Как се провежда фискална политика в условията на политическа криза? Може ли служебното правителство да актуализира бюджета или да приеме такъв за следващата година? Какво се случва, ако след изборите не може да се формира управляващо мнозинство и отново се завърти процедурата с мандатите и се отиде към нови избори? Тези въпроси стават все по-актуални, което прави навременен един коментар върху възможностите пред фискалната политика при подобни сценарии.
Краткият отговор е, че в общия случай няма поводи за притеснение, като изключим краткосрочния риск от липсата на парламент в следващите два месеца. Извън тези два месеца обаче всяко събитие на политическата сцена не следва да възпрепятства провеждането на адекватна фискална политика, пише в анализ на Петър Ганев от Института за пазарна икономика (ИПИ).
На първо място е важно да уточним, че Конституцията не третира служебното правителство по някакъв специален начин. Ако човек се вгледа в обществените дебати в последните седмици, ще си помисли, че в Конституцията има едва ли не отделна глава с правомощията на служебното правителство. В Конституцията понятието „служебно правителство” се използва само в контекста на това, че президентът го назначава при вече познатите обстоятелства (когато не се реализират мандатите).
С други думи, служебното правителство е като всяко друго правителство, а ограниченията му произтичат от липсата на работещ парламент. Това поставя служебния кабинет в нехарактерна за традиционното управление ситуация – да вършиш работата си в рамките на съществуващите закони.
Подобен период, особено по отношение на фискалната политика, по принцип е полезен. Точно това се случи, например, с предходното служебно правителство, когато данъкоплатците си лягаха доста по-спокойни преди да дойдат изборите, да заработи пак парламентът и да започне отново харченето.
През следващите два месеца, в рамките на вече гласувания от парламента бюджет, правителството има достатъчно свобода не само да поддържа работата на администрацията, но дори и да провежда собствени политики. Общо взето, правителството може да променя разходите в отделни сфери, стига, разбира се, да не се влошава бюджетното салдо, тоест промените трябва да са вътрешнокомпенсирани.
преди 10 години Министър-председателя е дългогодишен другар на ОПГ БКП. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Служебното правителство НЯМА КАК да е като всяко друго правителство. Всяко друго правителство се излъчва на партиен принцип от определена парламентарна група или групи. Служебното правителство се НАЗНАЧАВА от президента, който БИ ТРЯБВАЛО да е обединяваща нацията фигура; Е да, ама не. Роско чистосърдечно си призна, че е обединяваща фигура за ОПГ ГРОБ и като така служебното правителство е конструирано и работи за осигуряване на СЛУЖЕБНА ПОБЕДА на мутро-милиционерите. За тях законността и моралът са непознати категории и само шумоленето на парите представлява интерес. Колкото повече българи го разберат, толкова по-добре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар