Румен Драганов коментира спада на туристи от Словакия и Чехия, дори от Гърция и Испания. И ако спадът на немски туристи по Южното Черноморие той обяснява с по-големи пристигания на летище Варна, то спадът от останалите пазари има различен характер, но като цяло не бе очакван, посочи експертът. Според него става въпрос за нулева комуникационна стратегия, което позволи българският пазар да бъде доминиран от ключовата дума Гърция, посочи Драганов.
От приемането ни в Европейския съюз (ЕС) насам до днес делът на европейските туристи всяка година намалява, отбелязва и председателят на Асоциацията на българските туроператори Байко Байков. За тази година към август спадът е 10% като цяло и то за сметка на европейските пазари по данни на асоциацията.
Делът на европейските туристи към днешна дата се е понижил до 50 на сто. За сравнение, през 2007 година този дял е бил 75%. "В този смисъл ние необяснимо не черпим ползите, че сме член на ЕС и пазарите, които са изключително близо до нас и имат идеални въздушни връзки, остават непознати за нас", каза Байков.
Драстичен отлив на туристи за първите осем месеца на годината имаме от съседните ни държави Гърция и Румъния, които в други години регистрират сериозни ръстове в туристическите посещения, допълни той. Най-сериозен е отливът от Гърция, който е 100%, от Румъния също има драстично намаление от 65%. По данни на НСИ спадът на руските туристи към август е 34,7%, а от Украйна – с 20%.
За тези спадове обаче експертите от сектора критикуват и държавата в лицето на ресорното министерство.
Министерството на туризма и погрешните послания
Липсата на правилна или въобще отсъствието на комуникационна стратегия е основна критика на туристическата индустрия към ресорното министерство. Румен Драганов отбеляза като сериозен минус погрешната политика, която проведе Министерството на туризма в началото на сезона с анонсирането на идеята за безплатните чадъри на плажа у нас по подобие на Гърция.
Той определи това като провокация, тъй като Черноморието ни е било сравнявано с безплатните чадъри и шезлонги в Гърция, а това е направило безпрецедентна реклама по отношение на гръцкия туристически продукт. В същото време не е взето под внимание, че и други дестинации предлагат подобни условия.
За погрешна стратегия на държавата споменава и Байко Байков, според когото туристическата индустрия има нужда от целенасочена туристическа реклама като резултат от основна промяна в комуникационната стратегия на държавата по отношение промотирането на българския туризъм.
От Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти очакват данни за това как туристическата реклама е разпределена по пазари, по продукти, по месеци, по медии и т.н. Според Байков е наложително да се промени нашата комуникация със света по отношение на туристическия продукт, защото към днешна дата в чужбина не ни възприемат като европейска дестинация. „В чужбина не ни припознават като европейска туристическа дестинация и не знаят, че сме в ЕС”, каза Байков.
По думите му браншът очаква от Министерството на туризма конкретни резултати в две посоки - да се промени отношението към легалните играчи в бранша и структурите, които ги представляват, и да се промени фокусът на националния маркетинг и реклама, като се измести от Източна Европа към Европейския съюз.
„Не може две трети от бюджета за реклама да бъде за изложения в страни от бившия Съветски съюз“, категоричен е той. Трябва рекламата да е насочена към пазарите от ЕС, защото там са тези, които могат да създадат устойчивост на българската туристическа индустрия. Това са туристите, които без виза веднага могат да се качат на самолета и веднага да дойдат в България”, посочи Байков.
Не на последно място и самият министър на туризма Николина Ангелкова призна за слабия летен сезон.
Настоящият сезон ще бъде най-слабият летен туристически сезон за България досега, каза министърът още през юли. По думите й причината е, че не са били предприети мерки навреме - още преди година и половина. Тя допълни, че още отсега се предприемат мерки за сезона през 2016 година, за да бъде избегната сегашната ситуация.
преди 9 години Нищо не беше сгрешено в посланието - ако искате хем море, хем кални бани, хем болести - елате и догодина :) Опааа, *** бани исках да кажа ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Куку Куку чуваш ли я? - Остават два километра до КарлуковоСъс 100лв можеш дупенцето да забършеш:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години но мутро-бизнесмените няма да се научат, че онова, лесното време свършиот тука нататък се иска бачкане, дисциплина на персонала + адекватно заплащане, пълна промяна на концепцията и отношението към ТуристиИ.все сложни неща са обаче, по лесно е да се реве и да се "субсидират" политици, че ега те помогнат я с некоя субсидия, я безплатна концеция, я ваучери да раздадат на държавните служители. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не е ***, а е държавен служител!При тях, за разлика от всички останали, някой друг им внася заплатите - та така и с ваучера за 100лв отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години събирай си по 100 лева месечно и отивай на почивка където си искаш. Що изобщо ни занимаваш с твойте сънища? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Искренно се надявам да си платен ***, понеже в противния случай си просто един много болен човек. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А защо забравяме за потенциала на българските туристи?Къде забравихме за идеята която се лансира миналата есен да имаме ваучери за почивка у нас? Защо не се помисли още от догодина да се въведат подобни ваучери, всеки да внася по 100лв. на месец примерно и на лято да отиде с ваучера на почивка, само у нас разбира се, за да се стимулира туризъма ни. Така ще компенсираме проблемите с руските туристи и ще напълним хотелите ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е то реклама в ЕС има - нали даже ИКЕЯ бяха пуснали нещо от сорта "You are too young to go to Sunny Beach" :-)Просто няма как да привлечем хем немските баби, хем пияните тинейджъри. Междудругото, двете групи харчат горе-долу еднакво. А наистина ли няко си мисли, че заможните западняци ще смянат френсктата ривиера с Ахтопол?!? Така че, харесва ли ви или не, целевата група с повече пари са си хората от точно бившите републики. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Тази година в лозенец .. догодина по цялото черноморие .. стройте хотели и плувайте в *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар