления от първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. да бъдат преведени през тази година.
В разходната част са предвидени допълнителни средства в размер на 840 млн. лв., от които 765 млн. лв. (91%) насочени за строителство и поддръжка на пътна инфраструктура:
- Укрепване на свлачища (неотложни дейности) – 49,5 млн. лв.;
- Текущ ремонт и поддръжка (неотложни дейности) – 367 млн. лв.;
- Строителство на АМ „Струма“ (авансови плащания) – 107 млн. лв.;
- Модернизация на „Калотина-Софийски околовръстен път“ (извършени дейности) – 30 млн. лв.;
- Ремонтни дейности по АМ „Хемус“, АМ „Тракия“, АМ „Люлин“ и „АМ „Струма“ (извършени) – 114,3 млн. лв., и стартирал ремонт (неотложен) на АМ „Тракия“ – 90 млн. лв.
Заедно с това се увеличава таванът на ангажиментите за плащания на Министерството на регионалното развитие и благоустройството от 424 млн. лв. на 2,54 млрд. лв. Този таван ограничава възможностите за сключване на нови договори, които водят до бъдещи ангажименти за плащания от страна на министерството, които се финансират от държавния бюджет в следващите години, като тези, които Агенция пътна инфраструктура (АПИ) възлага на държавната компания "Автомагистрали".
Друг начин да се илюстрират тези ангажименти за плащания е прословутото обяснение на първия кабинет „Борисов“ за тежкото наследство от предходното правителство, което е оставило скрити договори по чекмеджета. Нещо подобно може да се твърди и в момента – подписват се договори, поемат се ангажименти, а как ще се изпълняват – да му мисли следващото правителство.
Ако има нещо положително в цялата история, то е че, за разлика от предни години, допълнителните разходи минават през актуализация на бюджета за годината, а не се приемат в последните три седмици на декември с постановление на Министерския съвет.
По този начин те имат поне възможността да станат обект на обществено обсъждане, да получат допълнителна аргументация за тяхната ефективност, да се обсъди дефиницията на „неотложен“ и целесъобразността на отпускане на авансови плащания, възможните алтернативи и т.н. Разбира се, няма гаранция, че това ще има реален резултат – мнозинството в парламента може да пренебрегне всякакви аргументирани възражения, но поне е стъпка в посока повече прозрачност и отчетност.
На консолидирано ниво управляващите очакват дефицит от 4,9 млрд. лв. (4,1% от БВП) в сравнение с дефицит от близо 5,2 млрд. лв. по държавния бюджет, което означава, че другите големи бюджети – тези на социално и здравно осигурителните фондове, се очаква да приключат годината с излишък.
Промяната в консолидираните разходи е най-ярко изразена в отпускане на допълнителни възнаграждения, извън тези за заплати, в бюджетната сфера, по-високи разходи за пенсии (добавките от 50 лв. към пенсиите се оценяват на около 650 млн. лв.), а капиталовите разходи и тези за издръжка отново разочароват, както вече писахме.
Доколкото предложената актуализация е стъпка в правилната посока заради допълнителната прозрачност, която осигурява, то предлаганите промени и очакваното изпълнение на консолидирания бюджет затвърждават опасението, че управляващите са лишени от въображение. Независимо дали икономиката расте или се сблъсква с безпрецедентна криза, фокусът на правителството са доходи, социални помощи, включително пенсии, и магистрали.
Всичко останало, свързано с иновации, включително наложилото се дистанционно обучение в училища и университети, подобряване на условията за повече инвестиции в аутсорсинг и очаквания ниършоринг, и като цяло трансформацията на икономиката под натиска на конкурентни и административни фактори е оставено да се развива безпризорно, а внимание му се обръща само ако има достатъчно голям скандал.
преди 4 години В Република България същественият причинител за щети е неправилното емитиране на лева. Пандемията COVID-19 е много силен стимулатор за щети от грешката на централната банка. Обществеността е мълчаливо за наличие на грешката на централната банка.Вариантите са два:Първи: При запазена грешка на централната банка щетите се увеличават. Колкото по-добре се изпълни държавния бюджет, толкова повече са щетите и по-голям политическият провал на правителството. Втори: За устойчиво спасение от български щети е необходимо подобрено емитиране на лева.Правителството е принудено да взима нови заеми за да плаща щети от грешката на централната банка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Не ни трябват вече магистрали Това което ни трябва е строителството на много нови затвори На улицата има твърде много хора които нямат място там В страната бавно но сигурно настъпва хаос а от там до анархията е само една грачка А няма нищо по лошо за една правова държава Въпреки оптимистичните отчети на Гешев в страната нарастват престъпленията измамите кражбата на фирми и имоти както и престъпленията срещу личността на улиците Правилата масово се нарушават Полицията и службите не са достатъчно обучени да се справят и това допълнително утежнява живота на обикновените хора Все още няма нито един висш политик магистрат министър и кмет на голям град в затворите И такива на средно ниво се броят на пръсти Въобще е време политици и и управляващи да се замислят отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Леко е абсурдно да отпускаш средства за ново пътно строителство в края на октомври, просто, защото няма как да се осъществи с нормално качество на нормална цена. От друга страна е още по-абсурдно да ги отпускаш за "започнало/извършено" такова, защото явно някой не е спазил съществуващия бюджет и е договарял неща, за които няма предвидени средства. А най-абсурдното е да се правиш, че строиш нови пътища, докато не поддържаш в пълен обем съществуващите, т.е. оставяш ги да се рушат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Пътищата и според мен са неотложен ангажимент. Така че тук няма да се съглася с позицията на Инвестор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар