Трудно, но не и невъзможно
Като цяло туристическата индустрия през 2015 година издържа стрес теста на изключително сложната геополитическа конюнктура, каза за Investor.bg Румен Драганов от Института за анализи в туризма в общата си оценка за годината и сектора. Той смята, че туристическият бизнес е доказал, че е стабилно стъпил на земята в кризи и може да издържи на стрес ситуации.
Като отчете, че кризата Русия-Украйна е довела до значителен спад на руски и украински туристи у нас, експертът коментира, че не може да се говори за спад по параметъра брой туристи. Не можем да кажем, че сме загубили по този показател, въпреки че загубихме много от пазари като Германия и Великобритания, но в същото време са се увеличили посещенията от други дестинации у нас, което нулира спада, каза експертът.
Понижение обаче има по отношение на приходите – те са с около 180 милиона евро по-малко спрямо миналата година. Дължи се най-вече на отлива на руските туристи, но до известна степен се компенсира от поевтиняването на горивата и други енергоизточници.
Министерството на туризма – охлаждане на ентусиазма
Изминалата 2015 година ще се запомни и с друга отчетлива тенденция – все повече се разминават очакванията на бранша от държавата с реалните политики на ресорното министерство. Липсата на правилна или въобще отсъствието на комуникационна стратегия беше основна критика на туристическата индустрия към ресорното министерство. Тя бе адресирана както към идеи на ведомството, като например идеята за безплатните чадъри на плажа у нас по подобие на Гърция, така и към стратегията по промотирането на българския туризъм.
В същото време браншът остава постоянен в очакванията си от Министерството на туризма. Иска конкретни резултати в две посоки - да се промени отношението към легалните играчи в бранша и структурите, които го представляват, и да се промени фокусът на националния маркетинг и реклама, като се измести от Източна Европа към Европейския съюз.
За едногодишното си съществуване Министерството на туризма успя да положи началото и на важни за индустрията политики и инициативи.
Първи стъпки
Дългоочакваният онлайн регистър на туристическите атракции в България стана факт. Той предоставя на едно място наличната информация за различните видове туристически атракции на територията на цялата страна – културни и природни обекти, фестивали, религиозни храмове и др. Предстои обаче по-важната работа – изготвянето на стратегия за управлението на тази туристическа собственост, така че тя да стане конкурентоспособна и да носи приходи на общините.
Министерството на туризма има за цел да стане one-stop-shop за големи инвеститори, стана ясно още през годината. Беше обявено и разработването на инвестиционна карта на България за туризма.
Национална стратегия за туризма, която залага обособяването на регионални туристически брандове чрез туристическо райониране, също беше анонсирана.
Голям проблем остана и изграждането на България като туристическа дестинация – индустрията продължава да твърди, че е наложително да се промени нашата комуникация със света по отношение на туристическия продукт, защото към днешна дата в чужбина все още не ни възприемат като европейска дестинация. По всичко личи, че това ще е основно предизвикателство и следващата година.