В Закона за счетоводството пък е предвидена промяна, според която ще се освободят едноличните търговци, които не са осъществявали дейност, от задължението да декларират това обстоятелство в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Изменението цели да облекчи предприятията, които не осъществяват дейност, като предложението предвижда това обстоятелство да се декларира еднократно, а не както досега – ежегодно.
Във връзка със започване на реалното функциониране на Единната система за туристическа информация се предвижда промяна в начина на определяне на туристическия данък за календарния месец. Предлага се това да става въз основа на данните за броя на предоставените нощувки през календарния месец, съдържащи се в Единната система за туристическа информация. Обменът на данните между системата, поддържана от Министерството на туризма, и общините се предвижда да се осъществява с посредничеството на системата за обмен на информация, поддържана от Министерството на финансите.
Предлага се физически лица, включително еднолични търговци, които са задължително регистрирани при доставки на услуги, и данъкът, за които е изискуем от получателя по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), при извършване на патентни дейности съгласно ЗМДТ, да подлежат на облагане с патентен данък.
Какво се случва в общините?
След промените в данъчните закони от края на 2007 г. общините в България получиха възможността да се покажат като истински бирници. Депутатите тогава единодушно гласуваха местните власти да определят размера на налозите и таксите, които влизат в приходната част на бюджета на общината, но не им позволяваха да ги намаляват, а само да ги увеличават. В текстовете бяха заложени долни граници, под които данъците не могат да падат.
Конкретните ставки по местните данъци за 2020 г. предстои да бъдат гласувани от общинските съвети. За момента е известно, че през новата година собствениците на стари коли в София с екостандарт под евро 4 ще плащат повече. Освен това се планира и повишение на данъка върху възмездно придобиване на имущество. От 2,5% той ще стане 3% от стойността на сделката, обяви кметът на София. За превозните средства евро 5 и 6, които са около 180 хил. от общо над 787 хил. регистрирани в столицата коли, данъкът ще се запази без промяна.
От повишението на налога за автомобилите, които са с екостандарт под евро 4, Столична община изчислява, че ще събере 17 млн. лв. допълнително. Те ще бъдат похарчени за градски транспорт и квартални паркове и градини. От данъка върху сделките в местната хазна ще влязат допълнително 20 млн. лв., които са предвидени за ремонти и изграждане на улици и тротоари в кварталите. От Столична община дадоха и пример - за колите с най-малка мощност увеличението е от 3 до 10 лв., като то е за автомобилите с по-ниски екостандарти. За автомобилите до 100 конски сили, които са най-масовите в града, увеличението е между 7 и 40 лв., като 40 лв. е за колите с екостандарти 0,1,2. За автомобилите със стандарти 3 и 4 увеличението е със 17 лв.
Очаква се повишение на туристическия данък да има в община Балчик. Досега данъкът беше в границите между 0,30 лв. до 1,20 лв. в зависимост от категориите на местата за настаняване, като от 2020 г. ще стане между 0,60 лв. и 1,50 лв., обяви през декември кметът Николай Ангелов.
Очаква се община Пловдив да повиши такса смет, но да намали налозите за по-екологичните автомобили. В Монтана също вероятно ще има повишение на такса смет от 3,1 до 3,83 промила. Във Велико Търново се обсъжда отпадане на отстъпката от 5% за платилите пълния годишен размер на таксата смет в срок до 30 април.
Предстои да видим какво ще решат общинските съвети по места, но със сигурност много от тях ще се възползват от възможността да съберат повече пари от данъкоплатците без да подобряват качеството на предоставяните услуги. Не е тайна, че за да бъде добре мотивирано повишаването на данъците, е необходимо нуждите на отделните населени места да бъдат проучени внимателно и да се вземе предвид как то ще се отрази на данъкоплатците. А за това трябва време.