През последните седмици традиционно се разгоря сагата с тютюнопроизводителите и изкупните цени на тютюна у нас. По темата се изговори много, за пореден път имаше протести на производители, затворени пътища и ултиматуми. Политическите реакции по темата бяха противоречиви, но неизменно насочени към регулация на сектора. Правилно ли е това, какви ще са ефектите от такива мерки и ще се окажат ли те ефективни за справянето с проблема - вижте в анализа на Кузман Илиев от BrainWorkshop Institute. Ако и вие имате коментар по темата, изпратете ни го на info@investor.bg!
Протестите на родните производители на ориенталски тютюн срещу „несправедливите цени” и забавеното изкупуване на тютюна от изкупвачите/търговците се оказаха отличен и нагледен лакмус за икономическите идеи, политическата философия и въобще светогледа на политическата „каста” у нас.
Либералната ДПС, например, излезе с декларация за „връщането на държавата в сектора”, изразявайки готовност за извършване на промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Тези промени включват краен срок за започване на изкупната кампания; създаване на регистър за фирмите изкупвачи; държавни експерти-оценители и въвеждане на държавни стандарти за оценяване на суровината.
„Трябва да има регулация при изкупуването на тютюна, която да включва минимални изкупни цени и начален и краен срок за изкупуване на продукцията” - това са думи не на кой да е, а на министъра на земеделието и храните проф. Димитър Греков.
Тютюнът бил приоритетен отрасъл за икономиката ни, производителите не получавали „справедлива цена” и още, и още. А според Алиосман Имамов либерализацията на пазара на тютюн е една от най-големите грешки. „В много държави изкупуването на тютюна е изключителен държавен монопол” – цитат от последния.
За контекста да припомним, че секторът беше относително либерализиран с промени в Закона за тютюна през 2011г., въпреки че националното доплащане, сиреч субсидията, остана, като за 2014 г. ще е около 100 млн. лв.
Атаката срещу частната собственост
Тезата ни гласи, че всички тези предложения за мерки и промени в закона влизат в разрез с икономическата логика, нарушават правата на частна собственост на икономическите субекти у нас и не постигат целта си – подобряване на финансовото състояние и доходите на производителите на ориенталски тютюн.
На практика държавата в случая се меси като трета страна между двамата участника в пазарния процес, който би следвало да е доброволен и на база съгласието на двете участващи страни - производители и изкупвачи.
Забележете, че основната презумпция, която като че ли стои зад мерките, е: като че ли тези т. нар. „фирми изкупвачи” нямат частна собственост върху активите и капитала си; очевидно нормотворецът счита, че собствениците на фирмите не разполагат с изконното си право да решат кога да купят дадена стока и услуга, дали въобще да я купуват, или просто да сменят предмета си на дейност, да ликвидират бизнеса си, с една дума всичко в рамките на правата на хора, обединили активите и капитала си в търсене на бизнес възможност.
В търсене на справедливата цена
„Справедливата цена”, за която бленуват политиците, като понятие е лишено от смисъл и представлява откровен абсурд. Цената е съотношението между парите, които даден купувач на пазара е готов да размени за стоката, която в неговата скала на предпочитанията стои по-високо от тази сума. И, обратно, продавачът предпочита парите пред стоката, която продава, а самото различие в предпочитанията прави възможна размяната.
Само там, където тези две индивидуални скали на продавач и купувач (а в пазара те са на агрегирано, съвкупно ниво) се срещнат, само там има размяна, а актът е доброволен и двустранен – стига двете страни да го извършат без външна силова принуда. Самият акт на размяна е доказателство, че цената е „справедлива” с оглед на обективната дефиниция на справедливостта, касаеща и двете страни в процеса на размяна.
Цената на всяка стока, изразена в пари, може да спада, както спада всяка цена в икономиката.
Първо, от страна на самото икономическо благо. Било заради слабото му търсене или твърде обилната реколта или повишена ефективност (предлагане). Второ - от страната на парите. По-силни предпочитания на икономическите агенти към кешови баланси или кризисно свиване на паричното предлагане, тоест свиване на т. нар. „ценово равнище”, наричано още дефлация.
Никой, най-малко държавата, не може да гарантира стойността на дадено икономическо благо. Нещо повече: никой няма монопол върху пазарната стойност на продукцията си – или това, което другите са склонни да платят за нея. Всеки може да си сложи каквато иска цена, но за да се реализира на пазара стоката или услугата, другата страна в размяната следва да е съгласна да я заплати.
Единственото, което даден производител притежава, е частна собственост върху самата стока. Съотношението между парите и стоката се променя в зависимост от пазарните движения.
Недоволството от ниските изкупни цени на производителите е разбираемо, но надали някой, който продава дадена стока - труд, тютюн или телефони - би се радвал на решението на другите граждани да не купуват стоката му или състоянието на добива да не отговаря на предварителните му очаквания.
преди 10 години Авторът е прав в няки отношения. Но не за всичко.Проблема с тютюнопроизводителите е, че пазарът за стоката им е ограничен - няколко изкупвача. Което предразполага към картелиране и непазарно определяне на цените.Другия проблем е с производителите - те нямат много възможности какво да произвеждат и имат знания основно за тази култура. Тоест за тях е важно да продадат продукцията си. Нямат алтернативна продукция, нямат друг бизнес с който да се изхранват и са принудени да приемат офертите на изкупвачите колкото и да са ниски.Колкото до минималната работна заплата - тя е начин да се осигури, че работниците ще получават някакво минимално заплащане според труда и времето си. Не може да предложиш 100 лева за 8 часов работен ден, колкото и неквалифициран да ти е работника. Защото с тази заплата той не може нито да живее, нито да работи другаде. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Статията е изпъстрена с противоречиви тези и приложени примери.Има много точно анализирани казуси, както и такива, изкривени, буквално обяснени по учебник. Видно е има потенциал в анализатора. Но тук се е поотплеснал малко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Поздравления за добрата статия. Дано повече хора я прочетат и разберат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Никаква икономическа сага няма.Сагата е мафиотско-монополна защото с бюджетни средства се осигурява забогатяването на престъпника Доган.Има ли друга държава по целия широк свят, която да субсидира тютюнопроизводство и защо няма?А защо България го субсидира и какви са икономическите ползи от това?От ЕС много отдавна ни показаха накъде да завият хората в кърджалииско - програма с включено безвъзмездно финансиране за преминаването към отглеждане на специални сортове студоустойчиви маслини, пригодени за нашия климатичен район. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да бе да, уроците по пазарна икономика в неофеодална държава като нашата са бля-бля.Принципа е да изкупим тютюна без пари и да трупнем милиончетата в комбинация с картели и партии на известни хидроинжени открили че водата е мокра за хонорар от милион и кусур. отговор Сигнализирай за неуместен коментар