Добрите новини
2019-та година маркира и позитивни тенденции за развитието на туризма в България. Добри са данните за изходящия туризъм. За десета поредна година той бележи ръст - за тази година е 6 на сто, което е устойчив тренд. Впечатляват пазарите Италия, Германия, Испания с по 5 на сто от изходящия туризъм. Като цяло съседните държави привличат над 50 на сто от интереса на българските туристи.
И още една положителна тенденция – след като 2018 година изведе страната ни като четирисезонна туристическа дестинация, в която пътуванията за културен туризъм в градска историческа среда записаха своя пик, 2019-та година затвърди този феномен. Макар и морският туризъм да записва спад, културният бележи ръст за поредна година.
Изминалите 12 месеца потвърдиха и водещата роля на алтернативните форми на туризъм у нас. Летният туризъм вече не е водещ продукт на България, тъй като само 38% от туристите, които идват у нас, са с цел морски туризъм. Силни са есенният и пролетният туристически сезон за чуждестранните посещения. Имаме и сериозно увеличаване на пътувания на българи както в рамките на страната, така и зад граница. Така че изпращаме интензивна туристическа година, която показва стабилност на отрасъла, обобщи Румен Драганов.
Thomas Cook - краят на една ера или не съвсем
Оказа се, че ефектът Thomas Cook не се отразява на стабилността на българския туризъм, коментира още специалистът от Института. Не е под заплаха за следващият туристически сазон, защото туристите ще бъдат пренасочени независимо от фалита на точно този туроператор. Фалитът на Thomas Cook не беше усетен от стотици хотели в Европа, не влияе негативно и на българския туризъм на фона на над 3400 хотела оперирали в страната по това време, което показва стабилност, категоричен е той.
А и марката Thomas Cook ще бъде възобновена от новия си китайски собственик, който планира да използва 178-годишния бранд за туристическа платформа, насочена към европейски клиенти.
За следващата година със сигурност е ясно, че водещо за туристическия сектор все повече е дигиталната трансформация – блокчейн технологиите, изкуственият интелект и всички платформи за споделени пътувания, които ще имат бум, както и нискотарифните авиокомпании. Всеки, който иска да участва в туризма оттук нататък, трябва да влезе в дигиталния свят, каза Румен Драганов.
Изминалата година обаче ще бъде запомнена и с липсата на напредък по стари проблеми – браншът остава разпокъсан и без единно лице по предложения за развитие на туризма, няма и национална туристическа организация, която да се занимава с маркетинговото позициониране на българския туристически продукт. Управлението на публичната държавна собственост също продължава да е проблем. Остават сериозни въпроси около новия Закон за туризма, който е вече в парламента и приемането на някои текстове може да създаде серизно напрежение за туристическия пазар у нас и за бъдещето развитие на българския туризъм.