В края на миналата седмица Министерството на финансите публикува проектозакон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2014 г. и мотивите към него, които предлагат актуализация на бюджета предвид сериозното отклонение на основните показатели от заложените.
Към края на август дефицитът по консолидираната програма е 1,276 млрд. лева, като спрямо същия период на 2013 г. влошаването на дефицита е точно 6 пъти, коментира в свой анализ Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Дефицитът по държавния бюджет за първите 8 месеца пък достига 1,008 млрд. лева при заложен дефицит от 1,336 млрд. лева за цялата година. Основните причини за влошаването на консолидирания дефицит са значителният ръст на разходите тази година (с 6,7% или с 1,282 млрд. лева) и залагането на прекалено оптимистични прогнози за приходите в бюджета, които не се изпълняват до момента и няма как да бъдат изпълнени в останалите четири месеца от годината.
Още при изготвянето и гласуването на бюджета за 2014 г. ИПИ (пък и редица други експерти) коментирахме, че приходите са нереалистично високи и няма как да бъдат изпълнени – тогава бяхме уверявани от тогавашния министър на финансите, че има достатъчно буфери в бюджета, които да компенсират евентуално неизпълнение.
Да, но тези буфери отдавна са похарчени, а очертаващото се неизпълнение на приходите по държавния бюджет, според актуалните разчети на министерството на финансите, ще достигне 1,062 млрд. лева.
Тук е мястото да се отчете сериозната експертна работа, свършена от служебния министър на финансите и неговия екип, по изясняване на текущото състояние с бюджетното изпълнение – както в разходната, така и в приходната част.
Мотивите към законопроекта за актуализация на бюджета са подробни и ясни, като представят една пълна картина по изпълнението на отделните бюджетни пера, придружени с анализ и актуални прогнози до края на годината.
Неизпълнението на приходите (в частта на данъчните приходи), макар и основният, не е единственият проблем на бюджета, както се вижда от предложената актуализация. Ревизираният бюджет предвижда увеличение на разходите с 448,5 млн. лева, като според коментара на заместник министъра на финансите Кирил Ананиев, исканията от ведомствата за допълнителни разходи са били над двойно повече – около 1 млрд. лева.
Основната част от новите разходи, 125,7 млн. лева, ще отидат за МВР с цел да обезпечат нужните средства за увеличението на заплатите във ведомството от 1 юли, без, оказва се, да има осигурен ресурс за това.
Друго голямо перо в допълнителните разходи е Фонд „Земеделие” (ДФЗ) с нови разходи за 92 млн. лева. Там, според министъра на финансите, до момента са били дадени повече от разчетените субсидии на тютюнопроизводителите и повече плащания на площ, което пък е направило така, че в момента няма пари за субсидиите за животновъдите, които се плащат през есента (около 60 млн. лева).
Други 77 млн. лева са необходими за финансиране на европейски проекти, а 50 млн. лева се дават на Министерството на труда и социалната политика за различни социални програми и програми за заетост.
преди 10 години === Основната част от новите разходи, 125,7 млн. лева, ще отидат за МВР с цел да обезпечат нужните средства за увеличението на заплатите във ведомството от 1 юли, без, оказва се, да има осигурен ресурс за това.===Аха, МВР остров на стабилността и благоденствието. Всичко Мара втасала, само заплатите ни си увеличила още веднъж. Ами апетитите на всяко ведомство са неограничени от нищо. Щом като в бюджета не е предвиден такъв разход, какво се правят на неразбрали и напук на цялата катастрофална ситуация в страната искат увеличение на заплатите, непредвидено в бюджета. По тази прахосническа логика НИКАКЪВ бюджет няма да стигне. Ярък пример на това са разходите по Боково време, които за цялото управление са над 17 милиарда ПОВЕЧЕ от разходите по времето на Станишев. При замразени доходи и пенсии, но не и за администрацията и естествено, на МВР. отговор Сигнализирай за неуместен коментар