КЗК счита, че разпоредбите за банковата гаранция могат да се окажат бариера за навлизане на този пазар. Това може да доведе до висока концентрация и наличието на предприятия с голям пазарен дял, което е предпоставка за злоупотреба с господстващо положение. Като допълнителен ограничителен фактор за конкуренцията КЗК отчита и обстоятелството, че предоставянето на гаранция става на териториален принцип.
КЗК счита, че изискването за предоставяне на банкова гаранция следва да бъде преразгледано и размерът на самата гаранция не следва да е прекалено висок, а да е съобразен с обстоятелството, че дейността по третиране на отпадъци изисква сериозни инвестиции.
За безкасовото плащане при сделки с метали КЗК предлага на органите, разполагащи със законодателна инициатива, да предприемат мерки за изменение ЗУО, като се предостави възможност за плащане в брой по сделки с ОЧЦМ с битов характер, предадени от физически лица, до определен лимит за определен период от време.
По отношение на глобите Комисията припомня, че ЗУО предвижда имуществени санкции в размер от 30 000 до 100 000 лв. за извършване на дейности с ОЧЦМ без разрешение; приемане на ОЧЦМ от юридическо лице или едноличен търговец без сертификат за произход или без договор и други нарушения. При повторно нарушение глобите са от 60 000 до 200 000 лв.
Комисията предлага законодателят да преразгледа санкциите като прецени дали те съответстват на вида и тежестта на нарушението и не са прекомерно високи. Едновременно с това, КЗК предлага да бъдат приети ясни, непротиворечиви и недискриминационни критерии, въз основа на които да се определя размерът на имуществената санкция във всеки конкретен случай.