Едно от най-чаканите решения за туристическия бранш в момента е за създаването на бъдещата Агенция по туризма. При обявяването на структурата на кабинета „Орешарски“ беше обявено, че ресорът „Туризъм“ ще бъде изваден от мегаминистерството на икономиката, енергетиката и туризма в отделна агенция. За бранша най-големият въпрос е какъв ще бъде статутът на тази агенция – към Министерския съвет или отново към някое от ведомствата, най-вероятно към Министерството на културата.
Как туристическият бранш приема тази структурна промяна, какво означава тя за развитието на туризма – ще помогне ли секторът да стане по-печеливш или напротив?
Дни преди кабинетът да обяви подробности около създаването на Агенцията по туризъм, браншът е разединен в позицията си дали това е добро решение за сектора и дали ресурсите ще се управляват по-ефективно. Вижте какво казаха за Investor.bg представители на туристическия бизнес и експерти. Техните мнения варират от крайно отрицание на подобна структурна промяна до нейното безапелационно одобрение.
Д. Алексова: С агенция туризмът ще е на заден план в държавната политика
Държавата за пореден път показва, че туризмът не е приоритет, смята експертът в Българска туристическа камара Десислава Алексова. Ако бъде създадена агенция, тоест ресорът да се управлява от институция на по-ниско ниво от министерство, това е стъпка назад. По-правилно е туризмът, като един от водещите отрасли за икономиката на страната, да е в отделно министерство. Ако все пак агенцията е към Министерския съвет, ще е по-добре. Но ако отново бъде част от министерство, туризмът ще е винаги на заден план в държавната политика.
Друг е въпросът, че обособяването на отделна структура точно в разгара на летния туристически сезон, ще се отрази неблагоприятно. На практика за няколко месеца работата на бранша ще бъде блокирана. Ще се блокира и активната туристическа реклама, участието ни на международни туристически борси. Ще настъпи хаос и при категоризацията на хотели с три и повече звезди, тъй като в момента това става на ниво министър. С други думи, докато се обособи структурата, ще сме без възможност да придвижим приоритетите в ресора.
Д. Соколова: Абсолютно съм убедена, че това не е работещ вариант
За председателя на УС на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова това не е работещ вариант. „Ние сме преживели това и не се оказа работещата форма. Ние настояваме да има министерство на туризма“, каза тя пред БНР. Соколова твърди, че отделянето на ресора в агенция е крачка назад и настоява за среща на бранша с представители на кабинета. „Задължително е да се срещат с нас. Никой не е търсил туристическия бранш за мнение по новата структура. Това е връщане в първи клас“, смята експертът.
Като недостатък Соколова посочи, че председателят на бъдеща държавна агенция няма да стои в МС и няма да може директно да поставя проблемите там.
Бл. Рагин: По-добре в агенция, отколкото към бюджета на някое министерство
Браншът настояваше за собствено министерство, но очевидно няма политическа воля за това, каза председателят на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Според него най-важно сега е кабинетът да обяви дали бъдещата агенция ще има статут на министерство и председателят й ще бъде към Министерския съвет, или отново ще е към някое министерство. Определено е по-добре ресорът да е в агенция, отколкото да е към бюджета на някое министерство, каза Рагин. По този начин ще имаме собствен бюджет и човекът, който отговаря, ще може да оперира със средствата, които са предназначени за реклама и за други дейности, смята председателят на асоциацията на хотелиерите.
Р. Драганов: Имаме нужда от отделно министерство на туризма
България има нужда от отделно министерство на туризма, смята Румен Драганов. За съжаление и това правителство не взе решение за създаването на подобно ведомство, коментира в ефира на Bulgaria On Air директорът на Института за анализи и оценки на туризма. Неговият аргумент е, че свързаните с туризма дейности формират 8% от БВП на страната. Чрез министерство на туризма биха могли да се създадат редица работни места -чрез публично-частни партньорства например, каза още експертът. При условие, че за туризма отговаря държавна агенция към министерството на културата, ще се върнем най-малко четири години назад“. Според него българският туризъм има нужда от повече реклама и може да взима пример от Турция в тази посока.
преди 11 години И аз това се чудя, не му ли омръзва. Чудя се също така как администраторите на този сайт не са му забранили още потребителя. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не ти ли писва да дрънкаш едно и също, бе човек? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Кабинета Орешарски работи от ден 1-ви на макс и само месец след парламентарните избори, започват реализацията на предизборни ангажименти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар