IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Изпълнението на бюджета през 2017 г. - какво се промени спрямо 2016 г.?

Слабостите и порочните практики от предходните години се запазват, пише икономистът Десислава Николова от ИПИ в свой анализ

08:52 | 07.01.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

Преди дни Министерството на финансите (МФ) ни зарадва с новината, че 2017 г. в крайна сметка е приключила с излишък по консолидираната програма в размер на около 800 млн. лева. Детайлните данни за бюджетното изпълнение ще бъдат публикувани чак в края на януари, но това не пречи да се направят някои наблюдения за фиска през 2017 г., пише в свой анализ икономистът Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ).

От гледна точка на изпълнението през годината, както и на крайния резултат (излишък), фискалната 2017 г. много наподобява 2016 г. Тогава също имаше натрупване на сериозен излишък през годината, част от който се запази и в края ѝ. Особеното на 2016 г. беше, че в крайна сметка излишъкът в края на годината се дължеше изцяло на европейските средства, които отчетоха положителен баланс от 2,2 млрд. за годината заради бавния старт на новия програмен период. По националния бюджет тогава се отчете дефицит от 743 млн. лева, като само за месец декември натрупаният излишък от 1,77 млрд. лева до ноември изчезна и бързо се превърна в дефицит. 

Към момента няма публична информация излишъкът в края на 2017 г. на националния бюджет ли се дължи, на европейските средства ли, или и на двете. Ако съдим от данните до ноември и обявените допълнителни разходи по националния бюджет в последните 2-3 седмици на 2017 г., обаче, може да се предположи, че основната причина за излишъка през 2017 г. е националният бюджет – очевидна промяна спрямо 2016 г., когато програмата за саниране (1 млрд. лева) и други разходи „глътнаха” през декември натрупания излишък дотогава.

Тази година програмата за саниране на многофамилни блокове „усвои” поредния си милиард от излишъка след решение на Министерския съвет (МС) от декември. Излишъкът до ноември по консолидираната програма беше около 2,4 млрд. лева. От него най-големият разход през декември е именно вторият милиард за саниране.

МС на заседанията си през декември одобри редица по-малки допълнителни разходи по различни бюджети, но сумата на тези не нахвърля 200 млн. лева от излишъка (по наши сметки). От съобщенията на МС не винаги става ясно кой допълнителен разход е в рамките на планирания бюджет (дори и при прехвърляне на спестени средства от едни програми/разпоредители към други) и кой – от излишъка, т.е. извън плановете.

Накратко, за поредна година станахме свидетели на абсолютно непрозрачно харчене на излишъка от страна на МС, без гласуване на промяна в закона за бюджета от парламента и без ясен разчет откъде се взимат допълнителните разходи. Всяка по-сериозна промяна на бюджетните параметри без санкцията на Парламента е грубо погазване на Закона за публичните финанси, което стана практика още с приемането на този закон.

Сред допълнително гласуваните плащания през декември, по-големите единични суми са следните (тук няма да коментираме тяхната целесъобразност):

  • 23,2 млн. лева за лицензи на Майкрософт за администрацията

  • 20,6 млн. лева към общини за общински пътища, ВиК мрежи и т.н.

  • 19 млн. лева на Министерството на образованието за осигуряване на превозни средства за ученици и безплатния им превоз

  • 14,2 млн. лева на Българската национална телевизия „за разпространение на програми чрез електронна съобщителна мрежа за наземно цифрово радиоразпръскване”

  • 12,1 млн. лева за Министерството на правосъдието за покриване на недостиг в бюджета на съдебната власт

Прегледът на допълнителните бюджетни харчове навежда на мисълта, че е дадено на който е поискал. Въпреки това правителство или не поиска, или не успя (в малкото оставащо време до края на годината) да похарчи целия излишък.

Въпреки запазването на част от излишъка, прави впечатление резкият пик на разходите през декември за поредна година. Тук кой знае какви отлики с предните 2 години няма: през 2016 г. скокът на декемврийските разходи беше и заради санирането, а през 2015 г. - заради последния шанс за разплащания на европейски проекти по предишния програмен период. През 2017 г. отново има 1 млрд. лева за санирането плюс други по-малки непредвидени разходи, както и традиционните разплащания в края на годината.

Този скок на разходите в последния месец се вижда ясно от графиката по-долу, където делът на месечните разходи през декември 2015, 2016 и 2017 г. в общите годишни разходи достига около 15% или около 2 пъти по-голям от обичайните 7-8% за предходните месеци.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 14:21 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 3
Иван Митев
преди 6 години
Заради неправилната структура на приходите и разходите на държавния бюджет, същият подсигурява провалът на правителството.При наличната грешка, колкото по-добре се изпълнява бюджета толкова е по-голям провалът на правителството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още