IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще похарчим милиони за електробуси. Нека има поне малко мисъл!

Потенциалът за скъпи грешки, когато говорим за бързоразвиващи се технологии, винаги е голям. Но решение все пак има, твърди Боян Рашев.

13:00 | 28.06.19 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group, архив</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group, архив

Преди около месец Министерството на околната среда реши да пренасочи 390 милиона лева от оперативна програма „Околна среда“ към проекти за чист въздух в 11 общини – градове с тежки проблеми с качеството на въздуха. Личното ми мнение е, че тези пари могат да свършат много по-полезна работа, ако с тях се финансира преминаване към чиста енергия за отопление, но сумата е определена само за електрификация на транспорта – най-вероятно ще отидат основно за закупуване на електробуси. Добре, взетото решение не е оптимално, но парите са ужасно много, а потенциалът за скъпи грешки, когато говорим за бързоразвиващи се технологии, винаги е голям.

Въпреки всичкото говорене и писане по темата, към момента електробусите са практически уникален китайски феномен. Според данни на Bloomberg в края на 2018 г. в света се движат 425 000 електробуса, като 421 000 от тях са в Китай. Европа има 2 250, а САЩ – 300.

Китайската доминация е логична: Партията решава, че електрификацията на транспорта трябва да се случи, налага цели, разхвърля субсидии, бюрократите изпълняват, компаниите произвеждат, градовете купуват. В резултат, днес Шенджен и Шанхай са световни столици на електробусите, а китайските компании-производители доминират пазара.

Навсякъде другаде по света технологията е в пилотна фаза – правят се тестове на различни варианти и се подбира внимателно. В новините през ден се появява име на нов град с 3-5 електробуса, но процесът по заместване на стандартните автобуси съвсем не минава по вода. Американците са особено взискателни – през 2018 г. например град Албакърки връща всички закупени от китайския гигант BYD електробуси, защото остават далеч от гарантирания пробег. Опитите в Минесота пък показват, че както студената зима, така и горещото лято  буквално изцеждат батериите за нула време – даже се налага да ги спасяват с дизелови генератори. С по-късите разстояния в Западна Европа положението не е чак толкова зле, но и там са много внимателни преди да направят голяма покупка. Хубавото е, че вече има голямо количество публична информация, от която нашите общини могат да почерпят ценни съвети. 

Краткият опит на София с доставените през октомври 2018 г. 20 електробуса Yutong E12LF е много показателен. Според вътрешни източници реалният им пробег в нормални условия е около 230 вместо очакваните 320 км. Това практически означава, че се налага да бъдат зареждани и в средата на работния ден, което е фатално за живота на батериите – ще трябва да бъдат сменени много преди „гарантираната“ седма година. При студени зимни дни пък изобщо не могат да обслужват линиите си и се налага да бъдат използвани стандартни дизелови автобуси – все пак пътниците не трябва да мръзнат. Лятото със сигурност ще имат проблем с охлаждането, което пак изисква много енергия. В края на краищата общата им разполагаемост ще бъде изключително ниска, тоест инвестицията никога няма да се изплати. А говорим за цени от около 900 хиляди лева до 1 млн. лева на кола заедно с нужната зарядна инфраструктура. Дано скоро общината публикува и официални данни, но леко се съмнявам, че ще го направи.

Какви са алтернативите? Основната разлика между наличните на пазара електробуси се състои в начина на зареждане – през нощта или по време на работа между спирките. Допълнителен аспект се явява скоростта на зареждане – бавно, бързо и много бързо. Зад тези разлики стоят технологиите за съхранение на енергия – съответно със стандартни литиево-йонни батерии, бързозарядни литиеви батерии или с ултракондензатори и технологиите на зарядните станции, които позволяват различна скорост на зареждане.

Батериите и ултракондензаторите са фундаментално различни технологии и битката между тях тепърва се разгаря.

Батериите са по-развита технология с огромни вече направени инвестиции, които със сигурност ще търсят възвръщаемост. Оптимални са за съхранение на голямо количество енергия за дълго време. Ултракондензаторите пък предлагат бърз заряд и мощност и непрестанно растат на капацитет. В конкретното приложение при градски автобуси ултракондензаторите имат някои ключови предимства: много по-леки са, тоест не отнемат от товароносимостта на колата; не се влияят от температурата – работят отлично при жега и студ; зареждат се от 0 до 100% за броени минути и животът им е колкото на нормален автобус – над 1 милион цикъла или гаранции от 10 до 15 г; абсолютна дуракоустойчивост – за разликата от батериите, зареждането им е напълно безопасно; не могат да се възпламенят; не съдържат тежки метали и не представляват опасен отпадък. Наличните на пазара модели с ултракондензатори позволяват изминаване на до 20 км. като зарядните станции обикновено се монтират на двата края на линиите, тоест изисква се минимална инфраструктура.Международната агенция по енергетика има Програма за сътрудничество за хибридни и електрически превозни средства, която в частта си за електробуси е водена от Joanneum Research LIFE Centre for Climate, Energy and Society със седалище в Грац, Австрия. Това е градът с най-лошо качество на въздуха в страната, така че там отдавна се тестват всякакви модели. Резултатите в Грац са напълно еднозначни – най-доброто съотношение качество/цена там е постигнато от електробус с ултракондензатор. Неслучайно София сключи сделка за закупуване на 15 подобни електробуса, които ще пристигнат тази есен. Договорът предвижда година след пускането им в експлоатация „Столичен електротранспорт“ да поръча още 15 возила при същите условия, ако компанията е доволна от качествата им. Един ден може да се окаже, че перфектният електробус работи с комбинация от батерия и ултракондензатор. Междувременно обаче останалите градове, бенефициенти на схемата с 390 милиона лева, Враца, Перник, Плевен, Русе, Бургас, Хасково, Сливен, Стара Загора и Шумен, трябва да вземат решение. Много се надявам администрациите им да си направят добре сметката и да инвестират в проучване, така че след 5 години да не се окажат с безумно скъпи играчки, които пазят гаражите. На тяхно място бих купил електробуси с различни технологични характеристики, които да тествам поне една година, преди да хвърля големите пари. Защото иначе може да ги надминем американците както по брой електробуси, така и по хвърляне на милиони на вятъра.

* Автор на текста е Боян Рашев, управител и партньор в консултантската компания "Денкщат България". Материалът е публикуван в блога на компанията www. sustainability.bg. Препечатваме го с разрешението на автора. 

Междувременно холандски производител на електрически автобуси обмисля инвестиция у нас, съобщи в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ). Вижте повече!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:04 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 11 rate down comment 0
financialist
преди 5 години
Само се харчат пари за околна среда и опазването й, а резултат- кога
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 21 rate down comment 1
Императорът
преди 5 години
И да - електрическият автобус се ползва от отдавна: тролей му викат !!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 22 rate down comment 4
Императорът
преди 5 години
Прави сте, но не забравяйте, че: 1. фъндъкова е изключително глyпава и 2. тя харчи не свои, а наши пари. Авторът право говори още в началото - че по-добре да се помисли за чисто отопление - ама как да стане: да плащаме тока на кaтунарите ли, за да не ни тровят с кюмбета? А не е ли по-икономично и по-законно 38-те незаконни хъхрешки развъдника да бъдат просто унищожени... защото мръсотията далеч не е единственият проблем, който създават?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 13
zelka007
преди 5 години
електробусите ги доставя дружество на еврохолд ;) и не са скъпи по принцип ... мисля че по 760 бона ги плаща общината разсрочено ...харчат около 1/4 от това за гориво и около 1/3 от сумата за подръжка на дизеловите им колеги на 100км ...значи за да има тролеи трябва да има контактна мрежа дето пишеш , която не е само цената на жиците дето ще се теглят , но това е малката беля . трябва да може и трасето дето ще вървят да е подходящо , да може да се обособи платно за тях ... пък то не навсякъде е възможно , затова ги купуват електробусите . виж , у нас има 4 и 6 лентови трасета дето вървят тролеи и пак правят задръстване . италианците от ивеко имат модели на тролеи с батерии дето си вървят по няколко километра извън контактната мрежа и пак да се закачат после , като това увеличава обсега . пък с електробусите нямаш този проблем . там проблема е километрите на ден засега ...още се спори по света кое е по-изгодно за обслужване и кое е по-добро за трафика , много са факторите дето тежат ... има специализирани сайтове за градска инфраструктура , ако потърсиш ще зачетеш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 5
verimg
преди 5 години
Специално по този въпрос, ако вземат кондензаторни електробуси - може би ще единственото полезно нещо през последните 10 години.При тях няма пожароопасност, няма нужда от поддръжка на тролейното трасе. Единственият минус може да бъде опасност от повишеното напрежение на кондензаторите (това ще стане, чак когато пишман-майстори започнат да побългаряват схемата и да спестяват разни изолации) и тогава може да се претрепе цял електробус хора. Но ако се спазват правилата за безопасност - този вид транспорт е удар в десятката(противно на повечето коментари като гледам). Но - все пак в България сме и кой знае каква схема ще бъде измислена, за да се прецака работата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 22 rate down comment 2
panther
преди 5 години
Тролеите за градски условия са перфектни. Трасетата са сравнително евтини и лесни за поддръжка. Няма супер скъпи и тежки акумулатори които трябва да се подменят (плащат наново) на няколко години. Пробега е неограничен в рамките на мрежата. Разходите за гориво са много по-ниски в сравнение с автобусите. Наистина не разбирам що за човек ще изсипе толкова пари в технологии, които сега се развиват. Богатите общества имат пари да наливат в недоказани технологии, като първи потребители, но за държава с ограничени ресурси е по-добре да залага на класическите изпитани технологии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 32 rate down comment 2
doba
преди 5 години
studioaa,Т.н. електробус в градска среда има една мноооого по-добра алтернатива - тройлея! Алилуя - опъваш няколко километра жици - за половин млрд могат да се монтират безброй - и си ползваш тролей.НО - понеже някои са мноооого 'зелени' и лакоми, защо да не приберат 'едни пари'? 400 милки са това, не са за изпускане...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 23 rate down comment 9
studioaa
преди 5 години
Икономически смисъл от тази покупка няма никакъв - електробусът има ултра-кратък живот не повече от 7-8 години активна употреба за сметка на поне 20 години за газовите/дизеловите автобуси. Да не говорим, че електробусът е поне 4 пъти по-скъп от алтернативите със много по-добри качества от него самия. Електробусът е пожаро-опасен и представлява огромна заплаха за всички участници в движението, не само пътниците в него както и за околните сгради в близост до пътя. Като цяло един километър пробег на електробуса е поне 8 пъти по-скъп от конвенционалните методи и покупката му е израз на кич и икономическа неграмотност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 2
ceneto
преди 5 години
добър съвет, ама кои трябва да го чуе това...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още