Какво следва?
След изводите за добро корпоративно управление и отсъствие на рискове би следвало недобронамареното и спекулативно говорене по темата да бъде прекратено изцяло, а пенсионните дружества да бъдат оставени да работят на спокойствие.
Най-добрият начин за поднасяне на извинение за незаслужените критики е да се състои широка обществена дискусия, заедно с пенсионноосигурителните дружества, които да обединят усилията си в една разяснителна кампания за ползата от участие в допълнителното пенсионно осигуряване от капиталов тип. Трябва ясно да се заяви, че то е съществен фактор за подобряване на адекватността на пенсионните плащания. Това, между другото, е силно препоръчана политика и от страна на Европейската комисия.
Същевременно, капиталовият сегмент на българския пенсионен модел трябва да продължи да се усъвършенства чрез следните законови решения:
- Отмяна на т.нар. доброволен избор за преминаване от универсалните и професионалните пенсионни фондове към държавното обществено осигуряване с цел запазване на класическата форма на тристълбовата пенсионна система и недопускане на допълнителното натоварване на публичния фонд „Пенсии“ чрез феномена „морален риск“;
- Установяване на трайни правила за разпределение на задължителните осигурителни вноски между първия и втория стълб, както и точно определяне на видовете пенсии от капиталовите пенсионни фондове и условията за получаването им;
- Въвеждане на мултифондова система във втори и трети стълб на пенсионната система, като в рамките на фондовете се създадат портфейли с различен профил – консервативен, балансиран и агресивен, съотвестващи на жизнения цикъл на осигурените лица;
- Създаване на механизъм за гарантиране на средствата от вноски на осигурените лица във фазата на натрупване в ІІ стълб (т.нар. гаранционен фонд) в рамките на всяко едно пенсионноосигурително дружество;
- Регламентиране на фазата на изплащане на пенсиите от универсалните и професионалните пенсионни фондове, като законово се закрепи възможност за предлагане на широк диапазон от пенсионни продукти, съобразно целите на всеки един фонд и предпочитанията на осигурените лица.
Промените, свързани с възможността на осигурените лица да прехвърлят лични пенсионни спестявания в държавния фонд „Пенсии“ или „Сребърния“ фонд, би следвало да се отменят. Не е необходимо да се чака решението на Конституционния съд, каквото и да е то. Предложенията за усъвършенстване на капиталовия сегмент на пенсионната система трябва също след сформирането на новото редовно правителство на България да се внесат за гласуване от новия състав на Народното събрание веднага след изборите.
преди 7 години Какво следва ли - когато му дойде времето да започнат да изплащат пенсии, а не онзи Дебелия да се появи в някоя медия, да каже една приказка, главпрокурора да се задейства като по команда и за няколко дена да го фалират за да си го присвоят и разделят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не са констатирани също инвестиции в свързани лица, разбирани в контекста на сегашната дефиниция за свързаност.-----------------------------------------------------------------Е, точно във втората част на изречението е проблема.А това е ГОООЛЯМ проблем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години За да може да се хване подобна свързаност трябва да се пормени закона. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години За да може да се хване подобна свързаност трябва да се пормени закона. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години само дето дефинициите за "свързаност между лица" бяха избрани такива, които да обслужват интересите на групировките около едно дружество от Варна. (то е от най-читавите в БГ по документи ! :)Иначе нищо нередно няма...само дето две пенсионни дружества са като оплетени свински черва от свързани фирми ... Хорото се играе, докато не дойде момента с изплащането на пенсиите и после, който гледал - гледал :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар