Димитровградското дружество Неохим е холдингово дружество, създадено през месец юли 1997 година с предмет на дейност производство на органични и неорганични химически продукти и търговия с тях
Към 30 септември 2005 г. разпределението на акционерния капитал на дружеството–майка, възлизащ на 2,654 млн. лв., разпределен в 2,654 млн. броя поименни обикновени акции, е както следва:
- Евро фертАД, гр.Димитровград - 49.17 %
- Karifert International, Ливан - 16.07%
- Agrofer International Establishment, Лихтенщайн - 7.68 %
- Албена инвест холдинг АД - 6.38 %
- Други – 20.70%.
Като холдингова структура дружеството притежава и осъществява дейността си посредством участието си в следните дружества:
Дружество | Страна | % на участие |
Неохим Инженеринг ЕООД | България | 100 |
Химик ЕООД | България | 100 |
Неохим Кетъринг ЕООД | България | 100 |
Неохим Тур ЕООД | България | 100 |
Неохим ПротектЕООД | България | 100 |
Тракия прес ХХІ век ООД | България | 52 |
Neochim SA | Турция | 100 |
Neochim Ltd. | Турция | 99 |
В продуктовата гама на Неохим влизат производство на амонив нитрат, амоняк и други химически продукти както за вътрешния, така и за външния пазар.
Дружеството реализира продукцията си в съотношение 35% на вътрешния и 65% на външния пазар, като изнася основно за страните от ЕС.
Разпределението на продажбите на вътрешния и външния пазар са представени в таблиците по-долу, като прави впечатление значителното нарастване на продажбите на международните пазари, които за първото деветмесечие на настоящата година се повишават с 37.23%. Почти без промяна се запазват продажбите на вътрешния пазар.
Продажби по продукти – вътрешен пазар
30.09.2005 (хил. лв.)
30.09.2004 (хил. лв.)
Изменение в %
Амониев нитрат –ЕС тор
32 474
32 268
0.64%
КФС
4467
4433
0.77%
Амоняк
4283
4958
-13.61%
Течен СО2
1298
1273
1.96%
Амонячна вода
739
831
-11.07%
Формалин
511
587
-12.95%
Натриева селитра
533
344
54.94%
Сяра
352
342
2.92%
Райски газ
200
224
-10.71%
Други
767
753
1.86%
Общо
45 624
46 013
-0.85%
Продажби по продукти – износ | 30.09.2005(хил. лв.) | 30.09.2004(хил. лв.) | Изменение в % | ||
Амониев нитрат – ЕС тор | 64 090 | 45 713 | 40.20% | ||
Амоняк | 19 954 | 15 487 | 28.84% | ||
Натриева селитра | 1111 | 692 | 60.55% | ||
Амониев бикарбонат | 784 | 559 | 40.25% | ||
Натриев нитрит | 465 | 495 | -6.06% | ||
Райски газ | - | 19 | |||
Общо | 86 404 | 62 965 | 37.23% |
Благодарение на значителния си ръст в продажбите на международните пазари димитровградското дружество отбеляза и добър финансов резултат за първото деветмесечие на настоящата година.
Печалбата на Неохим за деветмесечието възлиза на 9,82 млн. лв. в сравнение с 2,95 млн. лв. за предходния отчетен период, което е повишение от 232% в сравнение със същия период на миналата година, сочи изнесеният неконсолидиран отчет на дружеството.
Неохим отчита ръст от 20,7% на годишна база на нетните приходи от продажби, които са в размер на 139 млн. лв. към 30 септември. Финансовите приходи се повишават до 1,97 млн. лв., спрямо 1,27 млн. лв. за същия период на миналата година, докато общите приходи от дейността нарастват с 21% до 140,97 млн. лв.
Безспорно добрите резултати и ръстът в продажбите се предопределят в голяма степен и от благоприятните външни фактори.
На първо място положително въздействие оказва стабилизирането на пазара на химически продукти, стартирало през 2003 година, и повишението в техните цени и търсене.
Дружеството се налага успешно на външните пазари и основната част от неговата продукция се изнася предимно за страните от ЕС.
За сравнение, през 2002 г. разпределението е 35% за износ и 65% за вътрешния пазар. През 2003 г. пропорцията се променя към 60% за износ и 40% за вътрешния пазар, за да се стигне до съотношение 65% за износ и 35% за вътрешен пазар към първото деветмесечие на годината. Това е положителна тенденция на фона на относително постоянния обем продажби на вътрешен пазар през последните години.
Разпределена на броя на акциите печалбата на дружеството за първите девет месеца възлиза на 3.70 лева на акция.
Дружеството се отличава с едно от най-ниските съотношения цена-печалба сред 12-те компании, компоненти на SOFIX, като за последната една година то възлиза на 7.57.
Основните финансови показатели на дружеството са представени в следната таблица:
Към 30 септември 2004 г. | Към 30 септември 2005 г. | |
Пазарна капитализация (млн. лева) | 35.83 | 78.29 |
Цена на акция | 13.5 | 29.5 |
Цена/печалба (за последните 12 месеца) | 7.59 | 7.57 |
Счетоводна стойност на акция | 23.38 | 27.05 |
Съотношение цена-счетоводна стойност на акция | 0.58 | 1.09 |
Коефициент на задлъжнялост (обща) | 0.68 | 0.72 |
Продажби на акция (за последните 12 месеца) | 64.78 | 65.77 |
Съотношение цена-продажби на акция | 0.21 | 0.45 |
Изменение за последната една година | 157.00% | 119.00% |
Пазарната капитализация на дружеството нараства над 2 пъти поради ръста в цената на акциите за последната една година. Повишение регистрира и счетоводната стойност на акция от 23.38 лева към края на септември миналата година до 27.05 лв. към 1 октомври на 2005 г.
Прави впечатление, че въпреки значителното нарастване в цената на акциите през изминалата година съотношението цена/печалба (за последните дванадесет месеца) се запазва и дори леко се понижава, което се дължи на значителния ръст в печалбата на дружеството.
Леко повишение бележи коефициентът на задлъжнялост на компанията, който се повишава от 0.68 до 0.72 към края на септември тази година, вследствие на нарастване на кредитите, използвани за разширяване дейността на дружеството.
Дружеството се търгува при съотношение цена/счетоводна стойност от 1.09 към края на септември тази година на фона на съотношение от 0.58 през сравнимия период на миналата година.
В същото време, макар и да се повишава двойно съотношението цена/продажби на акция от 0.21 през миналата до 0.45 през тази година, то все още е относително ниско.
Трябва да се има предвид и сезонността в продажбите, и това, че традиционно четвъртото и първото тримесечие, които следват, са най-силни за компанията.
В заключение може да се каже, че ръстът в акциите на компанията от последните години се предопределя от положителни фундаментални фактори. За последните три години цената на акциите на димитровградското дружество се е повишила осем пъти.
Свързани компании: