Дефицитни професии и специалности в сектора
Браншът е изправен пред предизвикателството да привлича млади квалифицирани специалисти, както със средно, така и с висше образование, основно поради отслабващия интерес към тези професии. Все по-често младите хора търсят реализация или в чужбина, или в по-престижни сектори от икономиката.
Наред с това в сферата на квалифицираните работници се появяват все по-големи дефицити – така наречените „изчезващи професии”, които са непривлекателни за младите хора и дори такива, които не са обхванати от средното професионално образование.
Сред „дефицитните“ професии се открояват:
- Инженери по добив и преработка на метали;
- Инженери по автоматизация;
- Инженери по енергийна ефективност;
- Еколози;
- Специалисти по системи за управление на качеството.
Специализираното средно образование подготвя квалифицирани работници, които търсят реализация в металургичните предприятия в основните дейности – оператори на съоръжения, контрольори по качеството и лаборанти. Тук дефицитите са предимно в нивото на владеене на изискваните дигитални компетенции, както и в отсъствието на някои ключови професии:
- Кранисти;
- Заварчици;
- Оператори на металорежещи машини с цифрово управление.
При ръководителите в сектор „Металургия” през последните години се наблюдават дефицити при управленските умения и базовите познания по финансово управление, бюджетиране, планиране, управление на човешки ресурси, маркетинг и продажби.
Част от тези компетенции трябва да бъдат обхванати в учебните програми на висшето образование, но в повечето случаи работодателите сами инвестират в изграждането и развиването на тези умения у своите мениджъри.
Образователна система и човешки ресурси
В страната има достатъчно училища, които предлагат търсените от сектор „Металургия” специалности. Учебните практики на учениците от средното образование се провеждат на територията на работещи предприятия под наставничеството на пряко заетите в производствения процес. Много от компаниите подпомагат финансово, както учениците, така и самите гимназии, за да осигурят по-големи възможности за обучение и развитие.
Сътрудничеството с висшите училища също е фокусирано върху придобиване на практически познания, разработване на конкретни проекти в предприятията и участие на работещи в тях специалисти в теоретичната подготовка на студентите.
Дейността на предприятията в сектор „Металургия” се характеризира, освен с високите технологии, и с тясната специфика на процесите и използваните съоръжения. Това е предпоставка значителен дял от обученията да се провежда на работното място от старши служители с богат професионален опит и солидни технически познания. За момента тази форма на обучение запазва водеща роля в индустрията.
Като основно предизвикателство пред образователните институции се очертава привличането на мотивирани и с висок успех ученици и студенти. Друг проблем е задържането на приетите ученици и студенти до успешното им дипломиране.
Голям проблем е и остарялата материална и техническа база, особено в средните училища, които напоследък разчитат предимно на предприятията в индустрията, за да поддържат необходимите инструменти и специализирана техника.
Нерешен остава въпросът относно наемането на стажанти. В момента работодателите прилагат различни подходи – сключване на трудов договор с изпитателен срок, което обаче ограничава продължителността на стажа до не повече от 6 месеца еднократно, или граждански договори.
Така остава нерешен въпросът с максималната продължителност на един стаж – изпитателният срок трудно може да бъде приложен, ако студентът желае да продължи стажа си в същото предприятие и през следваща учебна година. От друга страна, няма яснота относно възможностите за прекратяване на тези трудови договори от гледна точка на временната заетост на стажантите. Това положение налага адекватни промени в Кодекса на труда.
преди 11 години Охоооо, колко още ще изчезнат. Но те не са ИМ нужни. Поголовно се закриват специализирани училища. Скоро "премина" една статия тук, какво ще е обучението скоро - 2 часа в клас, 5 часа в халето или на "тръстиката" и гле`й к`во става после. Не меринджей ами инджинери и инскептори ще има. И като пусне маане на дикса - ра`ат гоуем..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Но пък с меринджеи, икономисти и финансисти е пълно. Не трябват ли такива за металургията? отговор Сигнализирай за неуместен коментар