IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Възможен ли е нов път за БДЖ?

На този етап за железницата се предлагат единствено стари, вече пробвани решения, които видимо не успяват да подобрят ситуацията в превозвача

09:17 | 28.12.13 г. 5
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Краткосрочните планове на БДЖ включват основно мерки, които се обсъждат от години - като например въвеждане на електронна продажба на билети. Билетите ще могат да се купват чрез сайта на превозвача - клиентът дори ще може да си плати за него с помощта на дебитна или кредитна карта.

Но когато говорим за електронизация на услугите на БДЖ, трябва да вметнем, че такива смели идеи има още от времето на Тройната коалиция. Дори миналата година се очакваше за празника на студентите да си взимаме билети чрез SMS. Практиката да се продават билети по електронен път е работеща във всички страни в Европа от години, а в България нейното въвеждане ще се случи към края на 2014 година.

Наскоро министърът на транспорта съобщи, че системата вече е проверена. Пилотният й старт бе на 20 декември 2013 година.

БДЖ има и немалко натрупани дългове към Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), които надвишават 100 млн. лв. Новото ръководство на железницата смята да погаси по-голямата част от тях като прехвърли свои земи, почивни станции, общежитие във Велико Търново и други свои активи на НКЖИ. Тази идея бе предложена преди повече от година от бившия председател на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Още през лятото на 2012 г. той калкулираше точно колко земи и сграден фонд трябва да бъдат прехвърлени на инфраструктурната компания, за да се изчистят сметките между двете страни.

Новите директори потвърдиха, че през следващия програмен период 2014-2020 г. ще кандидатстваме за евросредства, с които страната ни да закупи нов вагонен състав. За това щяло да се водят преговори с Брюксел, за да стане ясно по коя оперативна програма ще бъде реализирано финансирането.

Припомняме, че лично бившият министър на транспорта от кабинета на ГЕРБ Ивайло Московски водеше активно преговори за закупуването на нов състав през 2014-2020 г. с Брюксел.

За непродадените "Товарни превози"

Видимо единствената напълно различна посока за промяна в железницата, която бе поставена от новия кабинет и новите управители на БДЖ, бе приватизацията на "Товарни превози". Новият министър на транспорта Данаил Папазов всъщност отмени продажбата още в първия ден, в който пое поста.

Товарното звено на БДЖ се продаваше почти през половината от месеците на 2013 година, докато новият министър на транспорта категорично спря приватизацията му. Първоначално той аргументира това свое решение като заяви, че с продажбата много хора ще изгубят работните си места в системата на железницата.

По-късно той посочи, че кабинетът е против продажбата на безценица и че ще се опита да стабилизира работещото товарно звено и да “вдигне на крака” БДЖ.
 
Плановете за приватизацията на "Товарни превози" бяха сред основните мерки за оздравяване на холдинга по време на управлението на ГЕРБ. Те бяха заложени и в споразумението на предприятието със Световната банка от края на 2010 г., но договореният спасителен заем така и не беше изтеглен. Първият опит за продажба на дружеството пропадна заради липсата на достатъчно кандидати, а вторият беше отменен след идването на власт на новото правителство.
 
Всъщност приватизацията на звеното щеше да помогне единствено за по-бързото погасяване на задълженията, които БДЖ има към германската държавна банка KfW, един от най-големите кредитори на БДЖ Холдинг. Дружеството води преговори с финансовата институция за разсрочването на заемите, които има към нея, или поне това са думите, с които се успокоява обществото.
 
Истината е, че банката е изискала до средата на декември холдингът да изплати част от задълженията си в размер на 12 млн. лева. Натискът от страна на KfW не е малък, а причината е логична. От няколко години БДЖ няма средства да погасява главницата по облигационния си заем, изтеглен за мотрисите Siemens. От няколко години превозвачът успява да погасява единствено лихви, част от плащанията дори в определен период бяха спрели изцяло. 

Каква беше 2013 година според Вас – кои са ключовите събития и какви са очакванията Ви за следващата година? Какво ще движи пазарите? Ще влезе ли биткойна в живота на масовия потребител? Ще има ли корекция на фондовите борси и ще изтеглят ли САЩ монетарните стимули?

Пишете ни на info@investor.bg и може да спечелите книга –един от най-добрите подаръци на всички времена. Очакваме ви!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:30 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 5
Сините камъни
преди 10 години
Всъщност, само в тая част, че държавата трябва да контролира най-важните сектори, си прав! Но демокрацията изисква всичко да е извън обсега на държавата, с една ума, да няма държава!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 3
Сините камъни
преди 10 години
Трябва да си смениш преподавателите!Китайците сигурно са големи ***, че правят влакове по бързи от вятъра!Нищо, от което казваш не е вярно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 7
MMB
преди 10 години
Железниците в повечето развити страни са на загуба и това е нормално, тяхната цел не е да генерират огромна печалба и да движат икономиката на страната напред. Затова задача на държавата е да се грижи за тях и да ги финансира. Нашата държава пък е бедна и няма пари да го прави, откъдето идва и основния проблем - колко стари и непривлекателни са нашите железници ни. Идеята пък за приватизация е неприемлива, но доста приляга на ГЕРБ. Като цяло сектори като електроразпределение, водо разпределение, пътища, железници и други подобни не бива да са приватизират, а да се запазят в ръцете на държавата, за да може да се осъществява нужния контрол и да се избегнат монополи и олигополи ситуация, които биха били в ущърб само на гражданите. (примери за това много)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
bgMan
преди 10 години
И към Газпром също :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 2
Stone_Kold
преди 10 години
да възможен е пътят към надин е винаги послан с рози и 4ервен килим
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още