Един сектор се е възползвал особено от ограниченията за излизане и затварянето на магазините заради пандемията на коронавирса, която е в сила от близо два месеца: интернет търговците на дребно. Но бумът има и своята тъмна страна: „Броят на фалшивите продукти в интернет почти се удвоява всяка седмица по времена на кризата“, казва Николе Хофман.
Основателката на стартъпа Sentryc от Берлин, заедно с нейния съосновател Хендрик Шулер, са разработили специален софтуер, който автоматично открива плагиатство в интернет - според нейното собствено изявление с честота на познаване от над 94 процента. От името на модни марки, производители на бижута и производители на строителни материали или инструменти тя претърсва най-важните интернет пазари за фалшиви продукти.
Защото това в никакъв случай не са само фалшиви маратонки Adidas или ръчни часовници Rolex: „В Германия са засегнати много машиностроители с техните понякога високоспециализирани части“, казва Хофман пред WirtschaftsWoche. Проучване, публикувано през май от Асоциацията на германските производители на машини и съоръжения (VDMA), подчертава констатацията: Според проучването „Пиратство на продукти 2020“ годишните щети, причинени от фалшиви продукти, нарастват до 7,6 милиарда евро - през 2018 г. са били „едва“ 7,3 милиарда евро.
Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за насърчаване на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание. Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки, печелят от допълнителни рекламни приходи, както от „високорискови” реклами (за възрастни, хазарт и опасен софтуер), така и, което е парадоксално, от законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове.
През пролетта митническата служба в Хамбург за пореден път успя да удари фалшифициращата мафия. Служителите откриха общо 97 698 фалшификата на известни парфюмни марки като Dior в три контейнера. 8640 от откритите парфюми са фалшификати на германската марка Hugo Boss - от „Ma Vie“ до „Unbottled“.
На пръв поглед флаконите и опаковките изглеждат измамно истински. Едва на втори поглед стана очевидна грешката в буквата: „BOOS“ вместо „BOSS“. Фалшификатите са дошли от Хонконг. Адресатът е в Будапеща. На дребно парфюмите биха стрували около 250 000 евро.
„Дори фалшивите парфюми да ухаят подобно на оригиналите, те все още се произвеждат с евтини съставки и при хигиенно съмнителни обстоятелства", предупреждават хамбургските митнически власти. Следователно използването на фалшиви парфюми може да причини дразнене на кожата или алергии.
Според оценки на Агенцията на ЕС за защита на интелектуалната собственост (EUIPO) само козметичният бранш в ЕС губи 9,6 милиарда евро годишно поради фалшифициране. Тенденцията е за ръст.
И наистина - икономическите и социалните щети, причинени от фалшифицирането, лишават правителствата от приходи и могат да бъдат използвани в подкрепа на тежки престъпления като трафик на наркотици и изпиране на пари, се посочва в нов доклад, публикуван днес от EUIPO, с който разполага Investor.bg.
От доклада става ясно, че правителствата в ЕС губят общо до 29,3 млрд. лева годишно поради наличието на пазара на фалшифицирани стоки чрез намалени преки и косвени данъци, както и поради неплатени вноски за социално осигуряване от страна на незаконни производители.
Освен това, според оценката на EUIPO, поради фалшифициране всяка година в ЕС се губят до 37,1 млрд. лева от продажби в сектора на козметичните продукти и продуктите за лична хигиена, сектора на вината и спиртните напитки, фармацевтичния сектор и сектора на детските играчки и игрите. Фалшифицираните стоки не се подлагат на същите строги проверки като оригиналните стоки, за да се гарантира, че са безопасни за консумация или употреба от хората.
Загубата от продажби на козметични продукти и продукти за лична хигиена са нараснали с повече от 5 млрд. лева от публикуването на последния подобен анализ от EUIPO през 2019 г., което е най-голямото увеличение в проучваните сектори. Приблизително 14,1 % от продажбите на козметични продукти и продукти за лична хигиена (18,7 млрд. лева) се губят годишно в ЕС поради наличието на фалшифицирани продукти. В България загубите от продажби възлизат на 23,5 %, или 157 милиона лева годишно, като увеличението от последната оценка е 49 милиона лева.
Спад има обаче в друг сектор - този на лекарствата, където понижението е от 154 млн. до 106 млн. евро.
За миналата година за България за четирите сектора данните са за загуба от 280 милиона евро, а за тази - за 250 милиона евро, което съответства на спад от приблизително 30 млн. евро в тези четири сектора.
Анализът на EUIPO показва, че регистрираните опасни фалшифицирани стоки са били оценени като представляващи сериозен риск за потребителите. Повечето от тези стоки са предназначени за деца и са или детски играчки и изделия, или детско облекло.
Изследването на EUIPO и Европол показва също връзката между фалшифицирането и други тежки престъпления. От 2016 г. досега правоприлагащите органи в ЕС са провели 29 големи операции за борба с фалшифицирането и пиратството, насочени към организирани престъпни групи, които са замесени също в други тежки престъпления, включително трафик на наркотици и изпиране на пари.
„Фалшифицирането не е престъпление без жертви. Фалшивите продукти отнемат от продажбите на законния бизнес и лишават правителствата от крайно необходими приходи. Те носят ясни рискове за здравето и безопасността на лицата, които ги използват. Както обаче показва съвместната ни работа с Европол, приходите от фалшифицирането могат да бъдат използвани също в подкрепа на тежката организирана престъпност. За пълното преодоляване на този проблем са необходими съгласувани международни действия на всички равнища“, коментира изпълнителният директор на органа Кристиан Аршамбо.
В едно изследване, извършено от европейския орган и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2019 г., се прогнозира, че нарушенията на правата на интелектуална собственост в международната търговия могат да достигнат до 3,3 % от световната търговия. Фалшивите стоки представляват близо 6,8 % от годишния внос в ЕС или 121 млрд. евро. И в двата случая резултатите са значително по-високи от установените в предишното издание, публикувано от двете организации през 2016 г. - знак, че през последните години проблемът дори е станал по-сериозен.
Актуални оценки се съдържат в Доклад за състоянието за нарушаването на ПИС от 2020 г., който обединява докладите на EUIPO относно интелектуалната собственост в ЕС и на глобално равнище, и констатациите от проучванията, проведени съвместно с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Европейското патентно ведомство.
Докладът за състоянието съдържа също изследване на обема на фалшифицираните и пиратските стоки в международната търговия и икономическия принос на индустриите, в които най-широко се използват права по интелектуална собственост, за икономическия растеж и работните места. Докладът включва нови данни за това как малките и средни предприятия (МСП) използват интелектуална собственост.
В поредица от секторни изследвания EUIPO изчислява загубите от продажби в резултат от фалшифициране в 11 сектора в ЕС (преки загуби в секторите, за които се прави анализът и в свързаните с тях вериги на доставка). През периода 2013-2017 г. тези загуби надхвърлят общо 83 млрд. евро годишно. В допълнение са закрити над 671 000 работни места в законни дружества, а държавите членки са загубили данъчни постъпления в размер на 15 млрд. евро годишно.