НКЖИ и БДЖ също отчитат, че след промените в закона посегателствата са намалели.
Министерството на икономиката смята, че нормативната уредба поставя ограничения пред фирмите, търгуващи с черни и цветни метали. Министерството твърди, че новият закон създава бюрократични пречки и неоправдани разходи за търговците, затова има рязък спад на площадките за изкупуване на скрап.
В становището си Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) посочва, че при изготвянето на действащия ЗУО е отстоявало принципната позиция, че е необходимо законът да дава възможност за избор. Площадки за предаване на тези отпадъци следва да бъдат изграждани само по изключение, при липса на по-икономични варианти. Според местната власт налагането на площадките като единствена форма за предаване на отпадъка ще повиши разходите по тяхното създаване и функциониране, което, от своя страна, ще увеличи такса „битови отпадъци“.
БТПП и БСК се обявяват против намаляването на броя на съществуващите площадки.
От Българската асоциация на металургичната индустрия (БАМИ) коментират, че в страната се произвеждат около 550 000 т течна стомана, която се получава само от преработени вторични черни метали. В цветната металургия, при производството на анодна и катодна мед, относителният дял на вложения меден скрап е 18-20% от общата суровина, около 30% (включително акумулаторни отпадъци) са оползотворените отпадъци при производството на олово и 15% при производството на цинк.
Според БАМИ намаляването на броя на площадките след промените в ЗУО води до намаляване на събраните и обработени метали в страната. През 2013 г. в металургичните предприятия са рециклирани с 4,4% по-малко отпадъци от цветни метали. Същевременно намалява и износът на отпадъци от цветни метали, което според БАМИ говори за по-нисък обем на количествата вторични метали, събрани в страната. Асоциацията счита, че не намаляване на броя на площадките, а контролът и санкциите биха ограничили кражбите.
По данни на Асоциацията на рециклиращата индустрия (АРИ) ОЧЦМ, предавани от физически лица, са около 30% от общия обем метални отпадъци, събирани на територията на страната. Асоциацията е на мнение, че нормативните ограничения увеличават сивия сектор. Посочва се практиката в Германия, където има общински площадки, и се уточнява, че там няма забрана за предаване на отпадъците на частни площадки.
Становището на КЗК
Въз основа на извършен анализ КЗК излиза със становището, че осигуряването на площадки следва да бъде задължение на кметовете единствено когато предприятията не могат да удовлетворят нуждите на съответното населено място за приемане на отпадъци. Според КЗК, ако бъде наложен моделът на общинските площадки с цел по-малко кражби, събраните количества метали биха могли да се реализират чрез търгове.