IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътническите жп превози в България намаляват с около 70% от 1995 г. насам

Товарните превози през жп мрежата на страната намаляват с 50 на сто от 2007 г., показват данни на ЕК

16:07 | 19.06.14 г. 1
Пътническите жп превози в България намаляват с около 70% от 1995 г. насам

Тенденцията в развитието на железопътния транспорт в Европейския съюз (ЕС) от 1995 година насам не е еднозначна. От една страна, има значителни темпове на растеж на пътническите превози в страни като Великобритания (70%), Швеция (42%) и Франция (37%). От друга страна обаче стоят страни като Литва и Румъния, където спадът надхвърля 80 на сто, както и България с около 70% спад на превозите.

Това отбелязва нов доклад на Европейската комисия, посветен на железопътния сектор в ЕС. Данните сочат, че жп превозите се разрастват през последните години – с 16% от 1995 година насам за 15-те „стари“ членки на общността и с 3% от 2000 година насам за ЕС 25 (т.е. без България и Румъния).

Някои държави имат още работа по отношение на предоставянето на ефективността и качеството на предоставените услуги, става ясно още от доклада.

Вътрешният жп пътнически трафик представлява около 94% от общия трафик в ЕС през 2011 година, сочат още данните на Еврокомисията. Най-голямо увеличение спрямо 2010 година отчитат Дания (15%), Литва (12%), Люксембург и Великобритания (по 9%). На обратния полюс са Унгария и Гърция, където вътрешните жп пътнически превози отчитат намаление от по около 40%. В България също има спад – в рамките на 10 на сто.

Статистиката отчита ръст на международните жп пътнически превози – с 2% през 2011 година, а през 2012 година тенденцията се затвърждава – ръстът е от 13%. Най-значимо е нарастването за периода 2010 – 2012 година във Финландия, като една от основните причини е пускането на високоскоростен влак, свързващ Хелзинки и Санкт Петербург. Държавите с най-голям спад на международните жп превози са Ирландия (-78%) и Хърватия (-75%).

Международният пътнически трафик през жп мрежата на България намалява с 50 на сто през периода 2010 – 2012 година.

За разлика от пътническите превози при товарните международният трафик има много по-голямо значение. Към края на 2011 година товарните превози съставляват почти половината от трансграничния трафик в железниците. В Белгия, Холандия и Балтийските републики товарният трафик е към 70% от международния жп трафик – основно от Русия и Германия. Във Великобритания обаче едва 2% от товарите по жп мрежата идват от чужбина.

И по отношение на товарните превози тенденцията на развитие е разнопосочна – от 1995 година насам превозените товари растат в Северна Европа, но намаляват в държавите от Централна и Южна Европа. Най-значими повишения се отчитат в Холандия (76%), Дания (71%) и Великобритания (66%). В Испания обаче спадът е от 54 на сто.

Данните за България (от 2007 година насам) показват понижение на товарните превози от над 50 на сто.

Като цяло товарните жп превози в страните от ЕС растат с 10,9% през 2012 година.

Докладът за развитието на сектора отбелязва още, че железопътният сектор все още разчита в значителна степен на публични субсидии - близо 36 млрд. евро през 2012 година. Почти толкова са и приходите от търговската дейност на компаниите в сектора.

Авторите отчитат и силната роля на конкуренцията като фактор за намаляване на цените на превозите. Цените са по-ниски и пътниците получават по-добра услуга там, където има открита конкуренция между различните железопътни компании. Така например цените по високоскоростните линии по маршрута Рим — Милано, където се конкурират два оператора, са с 25 до 40% по-ниски от тези по маршрута Мадрид — Барселона, който още не е либерализиран. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:15 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 2
misanthrope
преди 10 години
"Докладът за развитието на сектора отбелязва още, че железопътният сектор все още разчита в значителна степен на публични субсидии - близо 36 млрд. евро през 2012 година. " Няма нужда от повече коментар. Ще растат като са евтини и хубави. В България обаче не са, защото публична субсидия май май нанай, а в същото време строим пътища и магистрали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още