IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

2014 г. - трудни времена за българския туризъм

Годината беляза революционна промяна в държавното управление на сектора чрез създаването на Министерство на туризма

09:04 | 27.12.14 г. 17
<p>
	След спада от лятото разчитаме на успешен зимен туристически сезон. <em>Снимка: БТА</em></p>

След спада от лятото разчитаме на успешен зимен туристически сезон. Снимка: БТА

2014 г. скоро ще бъде история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция „Икономиката през 2014 г.“.

През 2014 година българският туризъм се оказа под ударите не само на продължилата вътрешно-политическа и икономическа криза у нас, но и на кризата в Украйна – два сериозни фактора, които очаквано оказаха негативно влияние върху туризма у нас.

Равносметката сочи, че 2014 година приключва с 8% спад в броя на туристите в България и с двойно по-голям спад от 14% в приходите от туризъм. С основания годината бе определена като изключително трудна за туристическия сектор, но и белязана от радикална промяна в институционално отношение - държавното управление на туризма вече е в ръцете на отделно министерство.

Спадове от различни посоки

Спадовете за българския туризъм дойдоха от няколко посоки. Летният сезон бе белязан от вълната от фалити на руски туроператори в комбинация с девалвацията на руската валута заради кризата в Украйна и санкциите срещу Москва. За нашия туризъм проявлението е мигновено и осезаемо - спад в изходящия туризъм на руски и украински туристи не само през лятото, но и през зимния туристически сезон. Статистиката отчита 10% общ спад на туризма през лятото. Очакванията обаче са в положителна посока – спадът, генериран до есента, да бъде компенсиран от ски туристите с очаквания ръст от 5% за сезона.

Слабите резултати от летния сезон бяха засилени и от друго събитие с отрицателен знак - наводненията и лошите климатични условия у нас, което се отрази не само на вътрешния, но и на входящия туристически поток.

В разгара на летния сезон в рамките на месец станахме свидетели на поредица от фалити - на седем руски туроператора, които в комбинация с лошото време отказаха голяма част от руските и украинските туристи от лятна ваканция по Черноморието ни. 

Сривът на руския изходящ туризъм вече влияе негативно и на започналия зимен туристически сезон у нас – очакванията са за спад на туристите от руския и украинския пазар с около 2% по предварителни данни. 

Революционна промяна в държавното управление на туризма

На този фон и браншът, и политическите партии, се обединиха около едно – необходимостта от създаване на отделно министерство, което да се занимава с туристическите политики, със специфичното законодателство и проблемите на сектора и индустрията в детайли. Това бе и една от големите положителни промени, която индустрията успя да извоюва от управляващите – създаването на Министерство на туризма, а посоченият министър - Николина Ангелкова, получи одобрението на бранша. 

Туристическият бизнес заяви и големи очаквания към новия министър. Става въпрос за приемане на редица наредби към Закона за туризма, които регламентират условията и правилата за бизнес с оглед намаляване на сивия сектор. Също така става дума за работа по възвръщане на туристическите потоци от пазарите на Европейския съюз, които да гарантират устойчивост на туризма ни. А от тук да разрешат и основен проблем за сектора – да възстановим позициите си на ключови пазари като Германия, Великобритания и скандинавските пазари, които загубихме в последните години. От бранша са категорични, че тъкмо на тези пазари са туристите, които могат да променят туристическия облик на България, защото това са високоплатежни туристи, които биха консумирали туристически продукти, различни от класическата морска ваканция, и са с потенциал да променят имиджа на България като туристическа дестинация пред света.

Драматичен спад от ключови европейски пазари

За драматичен спад на туризма от ключови за страната ни европейски пазари алармираха от бранша през годината. Бяха оповестени данни за първите осем месеца на годината, според които общият спад в туризма е от близо 6%, а спадът от пазарите от Европейския съюз – близо 16%. Индустрията разчете тези данни като изключително тревожни и като устойчива тенденция на спад, защото говорят за масово общо отстъпление на европейските пазари от България.

Сериозно отстъпление беше регистрирано от Германия - с 10,4%, Румъния – 17,8%, Великобритания – 24,4%, Гърция – 25,9%. Осезаем спад за осемте месеца отчетоха и от скандинавските пазари – Дания – с 36,8%, Швеция – 36,9%, Нидерландия – 20,9%, Унгария – 35%.

Бяха маркирани и положителни данни - Македония и Сърбия запазиха туристическия си поток към България. Израел бележи ръст от 29%, а Турция - 30 на сто.

Парите за реклама – отново горещ картоф

През есента от бранша изнесоха някои разкрития за разходване на средствата за национална реклама от вече бившето Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Според справката бюджетът за национална реклама е бил около 10 милиона лева, от които 3,4 милиона лева са похарчени по международни изложения, при условие че участниците сами финансират половината от сумата за участието си. За медийна реклама са похарчени едва 49 хиляди лева, за външна реклама – 198 хиляди лева, за маркетингови проучвания и за електронно присъствие не е похарчен нито лев, което от индустрията определиха като неглижиране на проблемите. Тъкмо в тази посока бяха и първоначалните заявки на Николина Ангелкова, която обяви, че ще насочи ресурсите на ведомството основно към национален маркетинг и реклама за устойчиво развитие на туризма, ще са прави и нова стратегия за сектора.

Последна актуализация: 10:37 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 2 rate down comment 0
infobg.ru
преди 9 години
Эх братья болгары...2015 й сезон будет не просто провальным а катастрофически провальным, однозначно. В России Евро стал стоит вдвое дороже че в 2014 м, в Украине аналогично. А реальных шагов от Болгарии в сторону туристов кроме деклараций нет ни каких. Что трудно сделать визу бесплатной? Те 2400 рублей что стоит виза Болгария легко поднимет на расходах туриста в стране. Плюс сокращения сроков. Хотя бы эти шаги помогли хоть немного поднять спрос. Учитесь у конкурентов, которые отменили визы совсем и тем самым привлекли туристов. (Для тех кто не может прочитать русский текст Google transleit в помощь).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 4
sisi333
преди 9 години
Банско работи с 5% от капацитета си ! Сега малко се напълни за нова година но като цяло е трагедия ! Няма ги руснаците няма търизъм в България ! Ха да ви честито членството в евро-швестерският хомосексуален съюз братя българи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 10 rate down comment 2
StefanL
преди 9 години
Смешна статия ! Още не е настъпила кризата в туризма изминалото лято беше не толкова лошо все пак имаше руски туристи! Чакайте това лято да видите какво значи отлив на Руски туристи! Дори ще има хотели който ще затворят през лятото. Това всичко се случва защото се кланим на европедерашкият хомосексуален извратен швестерски съюз който скоро ще се разпадне
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 2
StefanL
преди 9 години
Еи *** от къде го преписа това ? Много бих искал да ми прочетеш в слух за да те чуя как сричаш и пелтечеш *** американска ***
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 9 rate down comment 1
Miraka
преди 9 години
Не разбрахте ли, че тоя georgi chinkov 34234 е бот, няма смисъл да си говорите с него :) Сайта явно трябва да си подобри анти-бот защитите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 6
slavkovrr
преди 9 години
Eй, *** за теб български език няма ли? Да не сме англоезичен сайт ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 6
stasi666
преди 9 години
Ами свиквайте.Кризата отмина и евтините дестинации с презастрояване,гадно обслужване и некачествени стоки ще губят доста клиенти.Кой *** би ходил на *** туризъм ако може да си позволи приятна почивка ???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 0
trendline
преди 9 години
Гоше, голяма бъркотия ти е в главата бе човек. Стига скача от тема в тема. А и да не си забравил българския нещо?Пък и виж темата е за туризма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 33 rate down comment 10
coolio
преди 9 години
няма друга такава клоака като Бг курортите - мръсотия, мутри, презастрояване, високи цени, лошо обслужване и простотия. Само Гърция за море и Австрия за ски/байк даунхил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 28 rate down comment 19
sisi333
преди 9 години
А що не пишете какво става сега в Банско ? Празно пусто няма почти никой като през лятото е. Не 2% отлив а 250% е отливът на руснаците който бяха основните туристи тук. Дъпете се още на еврогеиският съюз правете санкции на Русия и след две години дори няма да има такъв курорт Банско
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още