Прогнозни макроикономически параметри
Според БСК заложеният растеж на БВП от 1,8% може да бъде възприет като оптимистичен при очакван растеж за 2013 г. от 0,6% и непреодолени трайни негативни тенденции.
За полугодието реалният ръст на БВП е едва около 0,3%, налице е спад в индустриалното производство от март до август 2013 г. на годишна база от над 3,8% и на строителството от над 5,8%. Липсват устойчиви признаци за излизане от кризата в основните ни търговски партньори от ЕС - Германия, Италия, Гърция.
Политическият климат и състоянието на институциите също представляват сериозен източник за риск пред по-висок растеж на инвестициите и БВП. Едни по-реалистични очаквания за ръста на БВП варират в диапазона +0,8 – 1,2%. Намалението с около 1% на прогнозата за растежа предполага и по-малко приходи за разпределение, които се компенсират чрез увеличаване на тавана за общия държавен дълг от 22,1% от БВП (18,3% от БВП за 2013 г.). За подобна опасност от оптимистични очаквания и необходимост на тази основа на корекции в бюджета, БСК предупреди и при разглеждането на първоначалната макрорамката на бюджета - 2013 г.
- Предвиденият ръст от 9,9% на ПЧИ се оценява като реалистичен, но недостатъчен за осезаемо икономическо възстановяване, като се отчита продължаващото намаление от 2008 г. и негативните тенденции през т. г. В съответствие с представеното по-рано становище, подкрепяме съхраняването на ниско равнище на прякото данъчно облагане, прилагането на общовалидни изисквания, решения на Съда на ЕС за подобряване на бизнес средата спрямо водещите страни-членки на ЕС. Приетият механизъм за т.нар. „единна сметка“ следва да се усъвършенства за възстановяване правото на данъчно задълженото лице да определя по безспорен начин конкретните задължения, които покрива с внесените суми.
- Прогнозната инфлация от 1,8% е изведена при допускане за по-висок растеж. Към момента е налице сериозна дефлация за периода януари-септември 2013 г. от 2,1%, а на годишна база през септември 2013 г. тя достига 1,6%. При намаляване на прогнозния растеж може да се очаква значително по-ниска инфлация и по-ниски данъчни и неданъчни приходи;
- Планираното задържане на дефицита до 1,8% в рамките на допустимите 2% не е съпроводено с радикални мерки за преструктуриране на функциите и разходите в административната сфера.